Sv: Riktigt hingstig häst
I övrigt är det nog dessvärre en lydnadsgjej, han ska helt enkelt uppföra sig bland folk. Basta! Oavsett om det är "brallisar" i närheten.
Jag tycker likadant.
Själv började jag rida en hingst för några år sen som hade skrämt sin förra ryttare så att hon till slut inte red alls. Ännu tidigare var han riden av två olika ryttare en fälttävlan och en dressyr (han var för feg för fälttävlan

) och de hade inga problem. Då red jag ibland och han visste precis vad som gällde.
Den här lite räddare ryttaren hade börjat med att ta in alla ston, inte rida ut, tilll och med ge lugnande emellanåt innan hon red. Han var ändå så tjafsig att hon slutade rida. Då fick jag frågan att rida honom och i början tog jag också in stona om jag skulle rida på volten (innan vi hade ridhus) Vi trodde att han blivit värre hingstig när den äldre hingsten i stallet var borta (dog lite innan).
Det var en massa tjafs med det ena och andra han skrek och han bråkade om det ena och andra. Reste sej när man skulle rida ut osv. Slog med frambenen när man ledde också.
Efter en tid blev jag så himla irriterad att jag bestämde mej för att strunta i allt det där. BASTA! Han skulle gå var och när jag bestämde, i den fomr jag krävde och utan skrik o gap. Basta!
OCh det gick alldeles utmärkt efter ett par rapp i rumpan och sträng röst. Han sa bara "jaha, okej då" ungefär. Sen var han tillbaka som den trevliga ridhäst han varit innan den äldre hingsten försvann.
Sen var det inte problem med nånting vad gäller att han var hingst. Jag red ut med andra eller ensam, på volten med eller utan ston i hagen intill, osv. Ibland blev han väldigt svettig av att tvingas arbeta koncentrerat med alla stona bakom staketet som beundrade honom närgånget, tillsammans med två avskyvärda rivaler (valacker)

Men han jobbade snällt och vågade knappt titta på dom innan jag gav lång tygel och talade om att han var klar.
Att den är sent kastrerad ska inte göra någon skillnad för uppförandet, det var min gamla valack och han hade aldrig några såna idéer alls vid ridning. Han kunde inte gå med ston första året, men sen gick det också. Lite beteende hade han kvar men inget störande, och han betäckte inte stona.
Sen undrar jag om han möjligen är klapphingst eftersom beteendet du beskriver är ganska mycket hingstigt, för att vara en kastrerad häst.