Rintränings- och utställningstråd

Väcker upp tråden.

Vi är på väg till Crufts! Jag håller på att ruinera mig själv för en utställning där vi med all sannolikhet ska in och vända, men det är kanske enda gången jag får chansen att ställa ut på Crufts. Så jag gör det för att ha upplevt det.

Mitt planerade genrep på inoff i inomhushall blev ju inställt, så jag har inte ställt ut sedan i november. Den ringträning vi brukar gå på har varit hopplös att få plats på efter nyår, men jag kom med på en annan i helgen som gick. Ganska många handlers och hundar som var helt nya på utställning, men jag körde lite mitt eget race och tränade uppställning i de långa pauser som blev. Sen åkte jag till en av mina gamla hundars uppfödare och fick hjälp med det sista på trimningen + att vi kollade över uppställningen. Springer gör hunden oftast väldigt bra.

Ikväll åker jag och avmaskar. Sen hoppas jag att inget hänger upp sig. Rhiannon åker imorgon och jag på onsdag. Ställer ut gör vi på söndag. Vi ska bo på en pub. Jag hoppas att det finns någonstans i närheten man kan ta med sig hunden, men tänker ladda upp med diverse mat att ha på rummet om jag måste leva på hämtmat och snacks.
 
Väcker upp tråden.

Vi är på väg till Crufts! Jag håller på att ruinera mig själv för en utställning där vi med all sannolikhet ska in och vända, men det är kanske enda gången jag får chansen att ställa ut på Crufts. Så jag gör det för att ha upplevt det.

Mitt planerade genrep på inoff i inomhushall blev ju inställt, så jag har inte ställt ut sedan i november. Den ringträning vi brukar gå på har varit hopplös att få plats på efter nyår, men jag kom med på en annan i helgen som gick. Ganska många handlers och hundar som var helt nya på utställning, men jag körde lite mitt eget race och tränade uppställning i de långa pauser som blev. Sen åkte jag till en av mina gamla hundars uppfödare och fick hjälp med det sista på trimningen + att vi kollade över uppställningen. Springer gör hunden oftast väldigt bra.

Ikväll åker jag och avmaskar. Sen hoppas jag att inget hänger upp sig. Rhiannon åker imorgon och jag på onsdag. Ställer ut gör vi på söndag. Vi ska bo på en pub. Jag hoppas att det finns någonstans i närheten man kan ta med sig hunden, men tänker ladda upp med diverse mat att ha på rummet om jag måste leva på hämtmat och snacks.
Wow, ha det så jättekul 🤩✊🏼
 
Väcker upp tråden.

Vi är på väg till Crufts! Jag håller på att ruinera mig själv för en utställning där vi med all sannolikhet ska in och vända, men det är kanske enda gången jag får chansen att ställa ut på Crufts. Så jag gör det för att ha upplevt det.

Mitt planerade genrep på inoff i inomhushall blev ju inställt, så jag har inte ställt ut sedan i november. Den ringträning vi brukar gå på har varit hopplös att få plats på efter nyår, men jag kom med på en annan i helgen som gick. Ganska många handlers och hundar som var helt nya på utställning, men jag körde lite mitt eget race och tränade uppställning i de långa pauser som blev. Sen åkte jag till en av mina gamla hundars uppfödare och fick hjälp med det sista på trimningen + att vi kollade över uppställningen. Springer gör hunden oftast väldigt bra.

Ikväll åker jag och avmaskar. Sen hoppas jag att inget hänger upp sig. Rhiannon åker imorgon och jag på onsdag. Ställer ut gör vi på söndag. Vi ska bo på en pub. Jag hoppas att det finns någonstans i närheten man kan ta med sig hunden, men tänker ladda upp med diverse mat att ha på rummet om jag måste leva på hämtmat och snacks.
Shit vad kul, så häftigt! Heja heja heja er!! 🤩
 
Shit vad kul, så häftigt! Heja heja heja er!! 🤩
Det är bara 321 i rasen, så jag förväntar mig topplacering!:rofl:

På väg från Stansted till norra London där jag ska byta buss för vidare färd mot Birmingham. Rhiannon är möjligen redan framme. De körde över tidigt, tidigt i morse. Hon levereras till puben där vi ska bo. Gundog Day är inte förrän på söndag, men vi var tvungna att åka tidigare för att få ihop transporterna

Ett äventyr!

För de som - liksom undertecknad - inte varit i UK efter Brexit kan jag rapportera att allt hittills är som vanligt. Det går att ringa och surfa för samma pris som hemma och passkontrollen gick till som vanligt.
 
Sist jag uppdaterade var väl från Åland.. Vad har hänt sen dess då? Grupp 8-flickorna var på SSRK Rättvik där Bira blev 2a i en stor öppenklass båda dagarna, andra dagen även 3a bästa tik. Nike krockade med Bira båda dagarna så husse fick visa henne och de fick excellent men oplacerade båda dagarna. Det är jag nöjd med 🙂

I februari var vi Danmark. Ställde Bira på retrieverspecialen på lördagen där hon vann öppenklassen och slutade som 4a bästa tik. Andra dagen var det internationell utställning i Fredericia och då fick hon Very Good :angel: Såg hur domaren dömde hanarna och sa till min sambo ”idag kommer Bira få sitt första VG”. Ja, han gillade inte Biras typ helt enkelt.

Toddy gick det desto bättre för! Han blev BIR av 51 dalmatiner och BIG 1! Oplacerad i BIS.

Förra helgen var vi i Litauen. Bira blev bästa tik första dagen och fick R-CACIB andra dagen. Toddy fick Good första dagen (från att vinna gruppen till Good på 3 veckor, rimligt :banghead:) och andra dagen diskade vi oss pga en hemsk upplevelse. En ung tjej fick ett epilepsianfall och ramlade rakt in i mina hundar :cry: Det blev ett himla kaos ett tag och tyvärr tog Toddy, som är lite reserverad, väldigt illa vid sig av det traumat. Han blev sjukt misstänksam mot människor efter det och gick och muttrade åt folk hela dagen. Han är som vanligt hemma nu och jag hoppas han kunnat skaka av sig händelsen helt och hållet så det inte påverkar såpass att han skyr hantering av okända nu.. Tredje dagen i Litauen strök jag alla mina hundar och åkte hem.
 
Funderar på att anmäla till Malmö, har ju voucher sen 2020 🙄 Men då var vi ju på valpklass…
Jag har precis anmält mig till Malmö :nailbiting:

Jag har bara testat ställa ut en gång tidigare, och det var för snart fyra år sedan när hunden var unghund. Men nu har jag faktiskt orkat låta pälsen växa nästan ett helt år, och då får jag ju passa på att testa att ställa ut en gång till :p Det hade egentligen gärna fått vara en liiite mindre tävling än en internationell utställning, men det fanns ingen i närheten under våren och jag ska ändå vara i Skåne under påsken. Och jag vill inte vänta till senare eftersom jag vill ha som alternativ att kunna raka av all pälsen sen när det blir varmare :p

Så, om du ska till Malmö kan du hålla utkik efter den utan tvekan minst prydliga storpudeln där ;) (verkligen enklaste rasen att ha för att bara prova på en utställning med :p )
 
Jag har precis anmält mig till Malmö :nailbiting:

Jag har bara testat ställa ut en gång tidigare, och det var för snart fyra år sedan när hunden var unghund. Men nu har jag faktiskt orkat låta pälsen växa nästan ett helt år, och då får jag ju passa på att testa att ställa ut en gång till :p Det hade egentligen gärna fått vara en liiite mindre tävling än en internationell utställning, men det fanns ingen i närheten under våren och jag ska ändå vara i Skåne under påsken. Och jag vill inte vänta till senare eftersom jag vill ha som alternativ att kunna raka av all pälsen sen när det blir varmare :p

Så, om du ska till Malmö kan du hålla utkik efter den utan tvekan minst prydliga storpudeln där ;) (verkligen enklaste rasen att ha för att bara prova på en utställning med :p )
Pumi är lite klippyssel med också, plus att jag måste träna vänstervarv då hon gärna hoppar på mig när vi springer. Och uppställning 🙈
 
Pumi är lite klippyssel med också, plus att jag måste träna vänstervarv då hon gärna hoppar på mig när vi springer. Och uppställning 🙈
Min pudel är van vid rally- och lydnadsträning, så just hoppa på mig tror jag inte hon kommer göra, däremot kanske gå med nosen uppåtvänd mot matten (men det tänker jag att domarna får överleva XD). Och kanske hoppa sen vid uppställning - eller sätta sig. Just nu är hon nog för vältränad i att hon ska sätta sig ner när hon står framför mig :p

Utställningspudlar kan ju vara så extrema - flera decimeter lång päls ovanpå huvudet och på öronen, päls som ser ut som ett enda fluff utan att man kan urskilja individuella strån eller lockar, och klippningar i exakta former med mjuka övergångar mellan områdena. Även om hon kommer vara lejonklippt så kommer min inte se ut så :p
 
[...]Toddy fick Good första dagen (från att vinna gruppen till Good på 3 veckor, rimligt :banghead:) och andra dagen diskade vi oss pga en hemsk upplevelse. En ung tjej fick ett epilepsianfall och ramlade rakt in i mina hundar :cry: Det blev ett himla kaos ett tag och tyvärr tog Toddy, som är lite reserverad, väldigt illa vid sig av det traumat. Han blev sjukt misstänksam mot människor efter det och gick och muttrade åt folk hela dagen. Han är som vanligt hemma nu och jag hoppas han kunnat skaka av sig händelsen helt och hållet så det inte påverkar såpass att han skyr hantering av okända nu.. Tredje dagen i Litauen strök jag alla mina hundar och åkte hem.
Att gå från BIG till Good är ju helt orimligt! Nog för att det till viss del rör sig om tycke och smak, men Good används ju ändå vanligen (enligt min erfarenhet) om hundar som har något uppenbart fel (typ bett), är mindre bra konstruerade eller av väldigt avvikande typ. Verkar ju helt bonkers!

Hoppas att han har kommit över den otrevliga händelsen!
 
Att gå från BIG till Good är ju helt orimligt! Nog för att det till viss del rör sig om tycke och smak, men Good används ju ändå vanligen (enligt min erfarenhet) om hundar som har något uppenbart fel (typ bett), är mindre bra konstruerade eller av väldigt avvikande typ. Verkar ju helt bonkers!

Hoppas att han har kommit över den otrevliga händelsen!
Min hund blev BIR för en domare en gång, ett år senare fick hon Good av samma domare. Hunden var i samma skicka som året innan så det var ju lite…märkligt. Dessutom hade den domaren fött upp hennes pappa som hon är väldigt lik :p Bedömningssporter….
 
Att gå från BIG till Good är ju helt orimligt! Nog för att det till viss del rör sig om tycke och smak, men Good används ju ändå vanligen (enligt min erfarenhet) om hundar som har något uppenbart fel (typ bett), är mindre bra konstruerade eller av väldigt avvikande typ. Verkar ju helt bonkers!

Hoppas att han har kommit över den otrevliga händelsen!

Min hund blev BIR för en domare en gång, ett år senare fick hon Good av samma domare. Hunden var i samma skicka som året innan så det var ju lite…märkligt. Dessutom hade den domaren fött upp hennes pappa som hon är väldigt lik :p Bedömningssporter….

Lasse gick från Good till Excellent med HP på en och samma helg. :D
 
Min hund blev BIR för en domare en gång, ett år senare fick hon Good av samma domare. Hunden var i samma skicka som året innan så det var ju lite…märkligt. Dessutom hade den domaren fött upp hennes pappa som hon är väldigt lik :p Bedömningssporter….
När samma domare går från BIR till Good har vi nått en ny nivå! Blir ju farsartat (menar inte att det är roligt för den skull)!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp