Robert Whitaker showjumper fish, syntet - erfarenheter?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Midnightwalker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 014
M

Midnightwalker

Är på väg att köpa en Robert Whitaker showjumper syntetsadel "fish" man kan ändra bom osv i. Vad tror ni om den? Någon som har erfarenheter av denna sadel?

Sv: Robert Whitaker showjumper fish, syntet - erfarenheter?

Tycker det är en helt okej sadel, lånar syrrans till min nya häst tills jag hittar en egen. Den är stabil, ger bra stöd och riktigt skön att sitta i faktiskt :) Och sen är den ju bara att torka av om den blir blöt eller skitig. Den är lagom hårt/mjukt stoppad i bossorna. Passar bra på hästar m normalt rak rygg.

Tänkte köpa en likadan fast av den nya modellen med Fish och utbytbara koppjärn.

Frågade i butiken idag och dom säger att den inte kommer förrän i slutet på oktober.. :( Suck..

Jag har en sån till en av mina unghästar och gillar den. Bra sadel till bra pris om den passar din häst.
Jag tycker att den är väldigt skön att rida i och ändå är jag bortskämd med djupa sköna dressyrsadlar, dressyrfjant som jag är.
Denna hoppsadel tycker jag ger bra stöd och man har en bra balans i den.
Hästen gillar den och jag med!

Passar rak rygg och är inte speciellt rymliga i bomvidderna, jag har vid bom på min (utan Fishiläggen alltså) och det är snudd på att fulblodet vuxit ur den. Skulle gärna få tag på en likadan men med vidare bom, tyvärr blir det då Haflinger Cob-modellen och den passar inte pga manken som damen har...

Hursomhelst, jag skulle köpa sadeln utan att tveka OM den passar din häst.

jag har haft en sådan sadel och den väl väldigt skön att rida i men väldigt smal i bomvidderna.. mitt halvblod kunde inte ha den på vidast vidden. vid var som normal tyckte jag.

Frågade i butiken idag och dom säger att den inte kommer förrän i slutet på oktober.. :( Suck..

den finns på hööks i halmstad :S ska köpa min där om ett par veckor om den passar min häst som knappt har någon manke och men rätt bred rygg, inte jättebred, men lite lagom sådär xP haha

Nej det gör den inte? Det var där jag frågade och de sa att vi får inte in den förrän i slutet av oktober! :confused: De har en sådan sadel, men det är av den gamla modellen med bara fish. Den jag menar har både fish och koppjärn utbytbart. Dressyrsadlen finns hemma (tror jag, såg den där förra veckan) men inte hopp.

Fördelen med utbytbara koppjärn är ju att man i värsta fall kan banka ut järnet själv om hästen behöver ett vidare.

Går i alla fall bra på Wintec.. även om jag vet att en del skriker rätt ut nu. :cool:

Nackdelen (i alla fall på Wintec) är ju att bommen blir mer böjd ju vidare järn du har i, vilket gör att den kanske ändå inte passar sen.

Jaja, jag är också väldigt intresserad av denna sadeln, skulle gärna vilja ha tag i en begagnad till unghästen, men det verkar finnas ont om i 17,5.. :angel::D

men dom hade en och visade när ja var där i förra veckan?? :S:S:S

Är den smal i bomvidderna? Det är en vid bom den jag ska köpa, men kan ändra till normal, om den vida är som normal är det ju väldigt passande. ;)

Det var ju mycket konstigt. Är du säker på att det var en med utbytbart koppjärn? Vet att dom har en 17,5" med bara fish hemma.

Ja de är inte särskilt pålästa i den butiken tyvärr (som syrran sa, vi vet mer än vad de själva vet om deras egna produkter :crazy: ) men kan dom vara SÅ förvirrade att dom inte vet vad dom har hemma?

Jo den är smal. Lucky me, jag har en smal häst :D

Det var ju mycket konstigt. Är du säker på att det var en med utbytbart koppjärn? Vet att dom har en 17,5" med bara fish hemma.QUOTE]

Jag tror det var den man kunde byta koppjärnet på, det stog att det var den på lappen iaf /:

Kan nog inte ha varit den, enligt Hööks hemsida (mailade) så kommer sadlarna till lagret omkring 10 oktober, till butik en vecka senare. Så det var nog den gamla modellen du provade. Dressyrsadlen samt en del andra svarta allroundsadlar med utbytbart koppjärn har dom dock hemma :) (De försökte visa mig en sådan svarta allround när vi frågade efter den BRUNA hoppsadlen :crazy: )

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
645
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka