Rimlig tid att pendla till jobbet?

Absolut! Helt rätt. Mitt dilemma är väl att jag funderar mycket på vad jag har, vad jag får försaka, att jag egentligen vill ha både stan och landet - och ja... jag skall väl erkänna att ett villakvarter inte känns så lockande.
Alltså, lyssnar man på Ruth Chang som du länkade till så menar väl hon att du inte borde försöka vikta alternativen (vilket som är bäst) utan snarare välja något och sen ställa dig bakom det beslutet (typ: jag pendlar gärna för jag vill bo i Gnesta, jag älskar landsbygden och att pyssla med mina hönor/hästar/får). Hon säger (väldigt klokt tycker jag) att om man låter vad som är mest optimalt i nån sorts rationell samhällelig mening styra besluten så blir man ett rö för vinden som får anpassa sig till att omgivningen definierar vem man är snarare än att man själv gör det.

Så vill du bo på landet, bestäm dig för att det är den sidan av dig du vill utveckla och sen får pendling och andra detaljer lösa sig genom att de är underordnade det liv du har bestämt dig är det rätta för dig. Visst ska man inte göra livet alltför svårt rent praktiskt för sig, men det kan du ju i viss mån styra själv genom att kanske inte köpa ett hus med två timmar resväg till jobbet och en timme åt andra hållet för att få barnen till skolan.

Hur långt pendlar ni? Vilken tid är rimlig att lägga på pendlandet? Hur är det att bo på landet och jobba i staden?

Jag skulle vilja ta del av era erfarenheter då livet i stan just nu känns ganska tomt. Jag saknar att ha häst och natur i närheten, samtidigt som jag inser att livet kunde lika gärna vara åt andra hållet - att man pendlade till stallet och påfyllning på det viset.

Idag har jag en halvtimme till jobbet om jag åker kollektivt. Mellan 7 min och 40 min i bil beroende på tidpunkt och trafik. Det går att cykla dessutom.

Hur resonerar ni när ni väljer bostadsort i relation till bekvämlighet?

Oj vad många frågor, men jag tänker att på buke (om någonstans!) borde man få svar på ur man får ihop ett liv med djur och natur - samtidigt som alla vet att det krävs jobb och inkomst för våra dyra vanor/hobbies. ;)

Jag pendlar, varannan vecka tar det ca 40-50 min (ca 4 mil, varav halva vägen är motorväg) Det är helt ok tycker jag. Om det är mycket trafik inne i stan kan det ta upp till en timme. Varannan vecka tar det ca 1-1h10min då jag ska hämta/lämna dottern i hennes skola

Eftersom vi letade gård tidigare så var pendelavståndet mycket på tal. För oss insåg vi att samma sträcka/tid på motorväg motsvarande åka på en liten kurvig väg upplevs som mycket kortare.

Jag trivs jättebra med att bo på landet trots den tid man lägger på pendling. Jag hade kunnat tänka mig att pendla upp till 1,5 h enkel väg om drömgården med D dyker upp. lngre inköpspris kan för mig väga upp pendlingsavstånd.

Bussar går men är begränsade till rusningstrafik och en del är beställningsbussar, så jag anser mig ganska beroende av bilen.

Jag bor norr om Sthlm, och jobbar norr om Sthlm :p Använder bilen i jobbet och kör därför till och från jobbet också, en restid som varierar mellan 20-30 minuter. Längre restid än så vill jag inte ha. Skulle hellre jobba tex i kassan i mataffär resten av livet för att kunna bo i min drömbostad i utkanten av någon liten stad än att pendla lång sträcka för att ha "fint" jobb (och att bo i innerstan är otänkbart för mig). För mig spelar alltså jobbet inte någon jättestor roll, så länge det är trevliga kollegor och helt ok sysselsättning, bara jag får tillräckligt med fritid och kan bo som jag vill.

Kan tillägga att jag inte vill åka buss/tåg till jobbet. Cykel, promenad eller bil är det som gäller för mig.

Men vem vet, någon dag kanske jag kommer på vad jag vill bli när jag blir stor och tvingas tänka om ;)

För mig är jobbet viktigt och jag vill inte ha vilket jobb som helst. Det skall ge mig intellektuell stimulans och vara lärorikt och utmanande.

Det handlar också om att ha rätt arbetsgivare och har man det, så har man också förutsättningar att vilja stanna kvar.

Det innebär att jag ju gjort mitt val redan. Det är inte baserat på att jag är så rationell. Snarare att jag vet vad jag vill i det avseendet.

För mig har det dock varit så att jobbet har varit nästan viktigast och hur jag bott har varit mindre viktigt.

Nu känns det som om det är värt att tänka efter, och eftersom jag inte lär flytta jobbet så blir mitt liv hemma en genomtänkt prioritet som jag inte tidigare gjort. Det måste dock vara hyfsat praktiskt.

Så att tänka efter och känna vad jag vill är ännu nytt.

Eftersom vi letade gård tidigare så var pendelavståndet mycket på tal. För oss insåg vi att samma sträcka/tid på motorväg motsvarande åka på en liten kurvig väg upplevs som mycket kortare.

Det är helt klart något att beakta. Om jag tänker på min vill/inte vill-lista så som @Inte_Ung påpekade så kommer jag närmare vad jag faktiskt vill.

Om jag skall köra, så kör jag hellre på en motorväg än en kringelikrokig landsväg med 50 kontra 70-skyltar hela vägen.

Hur långt pendlar ni? Vilken tid är rimlig att lägga på pendlandet? Hur är det att bo på landet och jobba i staden?

Jag skulle vilja ta del av era erfarenheter då livet i stan just nu känns ganska tomt. Jag saknar att ha häst och natur i närheten, samtidigt som jag inser att livet kunde lika gärna vara åt andra hållet - att man pendlade till stallet och påfyllning på det viset.

Idag har jag en halvtimme till jobbet om jag åker kollektivt. Mellan 7 min och 40 min i bil beroende på tidpunkt och trafik. Det går att cykla dessutom.

Oj vad många frågor, men jag tänker att på buke (om någonstans!) borde man få svar på ur man får ihop ett liv med djur och natur - samtidigt som alla vet att det krävs jobb och inkomst för våra dyra vanor/hobbies. ;)

Jag har 20 min till jobbet, kommunalt. Jag åker under de värsta rusningstiderna om man har bil så vinner rätt mycket på att ta mig kommunalt om man ser till alla bilköer och hur stilla det står dom tiderna..

Jag saknar ibland läsningen som jag kunde roa mig med när jag pendlade kollektivt.
Så jag har börjat lyssna på ljudböcker vilket gör att tiden dels går snabbare och dels känns mindre som bortkastad tid :)

En bil man trivs att köra mycket i är också bra. Eller flera att byta med, nästa sommar blir det cab igen :D

Jag bor på landet och jobbar i stan, pendlar strax över sju mil enkel väg varje dag, tar ca en timme till jobbet och runt 70 minuter hem (mer trafik). Än så länge upplever jag att det går bra, det gäller bara att vara diciplinerad och komma iväg från jobbet innan den värsta trafiken drar igång på eftermiddagen. Köra bil är enda alternativet, åka kollektivt skulle ta minst två timmar enkel väg då jag bor på "fel" sida stan jämfört med företaget jag jobbar på. Jag tycker det kan vara skönt att köra en stund, få lite lugn och ro, jag brukar lyssna på radio, fundera på problem som jag behöver lösa och planera kvällens/veckans/månadens/årets aktiviteter med hästarna och allt annat som ska göras.

För mig är det absolut värt att pendla till jobbet, jag vill inte bo i stan och som uppväxt på landet är man ju van att det tar tid att ta sig dit man ska. Längre pendling än jag har nu hade nog inte fungerat dock, det hade tagit för mycket tid från fritiden för att de skulle kännas ok för mig.

Bor på landet (Flyinge) med hästen hemma, pendlar drygt 15 min till jobbet (Lund) med bil (ingen kollektivtrafik öht). Nästan lika långt till närmsta mataffär i mindre ort (Södra Sandby). Åker i princip aldrig på ärenden utanför resorna till och från jobb, vilket är lite pussel då jag jobbar 3-skift, händer kanske 1 g/månad.

För mig skulle det vara väldigt, väldigt svårt att ha min häst uppstallad. Har alltid haft hästen hemma hos mina föräldrar där jag delar hästintresset o hästägandet med min mor. Så då är ju valet inte så himla svårt att bo på gård.

Vi bor väldigt nära E22:an, 2 km grusväg (i rätt vindriktning - blåser inte igen på vintern) sen tar man sig vart man vill på bra väg. Mitt jobb ligger också precis vid en stor avfart. Det är GULD värt! Att pendla på smala/slingriga 70-vägar/genom samhällen osv hade jag nog fått hjärtinfarkt av.

Det tråkiga tycker jag är att betala parkering i stan (gillar inte alls melodin att landsbygden är beroende av bil och att stan vill stänga ute bilarna) och att hitta parkering framför allt. Jag är inte världens bästa bilförare och det orsakar mig mycket stress...! Och att inte kunna gå ut och dricka utan att ha någon som hämtar/ta en taxi hem.

Ang pendlingstiden så tycker jag 15 min är rätt lagom, hade gärna pendlat kortare såklart men det är okej. Längre än 30 min vetefasen, ffa så hade jag haft väldigt svårt att hålla mig vaken efter nattpassen (=ätit på tok för mycket godis).

Visserligen veckopendlade jag i en herrans massa år hem till hästen under min studietid och det var ju inget snack om det, att lägga typ en arbetsdag i veckan på att pendla. Men nja.

Vi båda pendlar med elbil (min sambo länge, till Malmö) och det gör att pendlingen faktiskt inte känns betungande alls. Dels är det billigt men ffa så känns det väldigt skönt att inte bränna oljeshejkarnas vidriga soppa.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: malumbub
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 641
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb... 2
Svar
24
· Visningar
2 954
Senast: moster
·
Kropp & Själ Vad gör man när stora delar av livet känns skit. Egentligen är det främst min jobbsituation som gör det. Jag går runt och är stressad...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Den rosa bildtråden
  • Handdukar

Hund, Katt, Andra Djur