Ringorm!!!!???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MoonLady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 5 105
M

MoonLady

Nu är jag JÄTTE orolig att jag fått in ringorm i stallet!?
Är det nån som vet HUR lätt det smittar?
Min lilla syster klappade en häst i ett annat stall som stod ute i hagen... Två dagar senare, med samma vantar och samma kläder borstar och byter hon täcken på mina hästar! Och samtidigt får vi veta att hästen i det andra stallet (hagen) har RINGORM!? :crazy: Hur länge överlever "ringormen" i vantarna? Är det stor risk att mina hästar har smittas? HJÄÄÄÄLP!

Ringorm överlever i kläder så länge temperaturen är den rätta, vad jag vet.
Tom stolpar i en hage kan ju smitta, men är det -20 grader kallt, så försvinner ju smittan på ett par dagar.

SÅ lätt smittar det inte ändå.
Vi fick i mitt förra stall in en häst med ringorm. REJÄLT med ringorm också.
Han smittade den häst han delade hage med, den hästen fick TVÅ "cirklar".
Den i sin tur smittade hästen i grannhagen, för de brukade "pilla" på varandra över stängslet. Den fick också bara ett par "cirklar".

Inga andra hästar i stallet smittades. Den med mkt ringorm fick gå själv i en hage.

Så allvarligt är inte ringorm att få heller, man får tom tävla med det!
Och veterinär ansåg vi gott kunde använda även ringormshästen i lektionsverksamheten, men det kunde vi inte.
För bla jag som var instruktör vägrade ta i hästen... :o

Ojdå! Får man tom tävla med ringorm!? det hade jag verkligen ingen aning om! Jag är LIVRÄDD att vi har fått in det i stallet...Har två lurviga hästar och har hört att man måste hålla på och schamponera och tvätta hästarna, all utrustning och mocka ur hela stallet och högtryckstvätta!???? Och sen så kan man jue få det själv oxå! Jag håller tummarna att "ormen" har dött i vanten vi har ändå haft -10 grader här nu i några dar!

Stallet jag förut stod i var slarviga som 17.
"Saneringen" av stallet bestod av att personalen blaskade lite vatten på väggarna i just den boxen värsta ringormshästen stått. Bädden byttes inte ens ut!
Men ändå smittades inga fler hästar!

Man kan schamponera hästarna, men får de bara ngn enstaka "ring", räcker det med att badda på "ringen" med lämpligt medel.
Veterinär rekommenderade receptfritt medel till oss.

Får hästen ringorm, så ska man INTE rykta den, för då flyttar man runt svampen i hela pälsen.
Torka av med en trasa eller spola var veterinärens råd.

Täcken, borstar och övrig utrustning måste givetvis göras rent, för annars så finns ju ringormen kvar där.

Ringorm KAN vara av mycket smittsam karaktär. Förslagsvis kontaktas veterinär för kontroll.
Vidare får man INTE tävla smittad häst.
// tovan

Enligt veterinär så går det inte under epizootlagen, så därför får man starta om man vill.
Och det är ju veterinär som ger startförbud på tävling.

Jag blev smittad av ringorm när våra kalvar fick det. Det kliade och jag fick en sekundär infektion. Läkaren skrev ut svampsalva (ringorm är ju svamp) och pencillin. Detta hjälpte dock inte helt för svampen var av en "inombords" typ. Så jag fick två kurer svamptabletter att äta (a´ 750 kr). Inte billigt med alla läkarbesök och mediciner, men nu har jag frikort och kan gå till läkaren gratis! Jag frågade läkaren om jag kunde smitta min häst, men det var ingen fara. Kor kan smitta människor, men vi kan inte smitta vidare till häst, om det är ko-ringorm man har. Kor kan inte heller smitta häst, sa han!

TR 1- moment 11 punkt 6:

ANSVAR

"Ryttare som skall deltaga i tävling i Sverige respektive i internationell tävling är skyldig att se till att:
1.hästen ej under de senaste 3 veckorna före tävlingens början, visat några tecken på smittsam sjukdom.
2. hästen under de senaste 3 veckorna före tävlingens början, inte varit uppställd i stall, där smittsam sjukdom såvitt ryttaren vet ej förekommit."

Jag anser att TR gäller. Jag anser att ringorm både är en sjukdom och smittsam.

//tovan

Men fortfarande så säger veterinär att en häst med ringorm får starta!
Hur man TOLKAR ngt är en sak, vad som är TILLÅTET är en annan!

Så ngnstans dras ju gränsen för när man är tillåten att starta.
För om alla ska skippa tävlingar för att en häst hostat
två-tre ggr inom tre veckor innan starten, så var nog strykningarna fler än de är.

Fö så vet jag hur en hästägarförsäkran ser ut, så du behöver inte skriva ner den åt mig... ;)
Du vet, eftersom jag ju frågat veterinär om man får tävla en ringormshäst, så tävlar jag ju = jag måste kunna både TR och veta vad en hästägarförsäkring innebär.

Med risk för att bli tjatig då. Vad är det som kan tolkas? Smittsam sjukdom? Försöker du påstå att ringorm inte är smittsam? Eller att hästen inte varit drabbad eller stått i stall som varit drabbat?
Snälla, försök förstå varför det finns regler. Vi vill inte möta folk som du på tävlingsplatserna som glatt smittar ner våra hästar för att vi sedan skall få dras med extrakostnader, stängd verksamhet (ja, en veterinär kan stänga stallet vid aggressiv ringorm, det har hänt oss) och allt vad det innebär.
Fråga gärna arrangören nästa gång du skall tävla med smittad häst om de vill att du kommer dit. Jag kan lova att inte många ber dig komma dit med risk för att deras hästar blir smittade.

Vad det egentligen handlade om från början var att MoonLady var rädd att hästen fått ringorm, hur lätt smittar det.
Det finns mindre aggressiva former där smittorisken är lägre. Kanske er häst var drabbad av den. Men ge inte svaret till någon som frågar att det inte är så smittsamt. Hur kan du veta vilken form av ringorm hästen har? Det måste först göras en provtagning.

Hittade detta på Agrias hemsida, deras veterinär gör en helt annan bedömning än er tydligen:

Fråga:

Hur lätt smittas ringorm på hästar? Kan man tävla med sin häst om andra hästar har ringorm i stallet? Kan man tävla sin häst om den får ringorm? Hur kan man skydda sin häst mot ringorm om andra i stallet smittats?

Svar:

Ringorm är mycket smittsamt. Det smittar genom direktkontakt mellan smittade individer samt via kontakt med personer, utrustning eller inredning som varit i kontakt med smittade hästar.

Du får inte tävla med din häst om den eller någon annan häst i stallet har ringorm. I djurägarförsäkran som du ska fylla i innan start, ska du försäkra att det inte finns någon smitta i stallet och det går inte om ni har ringorm i stallet.

Du kan skydda din häst genom att förhindra kontakt med smittade hästar. Den får inte heller komma i kontakt med borstar, täcken eller utrustning som smittade hästar haft. För att minska risken för smittspridning, bör man hålla drabbade hästar skilda från övriga hästar om det är möjligt.

Du hittar mer information om ringorm och hur du ska gå tillväga vid ett eventuellt utbrott på sva.se, sökord ringorm.

// tovan

Och däääär sjönk du till den för Buke kännetecknade pajkastarnivån... :smirk:
Jag orkar inte fortsätta argumentera med dig, men innan jag lägger ner det hela, så upprepar jag en gång till:
Veterinärerna som behandlade ringormshästen vi hade i stallet sa att det var tillåtet att tävla med en häst som hade ringorm.
Den sa också att det var tillåtet att tävla om man hade ringorm i stallet.

JAG har inte bestämt det!
JAG har inte tävlat med en smittad häst.
JAG har inte tävlat när ngn häst i stallet haft ringorm.
JAG bara skriver vad vår distriktsveterinär sa!

Suck! :crazy:

Det är tråkigt att du känner så. :crazy:
Det var inte meningen. Jag menade bara väl. Du verkade leva i den villfarelsen att eran veterinär styr över TR och det kunde jag ju inte låta dig tro.
Sedan tyckte jag att det var ett inkorrekt svar du gav MoonLady, alltså lade jag in lite relevant information.
Där råkade det stå att ringorm smittar och att du därför inte får tävla med smittad häst. Att du anser det vara pajkastning, tja vad säger man? :confused:
Men jag håller med dig om att vi inte kommer längre.
// tovan

Vi har nyligen haft ringorm i vårat stall..och det smittar rätt lätt det kan ja lova..Vi var supernoga.
Sanerade stallet boxen, transporten ja allt. Tvättade alla täcken sanerade borstar. Tog alltid in den hästen sist ifrån hagen för att inte först ta på honom och sen dom andra, tvättade alltid händerna efter vi tagit i den hästen.
Alla hästen saker, grimma..sele sanerades och hängdes i en stor påse i ett eget rum.
Vi var alltså super supernoga...ändå smittades 1 häst till i stallet. Vi fick rådet av veterinären att badda med Virkon som man desificerar stallet med. Vi baddade på fläckarna varje dag plus att vi svampade hela hästen 1 ggr i veckan. Det tog en bra tid att få bort allting. Säkert 3 månader men nu är allting borta på båda hästarna.
Så min erfarenhet är att det är rätt så smittsamt. !

Finns ju jätte bra medel mot ringorm som man får på recept, Imaverol tror jag det heter (iallfall något liknade) *S* Första gången man behandla hästen sprayar man hela hästen sen räcker det att spraya på de ställen som ringormen sitter på och man gör det var 4 dag i 4 omgångar sen är det bort från hästen kan spraya på boxar och sånt med eller använd virkon till det ...

Måste bara komma med ett litet inlägg från verkligheten. I senaste ponnyallsvenskan, div II, finalomgången i vårat län var hästar med från smittade stall. Om även dessa hästar var smittade vet jag inte, men jag vet att ett av stallen hade flera smittade hästar. När jag ifrågasatte detta fick jag veta att ringorm inte är en sjukdom som man sätter stall eller hästar i karantän för, och man får följdaktligen tävla med ringorm.
Sedan tycker jag att detta är helt fel, men tyvärr har jag inte mycket att sätta emot i det läget, är varken veterinär, biomedicinare eller smittskyddsexpert...

Veterinären kan inte bestämma smittskyddsåtgärder när det gäller ringorm eftersom den inte är en epizootilagssjukdom, därför blir det upp till ridsportsförbundet att bestämma hur TR skall tolkas. Detta gäller även kvarka som visserligen är anmälningspliktig men inte heller en epizootilagssjukdom, här tror jag att förbundet går på samma linje som travet. Skillnaden är att ringorm visserligen är besvärlig men inte farlig.
PL

hej jag hade ringorm på en av mina hästar förra vinter .Jag fick veta av vet att man är anmälningskyldig och att man ska behandla och isolera smittade hästar.sista insjuknade häst ska inte visat nya symtom på 3 veckor.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 611
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 808
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 025
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 393
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ormbett
  • Atletix