Rimlig kolikorsak..

Blomskan

Trådstartare
Scenario:
Det är vinter och snö.
Hästen får middagshö i hagen.
Dock finns ej något vatten att tillgå ihagen.
Den står alltså utan vatten under hela utevistelsen, ca 7 timmar.

Låter detta som omständigheter som är orsak till att hästen fått kolik vid ett par tillfällen?

Sv: Rimlig kolikorsak..

Var det så varje dag eller bara en dag ?
Hur mycket drack den när den kom in ?
Är den van att ha vatten i hagen när det inte är snö ?

Hej från Hambo

Den fick hö i hagen varje dag.
Tror inte att den kastade sig över vattenhinken när den kom in.
Det finns alltid vatten ihagen när det inte är minusgrader.

Jag tror det är det största felet man gör på vintrarna, att inte se till så att det finns vatten i hagarna . Kan mycket väl ha gett kolik !

Hej från Hambo

Det är otroligt svårt att hålla vattnet ofryst under vintern, om man inte har varmvatten, men det är otroligt viktigt att hästen alltid har tillgång till vatten, så att en häst går utan vatten kan sannolikt ge kolik.

/ Beccahedberg

japp det är en möjlig orsak. Mitt sto måste bjudas på ofryst vatten flera gånger om dagen på vintern annars får hon kolik.

Scenario:
Det är vinter och snö.
Hästen får middagshö i hagen.
Dock finns ej något vatten att tillgå ihagen.
Den står alltså utan vatten under hela utevistelsen, ca 7 timmar.

Låter detta som omständigheter som är orsak till att hästen fått kolik vid ett par tillfällen?

JA!
Min häst är otroligt känslig och får lätt kolik om det inte finns vatten tillgängligt, JÄMT. Även om han dricker lite kan det vara en orsak som utlöser kolik.

Vatten under vintern går lätt att lösa med en thermobar av något slag.
Kostnaden för en thermobar betalar sig fort, en utringning av veterinär är inte gratis... och ännu värre om koliken utvecklar sig till tarmvred och det blir klinik med buköppning och kanske död :( .

Jag är skitglad rent ut sagt över min hemmagjorda thermobar!

Kand e vara så att h*n ätit mycket snö?
Jag hade en kolikhäst för ca 5 år sedan när de var massor av snö ute och hon hade mat och ljummet vatten (bytte vatten spann massor av gånger under dagen) ihagen.
Hörde av en bekant sedan att de kan få kolik av att äta en massa snö...

Hade också en som fått i sig för mkt snö, dom kan få någonslags gaskolik av de.

Om hästen plötsligt börjar få upprepade kolikanfall kan man ju fundera om något annat är fel, har den klarat vintrar ute med hö och snö tidigare utan kolik problem? Om den aldrig haft problem med det förut känns det konstigt att den plötsligt inte "tål" det längre. Har den dock haft lätt för kolik tidigare också kan den ju vara så känslig att den inte klarar några timmar utan flytande vatten.

Sen kan man tänkta på att inte ha för varma täcken, om hästen blir varm under täcket och inte har tillgång till vatten ökar kolikrisken. Man kan ju utfodra den uppblött hö kvällen före(man kan lägga ner höet i en vattenbalja i boxen), uppblött kraftfoder/betfor med olja samt ha vattenhink i boxen.

Mina hästar står tyvärr utan vatten i hagen så länge det finns snö. Men jag har aldrig haft några problem.

Det kan mycket vara anledningen till kolik ja som många andra redan bekräftat. Jag vill bara säga också att om hästen står och fryser länge kan de också få kolik, om de står och spänner sig så magen inte riktigt gör det den ska.

Har hästen hö att tugga på och hålla igång magen=värme tror jag inte den får kolik av kylan. Annat om det regnar och sen är kallt och blåser, det är enda gången jag sett hästar frysa. "torr" Kyla klarar de bra.

Fast bara för hästen lyckats klara kyla med hö och snö förut så betyder det ju inte att det måste vara så hela tiden.

SAXAT från Ridsport

Kyla kan vara orsak till kolik

Veterinär Ionel Barbos i Svenljunga har märkt en rejäl ökning av antalet kolikfall under vintern, något han tror har att göra med de kalla temperaturerna.

- Under alla mina år som veterinär har jag aldrig varit med om något liknande, säger Ionel Barbos till Borås Tidning.
I helgen var han ute hos åtta hästar med kolik, och hela vintern har han haft väldigt många fall av kolik.

Ionel Barbos påpekar hur viktigt det är att hästarna har vatten ute i hagen, även när det är riktigt kallt. Många hästägare ger hästarna hö ute i hagen - då behöver hästarna även vatten.
- Det kan vara svårt att få i hästarna tillräckligt med vatten om det är för kallt. De tycker inte om att dricka då. En lösning är att skaffa uppvärmt vattenkar eller vattenkoppar, säger Ionel Barbos till tidningen.
Publicerad: 2010-02-10. Senast ändrad: 2010-02-10

Inte av kyla, men kombinerad kyla och ingen vätska. Många gånger behöver hästen mer vatten under vintern än vad den behöver en vårdag. Många glömmer bort detta..dom tror ju snö ska släcka törsten.

Funderar på om veterinären tror att hästarna frysit eller om de druckit mindre för att det varit kallt?

Tycker att de flesta klär på hästarna hellre än att riskera att de börjar frysa.

Ja, hästen står utan vatten och rör inte på sig. Den står mer stilla än i hagarna under sommaren pga halkan, antar jag. Det är tillräckligt mycket för att kunna framställa kolik.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 201
Senast: Mint
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 330
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ormbett
  • Shettistråden del II