Rimlig sjukskrivning bruten fot?

Klart det är olika..... En lärare behöver ju gå, stå röra sig mycket mer än om man har ett stillasittande kontorsarbete.... Jag bröt handleden för ett tag sedan... hade jag haft ett kontorsarbete hade jag inte blivit sjukskriven mer än möjligtvis en vecka.... men nu har jag ett arbete där jag behöver båda händerna, ofta med full kraft, så när jag börjar jobba på måndag har jag varit hemma drygt 4 månader....

Det kanske. Jag skulle lätt kunna sitta ner hela dagarna :D En annan kollega krossade en hel fot och kom tillbaks efter ett par dagar.
 
Det kanske. Jag skulle lätt kunna sitta ner hela dagarna :D En annan kollega krossade en hel fot och kom tillbaks efter ett par dagar.

Jag skulle också få vara hemma. Även om det var vänster ben, folk är så kinkiga med kryckor på bussförare :p (Och sen vill man gärna ha högläge ett tag och det går typ inte).
 
Jag bröt foten för några år sedan. Har ett halvstillasittande jobb. Hämtar patienter i väntrum och hämtar grejor på lager och går fram och tillbaka mellan dator och patient. Jag blev sjukskriven 6 veckor.
Fick dessutom en toaupphöjning samt en rullstol från kommunens arbetsterapeut.
 
Försäkringskassan. Billigare än att ha dig sjukskriven.

Jag har svårt att tro det, måste vara en fantastisk deal dom har med taxibolaget i sådana fall...

En vanlig taxitur enkel väg från min arbetsplats hem till mig kostar 1500kr och det är ungefär vad jag kostar min arbetsgivare i lön x 2 per dag (vilket borde täcka arbetsgivaravgifter?). Så taxi till fullpris skulle kosta FK mer än 4 gånger vad det kostar att ge mig sjuklön.

Oavsett så tar jag gladeligen emot taxi om de vill ge mig det :D. Vi får se vad som händer efter röntgen imorrn!
 
Klantade mig förra måndagen och snubblade, bröt tärningsbenet. På engelska heter min skada cuboid syndrome, litet ben på utsidan av foten som lossnat vid fästet. Det var för svullet vid akutbesöket för gips så jag har stödlinda och dubbla kryckor. Har precis börjat kunna stödja på häl och insida fot och ska på återröntgen imorrn, hoppas få slippa gips.

Jag sjukskrev mig 1 vecka, det som går utan läkarintyg, och är tillbaka på jobbet idag (kontorsjobb). Jag behöver ju inte foten i jobbet, men den gör ont och jag är riktigt, riktigt trött nu efter att ha jobbat 4 timmar. Senaste veckan har jag ju mest spenderat med foten i högläge, sovandes/slumrandes på soffan. Att ta mig till jobbet är i sig väldigt utmattande då jag har 45 minuter bilkörning i en manuellt växlad bil, det är inte skönt att använda vänsterfoten till att koppla men jag är för dålig på att köra med bara 1 fot så det är verkligen en stressig smärtfylld pärs. Väl här på jobbet är det grymt drygt att bara gå på toa, hämta kaffe/vatten eller överhuvudtaget sitta vid bordet. Foten sväller om jag inte har den i högläge och jag är så enormt trött.

Kan jag bli sjukskriven längre? Är det rimligt? Det känns som skämmigt nu när alla dessutom har sett mig här på jobbet (känns som att min chef skulle tycka att jag "skolkar"), men jag håller verkligen på att krokna. Det är tydligen jobbigt för kroppen att läka ben.

Har någon mer här haft benbrott på mellanfoten? Hur länge var ni sjukskrivna? De med åsikter, hur länge tycker ni det är rimligt att vara sjukskriven vid "oviktiga" benbrott?
När jag blev gipsad höger underben så körde jag bil, men blev upplyst av mina arbetskamrater -när jag kom tillbaka till jobbet- att det fick man inte.
Jag var sjukskriven 2 månader men hade ett sådant jobb att jag inte kunde jobba gipsad.
FÅR du köra bil sådär? Eller är du olaglig?
 
@Rie Hmmmmmm. Jag har ju inte gips... men jag är inte särskilt trafiksäker i det här läget ärligt talat. Att långsamt sega mig upp till 110km/h och sen putta i farthållaren (enbart koppla med högerfoten) funkar ju bra, men att växla ner eller behöva stanna = panik då jag måste använda vänstern och det gör j-vligt ont. Bedömningsfråga?

Kanske har gips imorrn (beror på om senan sliter i benet och förhindrar läkningen eller inte) och då går det ju inte alls att köra, då är det definitivt olagligt.
 
Jag har kört bil med gips från tårna till knävecket och det gick alldeles utmärkt. Den enda skillnaden var att jag inte kunde flexa vristen när jag skulle gasa eller bromsa utan jag fick flytta hela foten. Inga problem alls. Då hade jag brutit ett ben i smalbenet och fått en spricka i vristen så den totala gipstiden var 4 månader (1 månad med gips ända upp till skrevet). Av den tiden käkade jag smärtstillande i cirka 2½ vecka, sen gick det bra ändå.

Så jag skulle tro att det kommer att lösa sig relativt snabbt för dig, men till dess behövs det väl någon lösning.
 
Men att FK beviljar färdtjänst under en period för att slippa sjukskrivning är ju inget konstigt eller ovanligt. Förstår inte varför du tycker det är så otänkbar?
 
Jag har kört bil med gips från tårna till knävecket och det gick alldeles utmärkt. Den enda skillnaden var att jag inte kunde flexa vristen när jag skulle gasa eller bromsa utan jag fick flytta hela foten. Inga problem alls. Då hade jag brutit ett ben i smalbenet och fått en spricka i vristen så den totala gipstiden var 4 månader (1 månad med gips ända upp till skrevet). Av den tiden käkade jag smärtstillande i cirka 2½ vecka, sen gick det bra ändå.

Så jag skulle tro att det kommer att lösa sig relativt snabbt för dig, men till dess behövs det väl någon lösning.

Fullständigt olagligt och farligt att köra bil med gips.
 
Fullständigt olagligt och farligt att köra bil med gips.

Olagligt på vilket sätt? Jag kunde ju framföra fordonet på ett säkert sätt eftersom det inte var någon större skillnad att köra med eller utan gips. Jag kunde bromsa precis när jag behövde och jag kunde också gasa (efter behov) när jag behövde det.
 
Fullständigt olagligt och farligt att köra bil med gips.
Japp det kan jag intyga och då hade jag "bara" en gipsskena på vä handled och halvägs upp på armen.
@Magiana Varför det var det sa inte farbror blå och jag frågade inte,ville bara klara mig därifrån utan böter eller låååååång promenad.
 
Du kanske kan framföra bilen "säkert" så länge inget händer, men du kan inte klara en nödsituation lika bra som utan gips. Därför är det olagligt.

Då borde fler äldre människor bli av med körkortet då de ofta har begränsad rörlighet och inte heller är särskilt reaktionssnabba.

För egen del hade jag full rörlighet i både knä och höft och kunde plättlätt byta pedal vid behov. (Det skulle vara intressant att göra ett test med gipsat ben och jämföra det med ogipsat ben. )

Det blir ju lite dubbelmoral att det ena är lagligt men inte det andra. Skillnaden är väl att ett gips syns och det förutsätts att man inte funkar så bra med gips, men det är ingen som testar gamla människors förmåga för det är väl kränkande. Det är ju inte förrän det är uppenbara problem som körkortet kan dras in, men då har det redan gått för långt.
 
Då borde fler äldre människor bli av med körkortet då de ofta har begränsad rörlighet och inte heller är särskilt reaktionssnabba.

För egen del hade jag full rörlighet i både knä och höft och kunde plättlätt byta pedal vid behov. (Det skulle vara intressant att göra ett test med gipsat ben och jämföra det med ogipsat ben. )

Det blir ju lite dubbelmoral att det ena är lagligt men inte det andra. Skillnaden är väl att ett gips syns och det förutsätts att man inte funkar så bra med gips, men det är ingen som testar gamla människors förmåga för det är väl kränkande. Det är ju inte förrän det är uppenbara problem som körkortet kan dras in, men då har det redan gått för långt.

Det är ganska många äldre som inte borde vara på vägarna. Två fel gör ju inte ett rätt.
 
När jag blev gipsad höger underben så körde jag bil, men blev upplyst av mina arbetskamrater -när jag kom tillbaka till jobbet- att det fick man inte.
Jag var sjukskriven 2 månader men hade ett sådant jobb att jag inte kunde jobba gipsad.
FÅR du köra bil sådär? Eller är du olaglig?
Kanske ska förtydliga att jag dels inte hade en aning om att man inte fick köra och dels inte körde speciellt mycket heller.
Det gick bra då bara hälen var i gips.
Men det var lite snopet att få reda på att man varit olaglig. Inget att göra åt i efterhand.
 
När jag pluggade bröt jag benet och kunde inte ta mig till/från universitetet. Mitt försäkringsbolag ersatte taxiresor fullt ut iom att jag hade en olycksfallsförsäkring.

Jag la ut för resorna och skickade in kvitton och fick pengarna några dagar senare.

Om du har en olycksfallsförsäkring rekommenderar jag att kolla med dem för att se vilka ersättningar du har rätt till!
 
Klantade mig förra måndagen och snubblade, bröt tärningsbenet. På engelska heter min skada cuboid syndrome, litet ben på utsidan av foten som lossnat vid fästet. Det var för svullet vid akutbesöket för gips så jag har stödlinda och dubbla kryckor. Har precis börjat kunna stödja på häl och insida fot och ska på återröntgen imorrn, hoppas få slippa gips.

Jag sjukskrev mig 1 vecka, det som går utan läkarintyg, och är tillbaka på jobbet idag (kontorsjobb). Jag behöver ju inte foten i jobbet, men den gör ont och jag är riktigt, riktigt trött nu efter att ha jobbat 4 timmar. Senaste veckan har jag ju mest spenderat med foten i högläge, sovandes/slumrandes på soffan. Att ta mig till jobbet är i sig väldigt utmattande då jag har 45 minuter bilkörning i en manuellt växlad bil, det är inte skönt att använda vänsterfoten till att koppla men jag är för dålig på att köra med bara 1 fot så det är verkligen en stressig smärtfylld pärs. Väl här på jobbet är det grymt drygt att bara gå på toa, hämta kaffe/vatten eller överhuvudtaget sitta vid bordet. Foten sväller om jag inte har den i högläge och jag är så enormt trött.

Kan jag bli sjukskriven längre? Är det rimligt? Det känns som skämmigt nu när alla dessutom har sett mig här på jobbet (känns som att min chef skulle tycka att jag "skolkar"), men jag håller verkligen på att krokna. Det är tydligen jobbigt för kroppen att läka ben.

Har någon mer här haft benbrott på mellanfoten? Hur länge var ni sjukskrivna? De med åsikter, hur länge tycker ni det är rimligt att vara sjukskriven vid "oviktiga" benbrott?


Hm jag gjorde något liknande i januari. De sjukskrev direkt i 6 veckor på ortopedakuten (en privat närakut) dvs tiden det tar att läka ett benbrott oftast. Sedan blev det operation också en vecka senare, då sjukskrev de mig 6 veckor från operationen.

Jag var hemma en vecka till operationen, benet knakade när jag hoppade, sedan en vecka efter operationen -morfin. Det var de två veckor som jobbet betalar, därefter börjar försäkringskassan bry sig, på måndagen den tredje veckan ringde jag dem. De ville då veta om jag kunde arbeta, vilket jag kunde då, då funderade de över hur jag skulle ta mig till arbetet. De föreslog taxi (skulle kosta 2000 kr per dag) Eftersom vänsterfoten var bruten föreslog jag automatväxlad bil. Det tog dem ett par dagar att fixa och jag fick välja firma, jag fick min bil fredag morgon och körde då till jobbet.

Jag kunde köra med brutet ben, men det fanns ingen chans att jag kunde köra med gips, gud vet hur du bär dig åt. Jobbet hade nog tyckt att jag kunde vara hemma någon vecka till, men det var inget problem alls för mig att jobba 1,7 vecka efter operationen.

Jag skulle göra såhär. Om jobbet betalar automatväxlad bil eller annat lämpligt färdmedel skulle jag åka dit. Om jobbet inte ville det skulle jag stanna hemma en vecka till och ringa försäkringskassan. Men tyvärr verkar ju läkarna inte sjukskrivit dig 6 veckor så det kan kanske bli svårt.
 
När jag pajade menisken och inte kunde stödja på höger ben så kunde jag ju inte köra bil och ta mig till jobbet så vi diskuterade på min arbetsplats hur vi kunde lösa det hela. Taxiresor t o r betalas tydligen av AG första två veckorna och det ville inte min AG göra så vi fiade till det så att jag kunde jobba hemifrån istället. Jag återgick sedan till arbetsplatsen så fort jag kunde köra bil igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp