Rödtabby eller bondfärg?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Mount Never Rest
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 652
Sv: Rödtabby eller bondfärg?

Fast i detta fallet råder det ingen tvekan om att det är en rödtabby. Bra rödtabbys har vit "eye liner" och lite andra vita detaljer i ansiktet. Det som brukar kunna vara svårare är att bedöma om en katt är rödtabby och vitfläck eller röd och vitfläck... då kan man få svettas.

Som uppfödare av just röd-vita vantecknade katter sen 15 år tillbaka, så vet jag av egen erfarenhet att det INTE går att skilja på solida och augoti när dte gäller den röda förgen..
Vi trodde vi hade god kontroll på skillnaderna men oj oj oj, vad vi bedrog oss.... för när vi började avla in svart fick vi verkligen klart för oss vilka katter som var solid röda och vilka som var augoti....
Därför bestämdes det att man dömmer ALLA röda vantecknade tillsammans, oavsett hur tydliga/otydliga augoti-tecken dom har....

Om du vill se mer exakt hur färgen kan se ut rekomenderar jag ett besök på denna sida...
www.vangoran.com
Och klicka på bilder....Där finns det ca tusen bilder på vantecknade katter...

Där fanns vissa katter som såg ut precis som Figaro i färgern :D

Om det är någon som fortfarande undrar över "kattkräken" så har jag nya bilder på hemsidan. Nu fotade helt från sidan & Utsträckta.

Min Hemsida

Hur reggar man dem då? På andra raser gör man ju sitt bästa utifrån stam, men på van är det ju svårare. Jag hade kallat alla fenotypiska agoutis för agouti om inte stammen garanterat någotannat (åtminstone på en katt som inte ska användas i avel, där man bara behöver bry sig om hur den ser ut, inte vad den nedärver)

Sol- Jag har helt gett upp färgbestämningsförsök på röda, efter att ha sett alla röda icke färgavlade raser som assistent kan man inte ens gissa vilken katt som ska vara vad. De flesta domare tittar på haka och morrhårskuddar när de ska färgbestämma, men de är ju inte överens heller.

Den här är ju tex reggad som spotted, och jag hade tvärsäkert sagt solid:
d24_tn.jpg

Om det är en röd van så reggas dom TUV d, oavsett vad man "ser".

En solid svart van reggas TUV n, är den svart agouti så reggas den TUV n 21 eftersom man inte kan se om den är tabby, spotted eller tigre...

Det finns några solida röda van hanar...dom är alla efter solid sköldpaddsmammor med solid svart pappa...då kan det bara bli solida röda hanar....
Men man ser ingen skillnad på dom och alla andra röda vanar....
Att dom är solida har ju bara betydelse i detfortsatta avelsarbetet..

Jo, men han saknar ju de andra vita ansiktsdetaljerna jag nämnde ;)

Jag hävdar att den där katten är solid, men kanske är det så att den har vita detaljer i ansiktet som inte syns på just denna bilden. Men utifrån den bilden skulle jag tveklöst säga att den är solid. Mina röda rexbebbar hade kraftigare mönstring än den katten och de kunde inte vara annat än solida.

Men färgbestämmning är svårt.

Men den har ju inga vita detaljer mer än eyelinern, det borde en rödaugoti ha. En rödaugoti är ju ljus runt näsan, det är ju inte den på bilden. Den tråden handlar om alltså.

Senast ändrad:

MissFideli skrev:
Men den har ju inga vita detaljer mer än eyelinern, det borde en rödaugoti ha. En rödaugoti är ju ljus runt näsan, det är ju inte den på bilden. Den tråden handlar om alltså.

Om vi pratar om samma katt, bilderna jag har tittat på är på en katt vid namn Gustaf, så finns det absolut ljusa/vita ansiktsdetaljer förutom eye linern.

Nu går inte bilden att se längre, men jag tycker absolut inte att han var vit runt nosen och på hakan.

Ursäkta om jag tog bort bilden när ni höll på och disskuterade :o
Det var ett misstag då jag ändrade på min sida...

Gå in på min sida & klicka på "Stallet" där finns Gustaf så kan ni fortsätta att studera hans nos (jag har nya bilder).

Min Sida

Jag håller med sol, katten uppvisar alla klassiska agoutitecken. Han har tydliga agoutimarkeringar runt ögon och nos. Ofta så är det bara själva framsidan av nosen och hakan som blir vit, inte alltid hela morrhårskuddarna (men även de är lite ljusare än resten av kroppen på denna katt).

Sen kan man aldrig vara säker på att han inte är solid i alla fall. En röd katt kan uppvisa alla tänkbara agoutitecken och ändå vara solid. Men det finns inga tecken på denna katten som avslöjar honom som solid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka