Rimlig sjukskrivning bruten fot?

Du kanske kan vara sjukskriven ett antal veckor tills det värsta lagt sig? Så kanske FK kan stå med taxiresor sen och att du får lite "springhjälp" på jobbet? Tror inte din chef ser det som skolk, men förhoppningsvis att du gjorde ett försök i alla fall :)
 
Du kanske kan vara sjukskriven ett antal veckor tills det värsta lagt sig? Så kanske FK kan stå med taxiresor sen och att du får lite "springhjälp" på jobbet? Tror inte din chef ser det som skolk, men förhoppningsvis att du gjorde ett försök i alla fall :)

Antagligen borde du försöka få läkaren att sjukskriva dig tills hen tror gipset ska bort, med tillägg kan arbeta om hjälp med resor. Sedan pratar du med arbetsgivaren och frågar om hen vill betala taxi/autoväxlad i de dagar som är kvar på veckan. Hen svarar kanske nej och då ringer du försäkringskassan. Man får själv betala det som det brukar kosta att resa, de betalar bara det extra pga sjukdom. De var beredda att betala taxi 2100 kr om dagen till mig, vilket är mer än jag tjänar, och var förvånade när jag föreslog hyrbil. Taxifirman som körde mig till hyrbilen sa att de gjorde typ inget annat än körde gipsat folk till Stockholm åt försäkringskassan.

Antar att bilar är konstruerade olika, jag skulle inte ens fått plats med hela platta uppgipsade foten där man trycker ned kopplingen, det är nog inte så brett. Det är helt sträckt ben med yttersta tårna som gäller. Antar att folk kör olika också. Som sagt när benet var av kunde jag köra, hjälpligt, eftersom jag kunde sträcka tårna, med gips, inte en chans, och så är gips tungt också, även plastgips.
 
Senast ändrad:
Då borde fler äldre människor bli av med körkortet då de ofta har begränsad rörlighet och inte heller är särskilt reaktionssnabba.

För egen del hade jag full rörlighet i både knä och höft och kunde plättlätt byta pedal vid behov. (Det skulle vara intressant att göra ett test med gipsat ben och jämföra det med ogipsat ben. )

Det blir ju lite dubbelmoral att det ena är lagligt men inte det andra. Skillnaden är väl att ett gips syns och det förutsätts att man inte funkar så bra med gips, men det är ingen som testar gamla människors förmåga för det är väl kränkande. Det är ju inte förrän det är uppenbara problem som körkortet kan dras in, men då har det redan gått för långt.
Då borde fler äldre människor bli av med körkortet då de ofta har begränsad rörlighet och inte heller är särskilt reaktionssnabba.

För egen del hade jag full rörlighet i både knä och höft och kunde plättlätt byta pedal vid behov. (Det skulle vara intressant att göra ett test med gipsat ben och jämföra det med ogipsat ben. )

Det blir ju lite dubbelmoral att det ena är lagligt men inte det andra. Skillnaden är väl att ett gips syns och det förutsätts att man inte funkar så bra med gips, men det är ingen som testar gamla människors förmåga för det är väl kränkande. Det är ju inte förrän det är uppenbara problem som körkortet kan dras in, men då har det redan gått för långt.

Det är möjligt, men lika fullt är det olagligt. Det blir inte mindre trafikfarligt och olagligt för att det finns andra som inte borde köra bil.
 
Det är ganska många äldre som inte borde vara på vägarna. Två fel gör ju inte ett rätt.

Jag tror att läkare är skyldiga att rapportera om någon är olämplig som bilförare.

Nu är det ju cirka 15 år sedan jag bröt benet och jag visste inte att det var olagligt. Min närmaste granne på den tiden var f.ö. polis och måste ju sett mig köra, men han sa inget heller. Och själv ansåg jag mig inte direkt funktionshindrad av en stel vrist. Det var bara gående och stående som var problematiskt.
 
Jag tror att läkare är skyldiga att rapportera om någon är olämplig som bilförare.

Nu är det ju cirka 15 år sedan jag bröt benet och jag visste inte att det var olagligt. Min närmaste granne på den tiden var f.ö. polis och måste ju sett mig köra, men han sa inget heller. Och själv ansåg jag mig inte direkt funktionshindrad av en stel vrist. Det var bara gående och stående som var problematiskt.

Ja men det krävs ju att de träffar läkare och tja visar sitt körkort.

Det är fortfarande inte något som gör det okej att själv köra när man inte ska.
 
Jag tror att läkare är skyldiga att rapportera om någon är olämplig som bilförare.

Nu är det ju cirka 15 år sedan jag bröt benet och jag visste inte att det var olagligt. Min närmaste granne på den tiden var f.ö. polis och måste ju sett mig köra, men han sa inget heller. Och själv ansåg jag mig inte direkt funktionshindrad av en stel vrist. Det var bara gående och stående som var problematiskt.

Lik förbaskat är du inte lika rörlig med gips som utan, oavsett vad du anser.
 
Då borde fler äldre människor bli av med körkortet då de ofta har begränsad rörlighet och inte heller är särskilt reaktionssnabba.

För egen del hade jag full rörlighet i både knä och höft och kunde plättlätt byta pedal vid behov. (Det skulle vara intressant att göra ett test med gipsat ben och jämföra det med ogipsat ben. )

Det blir ju lite dubbelmoral att det ena är lagligt men inte det andra. Skillnaden är väl att ett gips syns och det förutsätts att man inte funkar så bra med gips, men det är ingen som testar gamla människors förmåga för det är väl kränkande. Det är ju inte förrän det är uppenbara problem som körkortet kan dras in, men då har det redan gått för långt.

Det görs skillnad på tillfälliga och permanenta handikapp. Ett permanent handikapp kan prövas när man tar körkort/ får handikappet och även medföra restriktioner (t ex automatväxlad bil). Ett handikapp som man har haft en längre tid kan man vänja sig vid och anpassa sin körning till på ett helt annat sätt än ett kortvarigt. Ex. den som är blind på ett öga får köra bil, men inte den som skadar sitt öga tillfälligt. Man får inte heller köra bil direkt efter det att man har fått ett handikapp. Tror att ett halvårs "karens" är ganska vanligt efter det att skadan/handikappet blivit stabilt.

Du beskriver att du rörde dig på ett annorlunda sätt mot normalt = inte tillåtet att köra vid tillfällig skada, även om det hade varit ok för den som har en liknande rörelsestörning permanent. Nu visste du inte det och behöver förhoppningsvis inte den kunskapen i framtiden heller. ;)

Äldre förare är egentligen en annan diskussion. Men de anpassar oftast sin körning (t ex kör endast i dagsljus, kända trakter, korta sträckor) och kompenserar på så sätt för förlorad förmåga. Dessutom har de lång erfarenhet och en mer realistisk uppfattning om sin körförmåga än yngre ;)
 
Jag kan förstå att det inte är lämpligt att köra bil med ett gipsat ben om det inte är en automatare och det är vänster ben som är gipsat. Men varför skulle det vara olagligt att köra bil med en skena på ena armen?
 
Enligt någon artikel jag läste för ett par år sedan är de äldre bilförarna tydligen förvånansvärt lite olycksdrabbade, (just anpassad körning och erfarenhet nämndes). Nyblivna bilförare var värre.

(Bara som exempel faktiskt, min morfar, när jag var liten slutade han köra genom Göteborg, (körde runt) sedan slutade han köra till Skåne, sedan slutade han köra utanför Vänersborg, sedan körde han bara till affären, han planterade bilen i buskarna och över tre körfält men han krockade bara lindrigt en gång, vid ett tillfälle då 10 andra bilförare var inblandade före och efter honom i en långsam seriekrock. Innan ni frågar, det var definitivt ingen idé att diskutera saken med honom där på slutet med de märkliga parkeringarna.)
 
Sannolikt finns det en anledning till att du har skenan. Du ska/kan inte röra dig som vanligt för att något skall läka/vila. Kanske har du också ont. Detta kan påverka din möjlighet att snabbt utföra en undanmanöver t ex. Eller så måste du kanske "trixa" eller ta det försiktigt när du ska svänga, växla, slå på blinkers etc vilket påverkar säkerheten i ditt bilkörande.
 
Enligt någon artikel jag läste för ett par år sedan är de äldre bilförarna tydligen förvånansvärt lite olycksdrabbade, (just anpassad körning och erfarenhet nämndes). Nyblivna bilförare var värre.
Unga män är kraftigt överrepresenterade i trafikolyckor med personskador. Äldre utgör inte någon större fara i trafiken, men jag är osäker på om någon har undersökt deras olycksrisk i förhålande till antal mil de kör.
 
Det är väl dessutom betydligt enklare att dra gränsen vid en skena/gips på armen än att polisen ska behöva göra en läkarbedömning på plats innan de skriver ut böter.

Antar att man teoretiskt sett borde kunna få läkarintyg på att man får köra med skenan om man kan det och behöver det.
 
Jag kan förstå att det inte är lämpligt att köra bil med ett gipsat ben om det inte är en automatare och det är vänster ben som är gipsat. Men varför skulle det vara olagligt att köra bil med en skena på ena armen?

Du kan inte hantera ratten lika bra vid en nödsituation.
 
Om det är min skena du syftar på så satt den där för att jag hade brutit handleden 3 dagar innan ,jag ska ärligt erkänna att jag själv var rädd för att åka med mig om något skulle inträffa för då hade jag inte haft en chans,då jag inte alls kunde använda vä hand.
 
Du kan inte hantera ratten lika bra vid en nödsituation.

Hade själv skena när jag hade en spricka i tummen och jag körde bil. Kunde utan problem ratta lika bra som utan skena. Hade fortfarande grepp med fingrarna.
Tror det måste bedömas från fall till fall. Vet även de som har blivit stoppade av polisen med gips och det har inte varit några problem så länge de har kunnat köra som vanligt.
 
Jag har kört bil med gips från tårna till knävecket och det gick alldeles utmärkt. Den enda skillnaden var att jag inte kunde flexa vristen när jag skulle gasa eller bromsa utan jag fick flytta hela foten. Inga problem alls. Då hade jag brutit ett ben i smalbenet och fått en spricka i vristen så den totala gipstiden var 4 månader (1 månad med gips ända upp till skrevet). Av den tiden käkade jag smärtstillande i cirka 2½ vecka, sen gick det bra ändå.

Så jag skulle tro att det kommer att lösa sig relativt snabbt för dig, men till dess behövs det väl någon lösning.
Vet du om det är lagligt? (Skulle behöva veta)
 
Vet du om det är lagligt? (Skulle behöva veta)

Ring polisen och fråga. Jag vet inte, men tycker ju själv att detta inte var någon fara för trafiksäkerheten. Det var som att köra som vanligt förutom att vristen var stel men det kompenserades med rörlighet i knä och höft.
 
Ring polisen och fråga. Jag vet inte, men tycker ju själv att detta inte var någon fara för trafiksäkerheten. Det var som att köra som vanligt förutom att vristen var stel men det kompenserades med rörlighet i knä och höft.

Och när det springer ut en älg framför bilen och du måste agera snabbt, och hindras av ditt gips?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp