Risig mage

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag har en två och ett halvt åring som är riktigt risig i magen. Svansen ser riktigt äcklig ut och luktar ännu värre, boxen är en enda sörja varenda morgon, och det är egentligen en ytterst pedantisk häst det handlar om. Hon äter hösilage, ganska mycket på grund av att hagkompisarna är mycket mer svårfödda än henne, och en deciliter pellets och en halv deciliter mineraler/dag.

Det står fem hästar till i stallet, och alla utom en är lika risiga. Den som inte är dålig är min andra, som på grund av fånghistorik bara äter torrhö. Hon går i egen hage. De får samma kraftfoder, så det enda som skiljer dem åt är grovfodret. Vi har inte bytt leverantör, och vi har heller inte bytt rutiner. Det enda jag kan tänka mig skulle kunna avvika annars är att jag tar in min några timmar tidigare än hagkompisarna, men hon står trots allt inne med min andra häst då, så hon är inte själv i stallet och det bör inte handla om att hon blir orolig. Hon är en stencool häst, så hon känns inte som den där nerviga typen. Min andra häst kan inte gå ute så länge som de andra hästarna gör (de går inte in förrän vid 23-tiden), och jag har ingen möjlighet att köra två gånger för att ta in i omgångar, då jag redan kör två gånger/dag och jag har långt till stallet. De får alla foderransoner vid samma tid varje dag.

Den andra tjejen har provat att ge sina halm, och det hjälper inte. Nu har jag börjat ge min torrhö de mål hon äter inne (insläpp vid 18-19 på kvällen, kvällsfodring vid 22-23), men stallägaren är inte överförtjust i att vi ger torrhö (höet ingår i hyran, och det finns både hösilage och torrhö, men vi fick be veterinären förklara varför min andra häst inte tål silaget för att hon skulle gå med på att hon får äta av det torra), hon är också emot att vi köper eget hö (vilket annars hade varit det självklara valet då min andra alltså redan är ute ur leken). Jag har provat loppfrö tidigare till häst nummer två, men hon var en mästare på att sortera bort det, och denna lilla äter ju i princip inget kraftfoder alls.

Vad ska man göra? Hur hade ni gjort? Det är ju inte hållbart att hon ska vara helt nerskiten? Kan man ge dem nått annat som helst inte är alltför energirikt?
 
Sv: Risig mage

Är hösilaget analyserat? Både på näringsinnehåll och hygiensik kvalitet?
Låter ju som att grovfodret är boven.
Får de fri tillång? Dvs en bal som ställs ut? Hur kallt har ni det isf, och hur längre räcker balen?
 
Sv: Risig mage

Jag har problem med många hästar i år, i olika stall med olika foder.. Den hästen som är värst har vi utrett på klinik, han hade sand i magen och mask. Loppfröna har hjälpt en del, vi ska börja en avmaskningskur nu i veckan, sen får vi se vad som händer. Men han var precis lika dålig som din, hemskt :( De jag har på lösdrift hemma är också dåliga för tillfället. Vårt hösilage är analyserat med i princip perfekta värden och är taget från samma vallar som förra året så vad som skulle vara felet där vet jag inte. Vattnet är också testat, inget konstigt där heller.

Kan nog inte hjälpa dig tyvärr, men du är inte ensam!
 
Sv: Risig mage

Det ska vara analyserat, men jag vet inga värden. Jag har stått i stallet i två år, och det har aldrig varit några problem innan, det är samma bonde och samma vallar. De får inte fri tillgång, vi packar höet varje dag, så vi ser direkt om balen börjar bli dålig, och de vi har haft öppna hittills har varit fina. Vi bor långt söderut, så det är fortfarande en hel del plusgrader här, men vi har alltid öppnat första balen vid ungefär samma temperatur, och det har aldrig strulat innan. En bale räcker lite mindre än en vecka, ungefär. Förra året var antalet hästar färre, så balarna stod öppnade längre, men då hade vi inga problem.

Men visst känns det som att det borde vara grovfodret, i och med att min andra häst som inte äter av det är den enda som inte mår dåligt. Därför känns det långsökt att det skulle vara något fel på vattnet, plus att stallägaren också har samma dricksvatten inne.

Jag har bara ägt hästen i lite mindre än ett år, och medan jag har ägt henne har hon ätit hösilage inne och torrhö ute förut (eftersom sällskapsdamen inte kan äta silage), men stallägaren tyckte det var omständigt och ville helst ha "specialkost-hästen" i egen hage. Kanske kan vara så att jag aldrig märkte att hon var känslig för att hon åt både och innan? Då fick hon dessutom de största givorna med torrhö.
 
Sv: Risig mage

Jag ger min häst proviva nypon, bakjäst, och loppfrön tillsammans med lite lucern + vatten. Just nu har många av hästarna reagerat på ensilaget då de senaste balarna har varit lite blötare än vanligt.
 
Sv: Risig mage

Det låter som om ni omgående behöver göra en hygienanalys på ensilaget.

För att hjälpa magen nu akut så köp yea-sacc och ge henne 1 msk om dagen. Svenska foder har börjat sälja det till ett mycket bättre pris än Dodson&Horell så köp därifrån om du har dem i närheten.

Jag hade inte fortsatt ge ensilaget utan gått över till vanligt hö för något är fel på ensilaget och innan en hygienanalys är gjord så kan man ju omöjligt säga vad som är fel. Kanske är det för få lager plast så att det har blivit små, små hål på plasten så att de har blivit dåliga på så vis?
 
Sv: Risig mage

Då behövs det analys på varje bal om man inte kan se eller lukta det i balen själv.
Man får ta på ett par ställen i varje bal för att säkerställa resultatet.
 
Sv: Risig mage

Både jag och den andra tjejen är rätt förbannade, våra hästar mår sämst (hennes är sämre än min), och det fick ju också sin förklaring av att stallägaren i smyg har gett sina hästar av torrhöet på morgonen när hon släpper ut, samma torrhö som vi helst inte får använda. Vi har båda haft samma höleverantör innan vi flyttade till det här stallet, och vi har varit jättenöjda med honom (torrhö), och den här tjejen bor dessutom granne med honom och skulle kunna ordna fram annat hö enkelt. Min andra häst är ju redan ute ur diskussionen eftersom hon inte äter av hösilaget, och jag hade velat ha torrhö (från den här andra bonden) till båda mina egentligen. Men vi kommer aldrig få förvara höet i stallet.

Proviva var ett bra förslag! Det hade jag till min B-ponny, och han älskade det, men jag hade fullständigt förträngt det. Det är värt att testa!
 
Sv: Risig mage

Men vad är det för konstig stallägare :crazy: Hen verkar ju själv anse att det är hösilaget som är boven i dramat, att ge hästarna mat som de blir sjuka av borde väl vara snudd på olagligt? Varför får ni inte ta av torrhöet, varför får ni inte förvara eget hö? Det borde väl även ligga i stallägarens intresse att hästarna i hennes stall mår bra? Jag hade tagit ett snack med henne och krävt att få ge min häst torrhö inne iaf och se om det blir bättre. Hen är väldigt oshysst nu tycker jag!

Jag förstår att det inte är kul för stallägaren om det är fel på hösilaget, jag har tyvärr själv erfarenhet av hur dyrt det är att tvingas slänga flera balar för att de inte är fräscha. Men sånt händer och man får bara bita i det sura äpplet, hästarnas väl måste komma först.

Har ni varit i kontakt med veterinär? Tagit träckprov? Hoppas det löser sig för dig/er, och att hästarna blir bättre snart!
 
Sv: Risig mage

Det ska vara analyserat, men jag vet inga värden. Jag har stått i stallet i två år, och det har aldrig varit några problem innan, det är samma bonde och samma vallar.
Samma bonde och samma vallar garanterar inte att den hygieniska kvaliteten är ok i år. Det har varit ett svårt år på många ställen i landet.
De får inte fri tillgång, vi packar höet varje dag, så vi ser direkt om balen börjar bli dålig, och de vi har haft öppna hittills har varit fina. Vi bor långt söderut, så det är fortfarande en hel del plusgrader här, men vi har alltid öppnat första balen vid ungefär samma temperatur, och det har aldrig strulat innan. En bale räcker lite mindre än en vecka, ungefär. Förra året var antalet hästar färre, så balarna stod öppnade längre, men då hade vi inga problem.
Hur länge en bal håller sig beror till stor del på hur den mår när man öppnar, att låta en bal stå öppen en vecka nu känns som gränsfall. Här har vi haft +10 och jag skulle inte räkna med att en bal håller sig en vecka då.

Det är tyvärr den stora nackdelen med att stå installad där man tar sitt eget hö. Såklart vill stallägaren inte inse att det är fel på höet, det kommer att kosta massor att byta ut i så fall.

Fast jag skulle nog börja med att köra torrhö tills temperaturerna håller sig stabilt närmare nollan om balarna ska stå öppna en vecka.
 
Sv: Risig mage

Det finns både torrhö och hösilage, och i överenskommelsen heter det att "höet ingår i hyran", men inte vilken sort. Första året använde vi i första hand torrhöet tidigt på hösten innan vi öppnade första hösilagebalen, och sen likadant på våren då när det började bli olämpligt med silage, och det var inga problem.

Förra året blev då min andra häst sjuk i fång, och till slut sa veterinären att hon inte får äta hösilage mer, utan det är bara torrhö som gäller för henne. Då började det gnällas om att hösilaget skulle bli dåligt av att det bara var tre hästar som åt (D-ponnyer), och att torrhöet kanske inte skulle räcka om hon åt det hela vintern, hon äter två småbalar/dag. Stallägaren säljer alltså av torrhöet till en av sina kompisar, och visst, jag fattar om hon vill göra affärer, men de hästar som står i stallet och som hon får hyra för bör väl komma i första hand? Då frågade jag vid flertalet tillfällen om vi inte skulle köpa eget hö till den här hästen, men det ville hon absolut inte, för det skulle bli så mycket bråk och tjaffs om att andra tar av det höet och blablabla. Då var det alltså bara hon och jag i stallet. Vad som hände? Hästen stod utan grovfoder i flera veckor i början av sommaren, vi hade ren tur att hon klarade sig på betet. Jag fick fortfarande inte köpa eget hö. :grin:

Efter den incidenten drog jag upp det igen, och fick nej. Hon vill inte ha andras hö i sitt stall, och vi har inga möjligheter att förvara det hemma. Nu har jag gett den hästen som äter silage av torrhöet inne i alla fall. Det är tre kilo/dag, och det tycker jag inte ens är något att bråka om, så jag har inte ens sagt till henne. Kanske, kanske att hon var lite bättre igår, men hon är fortfarande lös. Däremot ska jag göra ett försök med provivan och se om det kan hjälpa.
 
Sv: Risig mage

Tyvärr är det så att 90% av fallen när hästar blir dåliga i magen är det beroende på dåliga hygieniska värden på fodret. I det här fallet verkar ju ensilaget vara boven. Lika vanligt är att man skippar just den analysen när man låter analysera fodret. Så med störta sannolikhet är den inte gjord på det här fodret heller.

Värt att notera är att djurskyddslagen förbjuder att man fodrar med dåliga foder. Även utan analys så är det ju lätt att inse att ett dåligt foder = att hästarna blir dåliga vilket de ju blir i det här fallet. Står uttryckligen att foder ska ha god hygienisk kvalite.

Börja ge proviva och andra medel är bara att behandla symptomen inte ta bort orsaken. De helt klart billigaste alternativet till att få ordning på dåliga hästmager är annars vanlig bakjäst. Det är vetenskapligt bevisat att det är bra för hästar, när t ex provia är gjort för människor. Finns en annan typ som är gjord för häst och som inte är smaksatt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 074
Senast: Twirro
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
602
Senast: Hazel
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp