Rödtabby eller bondfärg?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Mount Never Rest
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 675
M

Mount Never Rest

Hejsan!
Nu vänder jag mig till er som har raskatter och hoppas att ni har överseende :o
05-08-06vit%20(7).jpg

05-08-06gustaf%20(1).jpg

Här är våra båda stallkatter, vad tycker ni att man kan kalla deras färger?
Jag vill gärna veta det så att det blir rätt på hemsidan, fast dom kanske är "bond färger"?

Just nu kallar jag den röda: Rödtabby & Den vit/röda just vit med röda tecken...
Kan han vara rödtabby? Jag satt och såg på bilder på Norsk skogkatt och det var då jag bestämde mig för det... Han har en lite ljusare triangel under hakan om det gör någon skillnad...
Den vita har små prickar här och var men inte spec. många... Och svansen är som det syns på bilden randig..

Nu var jag riktigt tjorvig med er eller hur :crazy:

Sv: Rödtabby eller bondfärg?

Jag är faktiskt osäker på om den helröda är rödtabby eller bara röd med spökmönstring. Men det lättaste är ju att kalla honom rödtabby. Ska katten inte användas i avel så kvittar det ju.

Den andra ser jag inte om han är rödvit eller cremevit. Hans typ av vitfläck heter iaf van. Vad det är för mönster är ju svårt att säga eftersom man inte ser sidorna på den, eller eftersom den är vit där.
Däremot kan inte en katt vara vit med röda tecken, däremot kan den vara röd med vita tecken. I detta fall en rödvit van.

Du får högerklicka på dom röda kryssen, välja egenskaper och sen kopiera URL-adressen till adressfältet.

MissFideli skrev:
Du får högerklicka på dom röda kryssen, välja egenskaper och sen kopiera URL-adressen till adressfältet.
Ojdå är det bara jag som ser bilderna :eek:

hmmm.... Då får han bli cremevit van, eller fattar jag rätt??!!

Jag tycker att han är ljusare i färgen än brorsan...

Här är en länk till min sida.Min sida
Klicka på Figaro för att se fler bilder.
Då ser du bättre hur Figaro (den med mer vitt) ser ut. Fast hans sidor är helt vita dom enstaka prickar han har sitter vid huvudet och svansroten...

Gustaf får fortsätta att vara rödtabby, det är enklast. Jag ville bara ha något att skriva på sidan det är som roligare tycker jag... :crazy:

Fast jag tror att han är röd ändå... Dvs rödvit van. Eller rödvit om du vill att alla ska förstå vad du pratar om :D

Ja det var då typist och här har jag suttit och satt bilder på en massa trådar, pinsamt :o

Tack att du "klagade" Tviggy1081nu slipper jag skämmas mer :crazy:

MissFideli skrev:
Fast jag tror att han är röd ändå... Dvs rödvit van. Eller rödvit om du vill att alla ska förstå vad du pratar om :D
Tackar Tackar :D
Då blir han rödvit fast jag tror nog att jag använder van också.. Jag gillar att vara lite extra "avancerad"

Mount Never Rest skrev:
Ja det var då typist och här har jag suttit och satt bilder på en massa trådar, pinsamt :o

Tack att du "klagade" Tviggy1081nu slipper jag skämmas mer :crazy:
Nä jag kan inte släppa det..... Gud så sur jag är.... Jag kan inte sätta in bilder :cry:

Fast jag får väl nöja mig med hyperlänkar i framtiden..... :crazy:

Jag sysslade mycket med katter och studerade färger som ung men inte tusan kan jag säga om figaro är rödrandig och vit eller rödtabby och vit. Gustaf däremot är klart rödtabby, vilket är den vackraste färg jag vet på katt! Han är verkligen riktigt fin och riktigt röd! Grattis!

Jag ser dina bilder alldeles utmärkt!

Det finns inga "bondfärger". ;) Ta en renrasig svarttabby britt, den har samma färg och mönster som en svarttabby stallkatt.

sambaengi skrev:
Jag sysslade mycket med katter och studerade färger som ung men inte tusan kan jag säga om figaro är rödrandig och vit eller rödtabby och vit. Gustaf däremot är klart rödtabby, vilket är den vackraste färg jag vet på katt! Han är verkligen riktigt fin och riktigt röd! Grattis!
Tack så mycket :D

mandalaki skrev:
Jag ser dina bilder alldeles utmärkt!

Det finns inga "bondfärger". ;) Ta en renrasig svarttabby britt, den har samma färg och mönster som en svarttabby stallkatt.
Det hade jag ingen aning om, har aldrig haft någon direkt kontakt med dess fantastiska djur förut ;)

sambaengi skrev:
Gustaf däremot är klart rödtabby, vilket är den vackraste färg jag vet på katt! Han är verkligen riktigt fin och riktigt röd! Grattis!

Det är extremt sällan man kan säga klart att en katt är genetikst rödtabby, eftersom de flesta genetiskt solida röda katter har mycket tydliga spökmarkeringar. I det här fallet spelar det ingen roll, och jag hade nog kallat honom rödtabby eftersom han ser ut som en rödtabby, men han kan likagärna vara genetiskt solid.

Den andra kan man kalla rödaugoti-van om man är osäker på vilken teckning han har. Så gör man ofta med katter som tex är maskade eller ar så mycket vitt att mönstret är svårt att bestämma. :)

Jag tycker faktiskt han ser väldigt röd ut om näsan för att vara augoti (den helröda alltså), vad tycker du? Men jag håller med, fenotypen är ju rödtabby och det är ju den som syns.

Ja nu har jag så många olika varianter på vad Figaro kan vara för färg...

Så en slutspurt nu när ni ser vad andra har skrivit, vad blir det för färg?

Kan för att göra det enkelt säga att det är bara huvudet + svansen som har röd färg, Resten är vitt.

Jag velar mellan rödvit van & rödaugoti-van....
Så kom igen och bestäm åt mig :p

Rödvit van och röd van är ju samma sak, man kan utelämna "vit" om man vill, eftersom van betyder just att katten är vit på kroppen med färgat öronparti och svans.

Augoti skulle jag säga (fenotypisk, vad katten har för genotyp kan vi omöjligt säga utifrån dess utseende). Augoti betyder ju alltså att katten är mönstad på något sätt, och det är den ju absolut.

MissFideli- Ja, jag kulle ha tippat på genotypisk solid utifrån det fotot. Tur att man aldrig behöver färgbestämma kattungar :smirk:

Sassy skrev:
Rödvit van och röd van är ju samma sak, man kan utelämna "vit" om man vill, eftersom van betyder just att katten är vit på kroppen med färgat öronparti och svans.

Augoti skulle jag säga (fenotypisk, vad katten har för genotyp kan vi omöjligt säga utifrån dess utseende). Augoti betyder ju alltså att katten är mönstad på något sätt, och det är den ju absolut.

MissFideli- Ja, jag kulle ha tippat på genotypisk solid utifrån det fotot. Tur att man aldrig behöver färgbestämma kattungar :smirk:
Tack för förklaringen :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka