Lilla

Trådstartare
Jag vet inte vart detta ska ligga,byt forum om det är fel.

Berätta allt ni vet om ringskor.Hur dom fungerar.Positivt?Negativt?

Sv: Ringskor

*lånar*

Även jag är intresserad av att veta, då hästen jag ev. ska köpa har ringskor på båda bak...

det ger stöd åt trakterna och i vissa fall kan de hjälpa en häst som skruvar på hovarna/benen.

carla:
ser inga som helst problem med en häst som har ringskor. men att fråga ägaren löser nog ditt problem

Min häst fick det på bak av fodervärden.Hon sa att det hjälpte min häst att inte komma så jätte djupt under sig och väl under sig så blev det lättare för honom.Därför blev jag nyfiken.

Min hovslagare sätter ringskor bak på min häst pga hästens knäproblem. Gör ju att trakten kommer upp lite och det ska tydligen skona knäna.

min skos med det fram nu för att avlasta trakterna,eftersom han har pålagringar på strålbenen (ska traingelmärkas,men med skorna ska han ändå kunna ridas)

Är bla. till för hästar med strålbenshälta... Aldså hästar med fel vinkel, för låga trakter!

Min hästs Kiropraktor rekommenderade det till min häst för att få upp patellan, och flytta tillbaka steget lite, samt för att stärka djupbäcken muskulaturen.

Används för att avlasta trakterna och hälen. Men, dom "stoppar" mkt hårdare än vanliga skor, blir inget glidmoment, och det kan orsaka skador i sin tur, på leder och senor... Det är ju just därför vissa skor med såna bak, så inte hästen ska trampa så långt inunder sig.

Men det är som sagt en hel del negativa effekter med dom också, på min häst tog senorna stryk och jag plockade bort dom. Tänk på att eggbar-skor är ett Sjukbeslag.

Ringskor gav min gamla häst ett väldigt bra stöd bak efter en allvarlig kotledsinflammation. Tog man av ringskorna så började hon svajja bak men så länge de satt på så höll hon sig frisk! De har jag bara positiv erfarenhet av!

Liknande trådar

Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
393
Utrustning Funderar på att byta transport Stora frågan vad får man för en Värmlands vagn, Gaupen H2-1200 Enkelaxlad från 2013 Inget fel på...
Svar
5
· Visningar
402
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
882
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka