Bukefalos 28 år!

Rimlig ersättning för korrekturläsning.

inverterad

Trådstartare
Jag har tillfrågats om jag vill ta ett korrekturläsningsuppdrag från en vän till en vän som har skrivit en roman. Jag funderar dock på vad som kan vara en rimlig timersättning. Jag har en filosofie magister i litteraturvetenskap och arbetar som gymnasielärare i svenska och engelska, vilket ju kan ses som relevant utbildning för uppdraget, och jag har erfarenhet av tidigare korrektur-uppdrag för ett förlag, men jag har ingen koll alls på branschen och hur prisläget ser ut idag.

Vad är en rimlig ersättning per timme för korrläsning på frilans?
 
Sv: Rimlig ersättning för korrekturläsning.

Du har inte funderat på att ta betalt per sida istället? Har för mig att jag sett många korr-läsare som gör det. Det ger ju en annan trygghet för både dig och författaren.
 
Sv: Rimlig ersättning för korrekturläsning.

Tack! Då har jag en riktlinje att utgå från i alla fall.
 
Sv: Rimlig ersättning för korrekturläsning.

Du har inte funderat på att ta betalt per sida istället? Har för mig att jag sett många korr-läsare som gör det. Det ger ju en annan trygghet för både dig och författaren.

Skulle också säga att ett pris per sida alternativt ett färdigt prisförslag för hela boken skulle vara mer rimligt, en timlön kan nog bli lite väl godtyckligt i sammanhanget och blir som föregående skrev lite otryggt.

Men sen beror det väl mycket på i vilken sits du sitter. Gör du det bara för att du tycker att sådant är så kul och du vill hjälpa kompisen, eller är det enbart för att du behöver pengarna. Eller något däremellan.
 
Sv: Rimlig ersättning för korrekturläsning.