Rimligt pris på en häst för mig

Mirre

Trådstartare
Är så sugen på att köpa en egen islandshäst i framtiden. :)
Men funderar lite på vilken prisklass min framtida häst kan tänkas ligga i.

Vill gärna ha en rätt så stor häst, hittar jag en runt 1.40-1.50 så skulle jag bli glad.
Ingen unghäst utan gärna lite äldre och utbildad.
Behöver inte vara tävlad höga klasser men den bör alla fall kunna en del, har en del och lära ;) Eller vågar man satsa på en unghäst, har ju sysslat med häst i många år men inte så mycket med just islänningar. Men helt orutinerad är jag inte inom det heller.
Sto eller valack.
Helst 4 gångare, känns lite för avancerat med en 5 gångare

Vad tror ni, vad kan en häst som motsvarar detta tänkas kosta?
Jag är ingen tävlingsmänniska kan tilläggas, men man vet ju aldrig om man får intresse för det sedan.
 
Sv: Rimligt pris på en häst för mig

Haha :D Det låter PRECIS som mina tankar för fyra år sedan innan jag köpte min första islandshäst. Då hade jag tänkt att min budget var 50000 och hästen skulle vara minst 8-9 år och hyfsat utbildad. Behövde inte vara något flashigt, men bra tölt och helt ok övriga gångarter. Sedan ville jag gärna ha en modell större då jag kom från storhästvärlden och tyckte att islandshästar var lite väl små. Det slutade med att jag köpte en 6-årig valack, 141cm. Inte så mycket utbildad, men med potential, glimten i ögat, stor personlighet och fantastisk galopp. Jag blev kär. Betalade 60000 för honom och har inte ångrat mig en sekund.

Sedan dess har jag köpt två hästar till. Jag kan säga att priset har gått upp och mankhöjden har gått ner. Hoppas verkligen att det inte är en trend som fortsätter :p
 
Sv: Rimligt pris på en häst för mig

I dagens priser så allt från ca 30.000 och uppåt, kanske billigare, det beror mycket på ålder och gångarter, vad ska du ha hästen till?

PS Leta efter en häst du trivs med och där du klarar grundgångarter och tölt, strunt i om det är en 4 eller femgångare, det är en smaksak inte en svårighetssak och mycket individuellt för hästen hur lättridna gångarterna är.
 
Sv: Rimligt pris på en häst för mig

Vad roligt :D
Hehe det blir aldrig som man tänker sig.
Slutar väl med att jag skaffar en unghingst ;)
Har inget emot hingstar iof, men lite svårt med stallplats om man har det.

Lobelia: Ok, jag vill ha en allroundhäst och träna med, rida i skogen och ja göra lite allt möjligt med.
 
Sv: Rimligt pris på en häst för mig

Provrid, provrid, provrid. Fäst dig inte så mycket vid storlek eller antal gångarter. Min femgångare är otroligt lättriden och det märks inte att hon är femgångare förrän man ber om pass, så varianterna på hur en femgångare är att rida är stor.

Hästar är ju billiga nu, men inte mer än 60 tror jag du behöver ge :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Grazing
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 045
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
875
Senast: valy
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp