Risker med stora småbarn?

mian1

Trådstartare
Finns det några risker med barn som växer fort och mycket? Vår yngste är så jättestor och man undrar ju... Han var 47 cm lång och vägde 2,7 kg när han föddes. Nu väger han 17 kilo och drar storlek 104 eller 110 om kläderna är små i modellen. Och han är 2 år!!! Han är lika stor som 4-åringarna på dagis. Och han är inte alls tjock utan bara lång.

Sv: Risker med stora småbarn?

Diskutera med BVC-sköterskan. Om ett barn sticker iväg i längd men halkar efter i viktkurvan kan det tyda på en hormonrubbning. Det kan också vara normalt men det är ett observandum. Hur långa är du och barnets far? Har han anlag för att bli lång så att säga? Hur många kurvor har han hoppat upp i längd sedan födseln om du tittar på hans BVC-journal?

Har samma problem. Min son gick upp fort upp i vikt.
Nu väger han 14 kg och ja, nu har vi inte mätt honom på ett tag. Men han har nu strl:98 och är lång.
Han är bara 15 månader.
Hörde med BVC angående detta och nackdelen med snabbväxande barn är att hjärta och lungor inte hänger med riktigt, alltså utvecklas inte i samma takt som övriga kroppen. Men jag har inte märkt av något, mer än vid förkylningarna att han blir rosslig i bröstet (fick åka in en gång och få inhalationer (adrelalin) för vigda ut lungorna). Och vid varenda förkylning är han precis på gränsen.
Men hör med BVC, det kan ju vara hormonrubbning som en annan skrev här i tråden.

Några bekanta har också en väldigt stor son (de fick förlänga liggvagnen eftersom han ej rymdes etc.).
Han har inte haft några som helst problem förutom det faktum att vissa barn och vuxna ställt för höga krav på barnet eftersom han framstår som äldre än han är p.g.a. sin storlek.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 200
Senast: Twirro
·
Ridning Jag haren c-ponny på 138 cm mkh. Hon är en welsh ponny alltså inte en av de lättare modellerna. Men hon är inte tjock på något sätt. Hon...
Svar
2
· Visningar
725
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 451
Senast: Badger
·
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155... 4 5 6
Svar
114
· Visningar
16 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka