ristar med huvudet

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare sanni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 184
S

sanni

Hejsan
Har ridit en ridskolehäst som går och ristar väldigt mycket med huvudet i skritt och traven.
Hon är väldigt känslig för hjälperna, men har hört att detta är något hon har börjat med nu på senare tid. Hon är bara sju år tror jag..

Så vad ska jag göra? Kan det ha att göra med att man måste få igång bakbenen lite mer? Lite tips? Känns så dumt att komma med dressyrspö för att peta lite..(har fått det tipset) JAg är absolut inte hård i handen heller.
Men något mer? Någon rörelse?
Eller något annat föslag på varför hon håller på så?

Sv: ristar med huvudet

Det kan vara så att hon ändrat sig i kroppen och att utrustningen inte längre passar.
Min förra häst började ruska på huvudet när hennes sadel inte längre passade.

Hästen kan också ha problem med tänderna. Ett tips är allstå att titta över munstatusen.
Det kan även finnas andra rent fysiska orsaker, hälta, ryggont... ja det kan som sagt finnas många anledningar.

Dessa saker bör kontrolleras först innan du tar med dig spö för att tillrättavisa... Spö kan du ta till när allt annat är utrett och det är helt klarlagt att beteendet är ett ofog från hästens sida.

:idea: okej tack!! har aldrig hört det ordet förut faktiskt... :crazy: :D

men till problemet..... jag tror också att det beror på att utrustningen inte passar.
hästar ruskar ju ofta på sig när de vill bli av med något som irriterar dem.....

hon kan ju också ha fått skavsår av tränset som blir värre. :confused: Nu vet jag inte vad hon har för träns, men engelska grimmor kan ge skavsår på tandköttet eftersom tänderna trycks emot om det passar dåligt.

tycker syrrans svar var bra!!

se över både hästen och utrustningen så kan ni säkert lösa det !! ;)

ja råd ett se till att hästen ej har ont..

om det inte finns något som tyder på detta så kan det varadvs bara en ide´- att det är så att hästen har en olat... Rid fram till tygeln, ge hästen det stöd som den behöver, ej mer & ej mindre. Det kan vara så att den helt enkelt tycker att det är roligt att göra så här men det ska den inte ges tillfälle till för det kan eskalera & bli ett riktigt problem då man ska ut på tävlingar etc.....

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 315
Senast: Pinus
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 557
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 338
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31