RIN friar Sofia Kroon

Sv: RIN friar Sofia Kroon

Jag har funderat på en sak. Om hon blir dömd för djurplågeri kan hon då tävla i landslaget? För en travtränare som blir dömd för djurplågeri blir ju mest troligen av med sin licens. Hur är det på ridsidan, blir en ryttare av med sin licens?

Hur ställer sig landslagsledningen till att ha en i sitt lag som uppenbarligen skiter i allt vad karens heter bara man inte blir tagen i ett dopingprov?
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Jag har funderat på en sak. Om hon blir dömd för djurplågeri kan hon då tävla i landslaget? För en travtränare som blir dömd för djurplågeri blir ju mest troligen av med sin licens. Hur är det på ridsidan, blir en ryttare av med sin licens?

Hur ställer sig landslagsledningen till att ha en i sitt lag som uppenbarligen skiter i allt vad karens heter bara man inte blir tagen i ett dopingprov?

Är det inte så att om hon blir dömd för djurplågeri får hon inte ens tävla eller ha hästar, eller överhuvudtaget ha en verksamhet som inkluderar djur. :confused:

Hon blir nog helt troligt av med sin licens och något landslag blir det inte tal om.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Jag blir så arg bara jag tänker på hela situationen! Att hon bara kan med att visa sig så snabbt på banan igen, hon spillde ju ingen tid precis.

Känns lite som ett hån mot de som värnar om djur och djurskydd faktiskt.

Ja jag vet faktiskt inte vad jag ska säga. :mad:
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Är det inte så att om hon blir dömd för djurplågeri får hon inte ens tävla eller ha hästar, eller överhuvudtaget ha en verksamhet som inkluderar djur. :confused:

Hon blir nog helt troligt av med sin licens och något landslag blir det inte tal om.

Att bli dömd betyder inte automatiskt att du får ett djurförbud. Det kan vara så att du endast får böter.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Med tanke på att hon slapp undan detta straffet blir det säkert inget av det heller. Lite böter på sin höjd kanske :mad:

Kl

Så man kan ju konstatera att efter detta är det helt ok att dopa bara du inte skulle åka fast på ett dopingtest. Att det finns bevis på att din häst var behandlad dagen innan spelar tydligen ingen roll. De är ju den signalen som sänt ut av Riksidrottsförbundet :crazy: (Varför i sjutton ha de någon att säga till om när det gäller djur!)
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

I det här fallet är det uppenbart att man kan skita i allt vad karenser heter för det är bara dopingprovet som gäller.

Så här står det på förbundets sida:
RIN menar att det i FEIs reglemente inte finns stöd att stänga av någon för brott mot en karenstid då dylika bestämmelser saknas i FEIs regelverk.

Så ja, ur tävlingssynpunkt kan man tydligen skita i karenserna.:mad:
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Så här står det på förbundets sida:
RIN menar att det i FEIs reglemente inte finns stöd att stänga av någon för brott mot en karenstid då dylika bestämmelser saknas i FEIs regelverk.

Så ja, ur tävlingssynpunkt kan man tydligen skita i karenserna.:mad:

RIN har överhuvudtaget inte behandlat sakfrågan. Man har konstaterat att bestämmelser om karenstid vid medicinering saknas i FEIs regler och då man anser att FEIs regler har tolkningsföreträde över de svenska, har man avvisat hela saken.

Att utövaren kan ha brutit mot allmän svensk lag, t.ex. djurskyddslagen (1988:534) genom att inte iaktta de i Tillämpningsföreskrifterna angivna karenstiderna saknar betydelse i detta sammanhang. Idrottens bestaffningsorgan har att tillämpa idrottens eget regelverk och det kan i princip inte komma ifråga att här utdömma bestraffning enbart på den grunden att allmän lag har överträtts.

Sammanfattningsvis finner alltså Riksidrottsnämnden att vad som lagt Sofia Kroon till last, dvs att hon brutit mot vissa i Svenska Ridsportförbundets regler angivna karenstider för medicinering av häst, inte kan utgöra grund för bestraffning och diskvalificering enligt de regler Riksidrottsnämnden (och Diciplinnämnden) har att tillämpa i bestraffnings- och tävlingsärenden av detta slag. Redan på denna grund ska alltså Svenska Ridsportförbundets anmälan lämnas utan bifall. Riksidrottsnämnden saknar därmed anledning att pröva vare sig frågan om vilka substanser hästarna Gucci och Rolex erhållit eller vilket ansvar Sofia Kroon i så fall haft för detta.


Min kursivering av citat ur RINs beslut.
RIN har inte friat Sofia Kroon, bara konstaterat att RIN inte har grundlag för att pröva sakfrågan.

Vi skal komma ihåg att Sofia Kroon är föremål för en pågående polisutredning för brott mot lagen om djurskydd. Förhoppningsvis leder denna utredning till åtal och saken blir behandlad i Tingsrätten.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Fy fan, man får nästan lust att åka på en massa tävlingar med dopade hästar för att se hur länge det går...

Hoppas hoppas att det så småningom går till åtal, man får ju skämmas som hästmänniksa när det går till så här.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Upprörande. Främst ur hästarnas perspektiv, men också för ridsporten. Som vill bli tagna på allvar, och sedan uppför sig som det är en minimal ankdam där det hela tiden är fråga om vem som tycker vad, snarare än regler.

SK har inget på en tävlingsbana att göra. Ska inte hålla på proffesionellt med hästar ö h t när hon begått en sådan här jätteblunder. Djurförbud ligger nära till hands tycker jag.

Finns det någon (seriös) hästägare som vill sätta sin häst hos henne? Hon borde bli bojkottad och utfrusen ur sporten hon dragit skam över.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Ja utfrysning är väl det enda straff som kommer drabba henne från ridsportens håll.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Så egentligen så gäller INTE det svenska TR överhuvudtaget då utan enbart det internationella även om man tävlar i Sverige.

Det internationella TR skiljer sig från det svenska på mer än en punkt menar jag och det finns ju regler i det svenska TR som inte finns i FEI´s regler.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Ja jag funderade just på det. Alla andra punkter där TR skiljer sig från FEI, ska vi strunta i dem?

Vilken soppa detta kan bli.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Ja jag funderade just på det. Alla andra punkter där TR skiljer sig från FEI, ska vi strunta i dem?

Vilken soppa detta kan bli.

Japp, alla krångliga hoppkval för att starta ft och andra konstiga regler i ft-reglementet skiter vi i nu :devil:

Varför skall vi bry oss om dom? Förbundet kan inte utdöma varken straff eller annat :angel:
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Förbundet kontrar:

Jag är förvånad över RIN:s beslut. I det internationella förbundets regler står det klart och tydligt att finns det inga internationella regler så är det de nationella reglerna som gäller, sade Holmberg.

Riksidrottsnämnden byggde sitt beslut på att WADA, World Anti Doping Agency, inte vill blanda in djur i sitt regelverk. WADA hänvisar till att FEI:s regler ska gälla. Det finns inga regler för dopnings- eller otillåten medicinering som avslöjas utan att dopningsprover tagits.

- Men om det inte finns några regler så är det de nationella reglerna som ska gälla. Svenska Ridsportförbundet har ett regelverk för detta, sade Sven Holmberg som läste upp FEI-paragrafen.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Det är ju sorgligt! Sorgligt att djurplågeri godkänns, fullkomligt horribelt! :mad::mad:
Hur är det möjligt att komma undan med DOKUMENTERAT djurplågeri?! :confused:

Jag trodde inte det var möjligt att en ryttare i Sverige så totalt struntade i sina hästars välmåga! Man mår ju illa så vidrigt är det!
Måtte människan få märka av att ryttarsverige verkligen tar avstånd från sådant handlande!

Någon som vet hur det gått med anmälan för djurplågeri av Jordbruksverket?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 502
  • Artikel
Hästnyheter Sofia Kroon vann dagens 1,45-hoppning i Flyinge Indoor som fortsätter veckan ut med klasser för såväl häst som ponny. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Douglas Lindelöw, 25, har fått sin dom. Den svenske världscupryttaren frias helt från misstankarna att han skulle ha hanterat sin häst...
Svar
0
· Visningar
722
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Varbergsryttarinnan Sofia Kroon har nu ställts till svars vid rättegång i Helsingborg, anklagad för brott mot...
Svar
0
· Visningar
1 279
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp