Riktigt bred häst - bomlös eller tips

Mli

Trådstartare
Jag har en ardenner som ska ridas in under hösten. Han har lagt sig till med en riktigt bred rygg men en helt OK manke. Jag har har nu insett att sadel blir ju inte det lättaste att hitta. Jag har funderat lite över de bomlösa sadlarna - ffa den från hööks, men det jag är rädd för är att de kommer att glida/snurra.
Ni som har erfarenhet av bomlösa sadlar - är det vanligt att de glider i sidled? Har ju ingen större lust med att glida runt på en häst som är under inridning..

Tidigare har jag haft wintec som har varit ställbar i bommen, men jag antar att jag kommer att behöva xx-vid och då är ju frågan hur den kommer att se ut baktill. Har dock sett att det finns andra syntetsadlar som man kan ställa om - någon som vet hur de ser ut när man har den bredaste bommen?

(Jag vill tillägga att oavsett vilken sadel det blir kommer den att anpassas efter hästen och passformen kommer givetvis att ses över under hela inridningen. Jag vet bara för att hästarna har en gemensam sak i bred rygg behöver sadeln inte passa ändå.)

Sv: Riktigt bred häst - bomlös eller tips

Om jag var du skulle jag köpa en "bomlös" men inte den från h..ks.
Finns andra bättre sadlar ute på marknaden, kostar lite mer men är klart värt det!

En kompis till mej köpte en bomlös Barefoot Cayenne till sina nordsvenskar och som används på båda.
Dom är helnöjda med sadlen, den kasar inte i sidled och sitter där den ska.

Vad är det för fel på den på Hööks? Är det bara kvalitén (jag vet, man får vad man betalar för) eller är det något i konstruktionen?

Det är konstruktionen.
Även har flera varit snedsydda, sömmarna spruckit, mm.
Köp hellre en beg Torsion, Barefoot eller liknande om du vill ha soffkuddemodell.
// Linda

Jag har kollat lite på dessa sadlar och de ligger i en helt annan prisklass än vad jag tänkt mig just nu. Jag får se hur mkt jag kommer att rida sen, då kan det ju vara aktuellt med en bättre sadel.

Hur är Höökssadeln sett ur hästens synvinkel? Man kan ju ganska enkelt kolla om den är snedsydd, och hästen skiter ju i spruckna sömmar ;). Ligger den sämre på ryggen, sämre tryckavlastning/viktfördelning?

Du kan själv känna på ringen som man sätter stigläderna i. Sadeln är helt mjuk under och ringen lär tryckas ner mot hästen.
Du kan hitta beg från 2500:- och uppåt med tillbehör. Köper du Hööks o dessutom måste köpa en ordentlig pad till så lär det bli dyrare. Bara en Skitopad kostar ca 2000:- ny.
// Linda

Jag kan VERKLIGEN inte rekommendera Hööks bomlösa. Min började då sönder snabbt, efter väldigt lite användning. Sprack i sömmarna. Dock ska jag säga att Hööks var väldigt trevliga och tillmötesgående när jag åkte tillbaks med sadeln - inget krångel alls. Jag rekommenderar Barefoot. Har haft en London, och det var väldigt bra kvalité på den!

Jag har haft en ardenner som jag tyvärr sålt nu, men honom red jag med en Pfiff bomlös sadel och den gled absolut inte runt utan satt stadigt runt han.

Han reds in i en Wintec, satt kanonbra på han. Riktigt bred var han. Mycket större än vanliga ardennrar.

Du har annars manskaps sadlar som sitter riktigt fint på breda hästar :)

Jag har en bomlös på min breda häst. Eftersom jag inte gillar breda sadlar har jag en modell med uppbyggt, smalt säte. Sadeln glider inte i sidled trots att hästen knappt har manke.

Den typ av sadel som legat bäst på min bredryggade shire är bladsadlar. Jag har en hectorsadel som är stabil till exempel. Även westernsadlar kan vara värt att titta på (också bladsadlar).

Sedan har jag ridit honom i börjes bomlösa, den glider en del men vi gillar den ändå - helt otänkbart att sitta upp från marken eller en vanlig pall dock, man behöver upp högt så att man kan sätta sig i balans på en kvartssekund för att inte sadeln skall glida en bit.

Star Trekk sadeln ligger ganska bra på honom också, den är avsevärt stabilare och ligger mycket mer stilla än börjes-varianten av bomlös.

Jag har testat Globus på honom också. Crincle gillade han men jag tyckte att den släppte alldeles för tidigt baktill - då låg clicen bättre på honom. Bomvidd 38 låg bra på honom - han är cirka 115 grader bred.

svarar flera samtidigt

Det vore toppen om man kunde hitta en Wintec som passar, ska absolut testa en när det är dags.
Bladsadel - vad finns det för sadlar som är byggda så förutom western?
Det låter väldigt bekvämt med en sadel där sitsen kan göras smalare än hästen är bred, men kommer man inte ganska högt upp då? Tänkte att man förlorar lite av vitsen för ryttaren med bomlös då kanske?

Just nu finns det väldigt fina, begagnade bomlösa ute. Själv tycker jag att Freeform kan vara ett alternativ, särskilt begagnat där priserna är riktigt bra.

Hellre begagnad kvalitetssadel än ny skitsadel.

om du absolut vill ha en billigare så har ju pfiff en.

Wintec Wide eller bomlöst/liknande alt är nog vad du övht kan få till i de prisklasserna.

Jag har haft freeform bomlös och den gled inte ens på 'tunnan utan manke'

I soffkuddemodellerna av bomläsa sadlar finns det en hård båge i framvalvet. Denna ställde till problem för mig eller snarare min häst när jag använde en sådan sadel. Hon blev efter ett tag för bred över manken och fick tryck på samma punkter som många engelska sadlar ger.
Nu är min häst nog ovanligt bred över manken iom att hon inte är någon grov ras (Arab/SWB) och har senaste åren gått med en westernsadel i storlek xfull quarter.

Bladsadel - vad finns det för sadlar som är byggda så förutom western?

De jag känner till är Hector, de nytillverkas inte tyvärr men finns ofta på begagnatmarknaden och så Montsegur som nytillverkas. Sedan finns det en kvinna i Sala som gör bladsadlar, tror att stället heter Läderbiten.

Jag har en flatback, en Globus den bredaste, 38' i bomvidd tror jag. Den glider ingenstans och man sitter jättebra i den. Vi fick den utprovad av sadelinprovare, dyrt men helt klart värt det. Värdelöst att rida omkring i nåt som BARA e billigt, då kan man lika gärna rida barbacka tills man har råd med en ordentlig sadel. På riktigt breda ryggar sitter man ju dessutom ok barbacka. ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 319
Senast: Mogge
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 729
Senast: Oknytt
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka