Rintränings- och utställningstråd

Att gå från BIG till Good är ju helt orimligt! Nog för att det till viss del rör sig om tycke och smak, men Good används ju ändå vanligen (enligt min erfarenhet) om hundar som har något uppenbart fel (typ bett), är mindre bra konstruerade eller av väldigt avvikande typ. Verkar ju helt bonkers!

Hoppas att han har kommit över den otrevliga händelsen!
Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta. Lika bra att skratta åt eländet :D Jag vet vad jag har i kopplet och det är INGEN Good-hund. Det säger mer om domaren som dömde än om min hund tycker jag :)

Eftersom domaren bara pratade typ ryska eller baltiska och inga kritiker skrivs i Litauen så har jag ingen aning om varför han fick Good.

16C1D10F-BDF6-40E1-BC43-5B94F7D1A8E2.jpeg

Hunden i fråga.
 
Min hund blev BIR för en domare en gång, ett år senare fick hon Good av samma domare. Hunden var i samma skicka som året innan så det var ju lite…märkligt. Dessutom hade den domaren fött upp hennes pappa som hon är väldigt lik :p Bedömningssporter….
Hahaha wow.. :D hur motiverade h*n Good:et?
 
Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta. Lika bra att skratta åt eländet :D Jag vet vad jag har i kopplet och det är INGEN Good-hund. Det säger mer om domaren som dömde än om min hund tycker jag :)

Eftersom domaren bara pratade typ ryska eller baltiska och inga kritiker skrivs i Litauen så har jag ingen aning om varför han fick Good.

Visa bifogad fil 87184
Hunden i fråga.
Ja man förstår inte alltid. Min världsvinnare fick good en gång då domaren trodde hon var klippt. När jag pratade med hen efter och visade upp hunden igen medgav denne sitt misstag men vad kan man göra då? Skönt ändå att få upprättelse över ett så felaktigt uttalande även om det ser skumt ut med ett good den långa raden av utställningar som i stort sett enbart innehåller Exc, ck och bästa tik placeringar…
 
Ja man förstår inte alltid. Min världsvinnare fick good en gång då domaren trodde hon var klippt. När jag pratade med hen efter och visade upp hunden igen medgav denne sitt misstag men vad kan man göra då? Skönt ändå att få upprättelse över ett så felaktigt uttalande även om det ser skumt ut med ett good den långa raden av utställningar som i stort sett enbart innehåller Exc, ck och bästa tik placeringar…
Jag tror att när det är sådana uppenbara blundrar går det överklaga till SKK och få resultatet struket. Jag blev rekommenderad att göra det en gång när jag hade en uppfödning som fick en nolla pga inkorrekt bett. Han hade ojämnt bett, med underbett på två tänder men bettfel är inte diskvalificerande på cocker, så det kan inte vara en enda anledning för en nolla. Kritiken för övrigt var superbra, så anledningen till priset var bettet (vilket också stod).

Nu orkade jag inte dra det hela. Ägaren ställde ut en gång till, fick en 2a - fortfarande med superkritik för övrigt - vilket var vad hen ville ha för ev framtida arbetstitlar (på den tiden krävdes 2 pris i ukl för t ex viltspårchampionat) och allt var frid och fröjd.
 
Allt var fel typ 😆 måste kolla om jag har kvar kritiklapparna och jämföra. Hon har aldrig fått Good varken innan eller efter det.
Haha ja om allt var fel så kanske Good var ett snällt resultat 😂

Minns en utställning när domaren seriöst skrattade så fort jag klev över bandet och sa ”sådär får de inte se ut”. Hon gick igenom hela hunden med öppen kritik, och ALLT vad dåligt. Från nos till svans, inklusive rörelserna. Hon fick Very Good.. En annan tik på samma utställning fick Good. Jag undrar vad hon hade gjort för att förtjäna det.. :rolleyes:
 
Ja man förstår inte alltid. Min världsvinnare fick good en gång då domaren trodde hon var klippt. När jag pratade med hen efter och visade upp hunden igen medgav denne sitt misstag men vad kan man göra då? Skönt ändå att få upprättelse över ett så felaktigt uttalande även om det ser skumt ut med ett good den långa raden av utställningar som i stort sett enbart innehåller Exc, ck och bästa tik placeringar…
Alltså :banghead: så dumt!

Tänker att ett Good i raden av alla bra resultat är något man får ta i bedömningssporter. På dalmatiner har vi vissa hundar som pendlar mellan Good och BIR varje gång typ. Ännu svårare att tolka.. :crazy:
 
Jag såg att vinthundsklubben ska anordna utställning om några veckor jättenära mig, så nu funderar jag på att trots allt anmäla Lily dit. Det är lite delat eftersom jag INTE tycker om utställning, men samtidigt är hon vansinnigt fin och jag vill gärna visa upp henne för hela universum :angel: Uppfödaren vill också gärna att jag ställer, av samma anledning. Hon skulle ju i så fall gå i valpklass, som är inofficiell och som är billig att anmäla till.

OM jag anmäler dit så funderar jag lite på att ställa Ebrah också. Dels för att då kunna ta med henne, dels för att jag upptäckte nu att hon faktiskt kan ställas i bruksklass. Har många gånger sagt att om jag ska ställa ut vuxen hund så är det i antingen bruksklass eller veteranklass, för jag vill antingen visa att jag har funktionella hundar eller att jag har fina gamlingar.

Får se lite hur jag gör. Har någon dag till på mig att fundera innan anmälningstiden går ut.
 
@Red_Chili - på många utställningar får du ta med hundar som inte ställs ut, bara de uppfyller vaccinationskraven. På inomhusutställningar kan det vara begränsat ibland, men långt ifrån alltid. Så om du inte vill ställa Ebrah kan du kolla med arrangören om du ändå kan ta med henne.

Här är det lugnet före stormen. Imorgon smäller det.

275500236_10159157771234825_7333991488439433873_n.jpg


Ikväll ska jag ägna mig åt pälsvård utan att ha de rätta grejorna, men det är inte första gången. Hoppas på att slippa regn imorgon bitti så att hunden är torr när vi kommer fram. Hur vi kommer fram är oklart. Puben har samarbete med ett taxiföretag som ska vara "pet friendly", men personalen såg jätteförvånad ut när jag sa att jag helst ville förboka. Vill vara på NEC kl 7 imorgon, eftersom vår ring (naturligtvis:meh:) fått early start och Rhiannon behöver vänja sig vid miljön ett bra tag innan hon ska in i ringen. Hon är inte rädd eller så men det kan bli total overload och superenergi i början. Hon behöver lugna ner sig! Sen behöver nog jag vänja mig också:rofl:. Har aldrig ställt utanför Sverige över huvud taget, så det är ju en lämplig utställning jag har valt att börja med. Att sedan resa själv är en viss utmaning. Vem ska hålla min väska medan jag är inne i ringen, typ. Men det får lösa sig. Har ett hänglås till buren. Utställningen är dock bänkad, så jag kommer inte att kunna ha buren vid ringside.

På puben där vi bor har kocken fått ett raserianfall och sagt upp sig med omedelbar verkan. Så igår fanns ingen mat. Området är ganska nedgånget och inte mycket restauranger. Vart kan man ta med hunden? Tjejen i baren föreslog att beställa från Über Eats och äta på rummet och så blev det. Nu har jag precis lagt en ny beställning där - från en livsmedelsaffär. Lunch och middag till idag (förrådet räcker bara till lätt lunch, hade räknat med att stadig frukost och/eller middag på puben) och grejor som får bli frukost imorgon. Men de hade inga strumpbyxor och jag skulle behöva att ha i reserv.

Allt detta känns naturligtvis ganska världsligt. Det är kul att vara här!
 
Haha ja om allt var fel så kanske Good var ett snällt resultat 😂

Minns en utställning när domaren seriöst skrattade så fort jag klev över bandet och sa ”sådär får de inte se ut”. Hon gick igenom hela hunden med öppen kritik, och ALLT vad dåligt. Från nos till svans, inklusive rörelserna. Hon fick Very Good.. En annan tik på samma utställning fick Good. Jag undrar vad hon hade gjort för att förtjäna det.. :rolleyes:
Påminner mig när jag ställde Fenna, gick in i ringen och fick gå ut direkt... fick ingen bedömning alls utan någon motivation till valet att skicka ut oss direkt. Och Fenna var verkligen inte en ful hund med tanke på hennes tidigare resultat i ringen. O_o
 
Jag såg att vinthundsklubben ska anordna utställning om några veckor jättenära mig, så nu funderar jag på att trots allt anmäla Lily dit. Det är lite delat eftersom jag INTE tycker om utställning, men samtidigt är hon vansinnigt fin och jag vill gärna visa upp henne för hela universum :angel: Uppfödaren vill också gärna att jag ställer, av samma anledning. Hon skulle ju i så fall gå i valpklass, som är inofficiell och som är billig att anmäla till.

OM jag anmäler dit så funderar jag lite på att ställa Ebrah också. Dels för att då kunna ta med henne, dels för att jag upptäckte nu att hon faktiskt kan ställas i bruksklass. Har många gånger sagt att om jag ska ställa ut vuxen hund så är det i antingen bruksklass eller veteranklass, för jag vill antingen visa att jag har funktionella hundar eller att jag har fina gamlingar.

Får se lite hur jag gör. Har någon dag till på mig att fundera innan anmälningstiden går ut.

Klart du ska ställa! :) Min salukivän ska dit med sin valp som är 5 månader. Hur gammal är Lily nu?

Funderade på att komma och titta men tror kanske det blir lite väl krångligt med hundarna & tåget. Själv funderar jag på att ställa (Stella då) på terrierklubben i Ulriksdal men det blir tåg dit också isåfall och en hyfsat lång promenad så får se om jag tycker det är värt det. Men jag ska definitivt ställa i Gimo i slutet av maj i alla fall har jag tänkt.
 
Klart du ska ställa! :) Min salukivän ska dit med sin valp som är 5 månader. Hur gammal är Lily nu?

Funderade på att komma och titta men tror kanske det blir lite väl krångligt med hundarna & tåget. Själv funderar jag på att ställa (Stella då) på terrierklubben i Ulriksdal men det blir tåg dit också isåfall och en hyfsat lång promenad så får se om jag tycker det är värt det. Men jag ska definitivt ställa i Gimo i slutet av maj i alla fall har jag tänkt.
Då går den valpen och Lily i samma klass! Lily är också 5 månader nu, Hon blir 6 månader bara någon dag efter utställningen. Vore kul om du kom och tittade!
 
Påminner mig när jag ställde Fenna, gick in i ringen och fick gå ut direkt... fick ingen bedömning alls utan någon motivation till valet att skicka ut oss direkt. Och Fenna var verkligen inte en ful hund med tanke på hennes tidigare resultat i ringen. O_o
Fick du ingen kritik? Det får man ju i Sverige? :eek::confused:

Men ja, utan kritiker känns verkligen utställning onödigt. I Litauen skrevs inga kritiker, sååå tråkig utställning! Dit åker vi inte igen!
 
Fick du ingen kritik? Det får man ju i Sverige? :eek::confused:

Men ja, utan kritiker känns verkligen utställning onödigt. I Litauen skrevs inga kritiker, sååå tråkig utställning! Dit åker vi inte igen!
I Sverige ja. Fick diskvalificerad utan att ens visa hunden, eller ja dom sekunder vi han sätta en tå i ringen. :angel:
Men så tråkigt att man inte får kritik, trodde alla ville ha kritiken oavsett bra eller dåligt så förstår att Litauen inte känns så lockande om man inte får kritiken där. :cautious:
 
Nu är Rhiannon på väg till Calais i bil och jag till Stansted i buss.

Det blev in och vända. När jag såg hundarna runt omkring mig är jag inte så förvånad. Rhiannon är en väldigt elegant tik, lite mer långlinjerad och med större rörelser medan engelsmännen ofta föredrar väldigt korta hundar med lite mer bredd. Det kan variera en del men idag föll damen inte domaren i smaken. Sen gick det inte hundra inne i ringen heller. Hon konstrade lite vid uppställningen och det är svårt när man är helt själv och inte har någon som kan säga när det är bra.

Hon var superduktig hela dagen, klarade miljön jättebra och var lugn och tyst i buren. Hälsade på MASSOR av folk. Igår var vi på puben ett kort tag och det var nog det roligaste hittills…:rofl:
 
Nu är Rhiannon på väg till Calais i bil och jag till Stansted i buss.

Det blev in och vända. När jag såg hundarna runt omkring mig är jag inte så förvånad. Rhiannon är en väldigt elegant tik, lite mer långlinjerad och med större rörelser medan engelsmännen ofta föredrar väldigt korta hundar med lite mer bredd. Det kan variera en del men idag föll damen inte domaren i smaken. Sen gick det inte hundra inne i ringen heller. Hon konstrade lite vid uppställningen och det är svårt när man är helt själv och inte har någon som kan säga när det är bra.

Hon var superduktig hela dagen, klarade miljön jättebra och var lugn och tyst i buren. Hälsade på MASSOR av folk. Igår var vi på puben ett kort tag och det var nog det roligaste hittills…:rofl:
Vilken resa ni har gjort och vilken upplevelse att bara vara där. Och vilken ära att ens kvala! :love:

Det är en anledning till att jag aldrig åker till Crufts, förutom att det är långt och dyrt. Engelsmännen har en helt annan typ av hundar på både dalmatiner, springer och flat än vad jag har. Nu gick ju visserligen våran kennelkompis väldigt bra i år, men han är o andra sidan ganska liten och kort jämfört med andra skandinaviska flattar och framförallt min tik :angel:

Jag kanske har missat det, men hur kommer det sig att du och Rhiannon inte reser tillsammans? :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Maskat sjukintyg?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp