B

**BORTTAGEN**

Hej,

Om det är ringorm på ridskolan, hur ska jag då se till att det inte sprids till mitt andra stall? Alla kläder är tvättade, men hur är det med skor och sånt? Hur stor är smittorisken?

Tack,
Mikaela
 
Skorna kan du desinficera med Virkon el. tvätta noga med tvål/såpa.

Glöm inte att tvätta dig själv också, som du säkert vet smittar ringorm även till människa.

Det finns en hel del trådar om ringorm, sök för mer tips.
 
Jag hade två uppsättningar stallkläder, ridskoleuppsättningen (där ringormen fanns) väl separerad från stallkläderna jag hade där jag har min häst inackorderad. Vilket trots allt inte hjälpte då jag lånat en spilta *typ* veckan innan utbrottet på ridskolan kom. Ringorm kan ha väldigt varierande karenstid PLUS att det kan sitta i stallarna upp till ett år :crazy:.
 
Det är jobbigt med ringorm; har lärt mig att man egentligen även borde tvätta håret när man åker från stall till stall.

Virkon i stora mängder brukar fungera bra, men visst är det omständigt att tvätta hela stallet, stolparna i hagen etc...
 
Tack.
Var på apoteket, men de pratade nåt om att lägga sakerna i ett bad med vircon, men det går ju inte med läderstövlar! Men det borde funka att bara torka av ordentligt med vircon?

En åsikt. Borde inte hästar som smittats av ringorm tas ur lektionsverksamheten? Visst, det är ju inte farligt för mig som är ung och frisk, men tänk om jag smittar till nån äldre person? Överhuvudtaget är det ju inte så kul att ha det...
 
Dra av läderstövlarna med en trasa (m. Virkon), det borde räcka.

Jag tycker att det är underligt att hästarna inte tas ur verksamheten; på de större stall jag varit med om ringorm har de smittade hästarna omedelbart 'isolerats' (tyvärr är ju karenstiden så lång att flertalet av hästarna säkerligen redan bär på ringormen). Detta just för att slippa spridning till andra stall/människor.

Hästarna i sig lider ju inte nämnvärt av utslagen, såvida de inte sitter i sadelstaden.
 
Sitter själv i samma sits.. :crazy:
Min ena pålle är ute på foder och jag hälsade på honom för 1½-2 veckor sen. Klappade och pussade på en stoooor vit pålle som hade eksem (enligt den första vet. som sett hästen). I helgen ringde fodervärden och berättade att analyserna visade ringorm...nu är mer än hälften av hästarna smittade. Finns även ridskoleverksamhet där förutom privathästarna, dvs. mycket folk. Fick även reda på att MÅNGA stall i närheten bar på smittan...jippi... :(
Jag tycker Inte om att ha samma kläder i olika stall, byter och tvättar helst när jag haft mina vanliga ridkläder hos någon annan. Denna gången hade jag jättebråttom och åkte direkt från Lucky till mitt egna stall... Ringde (såklart) vet. för att höra med inkubationstider osv. Risken Finns att jag tagit med mig smittan - men hur stor den är vet ingen, förmodligen minimal. Men säker kan man ju aldrig bli.. Har blivit rekommenderade att inte ta emot någon i stallet på 2-3 veckor till....enligt vet. kan det ta ett tag innan symtomen kommer. Kul...eller inte *suck*.

Jag har själv haft ringorm (smittad frånhäst)och fy faaaaasen vad det kliar! :crazy:
 
Som Millz sade, finns risken att människor också får det. Då är det Canesten och handskar som gäller. Strikt!

Vi hade en runda med det hemma - pojken, katten, jag. Katten fick medicin och blev frisk, men sedan bollades det mellan mig och pojken för vi slarvade med Canestenet (som man typ ska smörja med i en månad) och kläderna (t.ex. lades inte kläderna direkt i tvätten utan slängdes gärna på golvet, o.s.v.)
 
Exakt.. jag o lillasyrran fick det av en liten hemlös kattunge på cypern som vi bara var TVUNGNA att kela med.. :smirk: smart drag.. :D

:bump:
 
aaawwwwguuuuuuuuuud va' sött!!!! ...då är det ju nästan värt det. ;)

Vi vet fortfarande inte vem som smittade vem - om det var pojken (som hade någon sorts utslag just då) som smittade katten eller tvärt om. Kisen var bara en 10 veckor när han fick det, och hade bara varit hos oss i två.

Det var definitivt värt att bli smittad av katten (jo, jag blev smittad av katten), för han var SÅÅÅÅ söt så man kunde bara inte låta bli honom! ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
570
Senast: Bapelsin
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: Zacci
·
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp