Ris eller Ros??

MaRomer

Trådstartare
Vågar mig med modet att lägga in en film på träningen med Diezel. En Rottweiler han e på 2 år och 3 månader. ett energi knippe som älskar att jobba:bow:. Men som får jobba allt för sällan. Och jag är ingen hundtränare;)

Så här kommer vår debut framför kameran.

Räkna med:

*Dubbelkomandon
*Belöning
*Barnskrik
*Skällande hund
*Tjock rumpa;)

Jag VET mina brister:angel: men ni får gärna kommentera ändå;)

Som sagt lika trög hund som matte hehe. Just nu kör vi grunder, uppletande och ska börja med sök om 2 veckor. Han är i omgivningen benämd som "trög, söt, energisk och gullig". Han har inte riktigt alla hästar hemma om man säger så hehe;)

Så här kommer filmen. Såga mig inte för mycket nu bara:/

http://www.youtube.com/watch?v=xYjMql3MuqQ

Sv: Ris eller Ros??

Du som förare rör dig och "flamsar" mycket med överkopp och armar vilket gör att din hund vinglar mycket i positionen. Du behöver bli tydligare i ditt kroppspråk! Blicken rakt fram, händerna vid sidan och inte på bröstet. Börja med att träna in en perfekt utgångsposition med kontakt. När det verkligen sitter kan du börja ta ett par steg framåt. Så småningom kan du även öka intensiteteni hunden.

Jag tycker att det verkar vara en alert och trevlig hund att jobba med och tror att det kan bli riktigt bra om du stramar upp dig lite och blir mer tydlig i vad du vill! :)

Senast ändrad:

Tack för tipsen! Ska tänka på detta! Som sagt det är som att be en inbiten hoppryttare börja med dressyr. Hehe kan bara bli kaos i början;)

Keep up the work! Det är INTE lätt att träna och se sig själv utifrån om man inte har någon som drillar en jämt och kan påpeka minsta grej man gör. Perfekt att filma sig själv då :)

Tänkte på i filmen att du rättar dig efter hunden. Hunden sätter sig ner snett bredvid dig och DU flyttar dig så att hunden hamnar i rätt position! Fusk :D

Sen är jag ingen lydnads-människa men har man inkallning från liggandes? Jag har alltid fått höra att man aldrig ska göra inkallning från liggandes för då blir det svårare för hunden att lära sig platsliggning. Men det är kanske bara jag som hört det ... :o

Tänkte på i filmen att du rättar dig efter hunden. Hunden sätter sig ner snett bredvid dig och DU flyttar dig så att hunden hamnar i rätt position! Fusk :D

Sen är jag ingen lydnads-människa men har man inkallning från liggandes? Jag har alltid fått höra att man aldrig ska göra inkallning från liggandes för då blir det svårare för hunden att lära sig platsliggning. Men det är kanske bara jag som hört det ... :o

I det här fallet är det en snabb platsliggning;) Pga att sonen skrek;)

Men en platsliggning går väl ut på att ägaren lämnar OCH kommer tillbaka till hunden. Eller har jag helt fel? :p Förstår att du fick lösa situationen som du gjorde iom sonen så det jag skrev nu var ingen kritik mot dig utan bara en undran från min sida :idea:

Tycker du har en jättefin hund iaf, snacka om att VILJA lyda :love:

I de högre klasserna så har du inkallning från liggande pos, inget man börjar med förrän man har stadga och hunden vet vad den ska göra.

Till TS: Håller med MrsScabtree, det blir för mycket kroppsspråk.. Tänk på att lägga ner mycket tid på grunden, utgår du från sneda sättanden och att det är ok att hunden pendlar och har mycket luft mellan er för att ni är "nya" så kommer det att hänga med och bli jobbigt att bli av med senare. Har man varit väldigt noga med allt från början så blir det mindre att träna om sedan :)

Så belöna inte med godis om han ex sätter sig tokigt vid en ingång, klarar han inte att sätta sig bättre på kommando så hjälp honom ist så det blir bra, tills han förstår vad du menar.

Tycker att det ser trevligt ut, det syns att han tycker det är roligt att få jobba med sin matte :)

Mvh

Men en platsliggning går väl ut på att ägaren lämnar OCH kommer tillbaka till hunden. Eller har jag helt fel? :p Förstår att du fick lösa situationen som du gjorde iom sonen så det jag skrev nu var ingen kritik mot dig utan bara en undran från min sida :idea:

Tycker du har en jättefin hund iaf, snacka om att VILJA lyda :love:

Hehe ja det blev som det blev;) Är min sambo som sköter tränandet av hundar då han haft hund i K9. hehe Men jag kämpar på. Började träna dem för 1 vecka sedan bara;)

Blandar ihop alla begrepp;) Men snart så ska de finnas där. Tränar Min sambos hund ocå lite. MEn det är en helt annan hund. Inte alls lika snabb och lika mycket "vilja" i henne. Hehe. Som dag och natt att träna de 2.

Senast ändrad:

I de högre klasserna så har du inkallning från liggande pos, inget man börjar med förrän man har stadga och hunden vet vad den ska göra.

Till TS: Håller med MrsScabtree, det blir för mycket kroppsspråk.. Tänk på att lägga ner mycket tid på grunden, utgår du från sneda sättanden och att det är ok att hunden pendlar och har mycket luft mellan er för att ni är "nya" så kommer det att hänga med och bli jobbigt att bli av med senare. Har man varit väldigt noga med allt från början så blir det mindre att träna om sedan :)

Så belöna inte med godis om han ex sätter sig tokigt vid en ingång, klarar han inte att sätta sig bättre på kommando så hjälp honom ist så det blir bra, tills han förstår vad du menar.

Tycker att det ser trevligt ut, det syns att han tycker det är roligt att få jobba med sin matte :)

Mvh

Han älskar det. Nu besöker vi Brukshundklubben lite regelbundet för att träna mera. Får mycket hjälp där. Att han sätter sig snett är ett stort problem. Men just denna gången var jag glad över att kunna ha honom lös. Vi har haft våra duster med att han inte har kunnat jobbas utan koppel;)

Ska se om jag kan filma lite till i helgen! Ska träna på det ni sagt och se om det blir bättre!

Jag skulle inte klara att träna med ett skrikande barn (mitt eller annans) i bakgrunden men det kanske inte bekommer dig? Jag är väldigt känslig för barnskrik..

Jag tycker att du ska plocka isär momenten mer och se till att varje del blir bra innan du sätter ihop det igen. Träna på att gå utan hunden på en rak linje och håll dig sedan till den även när hunden går bredvid. Låt inte vovven rätta in sig när han har satt sig snett. Man får en chans att göra rätt annars är det bättre att ta det från början. Annars kan du få en hund som rättar in sig vid varje halt, inte så kul.

Var lite skoj en gång när du sa "fot" och DU gick in i position, duktig matte!;)

Jo, just det ...lägg ifrån dig kopplet och hitta den kroppsställning som du ska när fotgåendet är färdigt.

Jättefin hund du har, ni har allt roligt med träningen framför er. Lycka till!

Jag skulle inte klara att träna med ett skrikande barn (mitt eller annans) i bakgrunden men det kanske inte bekommer dig? Han skriker på uppmärksamhet;) Tröttnade på att sitta i vagnen. Träningen avslutades när jag stängde av kameran;)Jag är väldigt känslig för barnskrik..

Jag tycker att du ska plocka isär momenten mer och se till att varje del blir bra innan du sätter ihop det igen. Ville bara få med lite på film.Träna på att gå utan hunden på en rak linje och håll dig sedan till den även när hunden går bredvid. Svårt att gå på rak linje med vattenpölar;)Låt inte vovven rätta in sig när han har satt sig snett. Man får en chans att göra rätt annars är det bättre att ta det från början. Annars kan du få en hund som rättar in sig vid varje halt, inte så kul. Ska tänka på detta!

Var lite skoj en gång när du sa "fot" och DU gick in i position, duktig matte!;) Haha ja jag säger ibland en sak och så gör jag det själv men inte hunden;) Som sagt ny inom lydnaden hehe;)

Jo, just det ...lägg ifrån dig kopplet och hitta den kroppsställning som du ska när fotgåendet är färdigt. Kopplet läggs ifrån när jag kan lita på honom helt. Men ska givetvis ligga gömt i fickan;)

Jättefin hund du har, ni har allt roligt med träningen framför er. Lycka till!

Han e jätte fin men SÅ energisk;) Lite "mycket" hund för lilla mig.

Vilken glad jycke!

Men du, stoppa din vänstra hand i byxfickan;) lårklappningar blir dk.
Trots att hunden är så lycklig och "på" och störningarna ligger på hög nivå verkar han stadig!
Får du inte ett korrekt sättande ta ett steg framåt brukar det bli bättre. Beröm inte förrän sättandet är rätt.
Jag tror att du och din jycke kommer långt om du fokuserar på detaljerna så här i början

Vilken glad jycke!

Men du, stoppa din vänstra hand i byxfickan;) lårklappningar blir dk.
Trots att hunden är så lycklig och "på" och störningarna ligger på hög nivå verkar han stadig!
Får du inte ett korrekt sättande ta ett steg framåt brukar det bli bättre. Beröm inte förrän sättandet är rätt.
Jag tror att du och din jycke kommer långt om du fokuserar på detaljerna så här i början

Hehe jo vet det, med handen alltså:) Som sagt har inte tränat så mycket;)

Koppel i fickan
Blicken frammåt
ta ett halvt steg från hunden då den tappar fokus, istället för efter den
Var mer bestämmd i start och stopp, starta med vänster ben
ignorera hunden som skäller brevid, din hund tappar självförtroende då du ryter NEJ

sist men inte minst: säg det du menar och mena det du säger

Det ser jättebra ut, men det är lätt att vara "ryttare på läktaren" ;-)

Koppel i fickan Check
Blicken frammåt Check
ta ett halvt steg från hunden då den tappar fokus, istället för efter den Check
Var mer bestämmd i start och stopp, starta med vänster ben Check
ignorera hunden som skäller brevid, din hund tappar självförtroende då du ryter NEJ Kan man göra men hon SKA inte skälla då vi har problem med just hennes skällande:/

sist men inte minst: säg det du menar och mena det du säger

Det ser jättebra ut, men det är lätt att vara "ryttare på läktaren" ;-)

Tack för tipsen! Alla råd är bra utom de dåliga;)

Trevlig hund! En glad skit :)

Har inte så mycket mer att säga eftersom det redan blivit sagt. Keep up the good work!

Det där var min tanke med. Trots alla "brister" så såg det trevligt ut.
Ständigt svansviftande blir en bonus från mig. Tror detta kan bli bra. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Lunginflammation

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka