Bukefalos 28 år!

Röd-Orange groda?

Clancy

Trådstartare
Idag såg jag en groda med en färg som jag aldrig sett förut, den var helt orange/röd med röd/oranga spräcklor och ränder. Ca 10 cm lång. Efter att ha kikat igenom de svenska grodsorterna har jag inte blivit något klokare, ingen groda liknade denna! Skinnet var helt slätt utan några vårtor eller bucklor.

Är det någon som har en aning vad denna (utomjordiska?:p) groda är av för ras??
 
Sv: Röd-Orange groda?

Knallröd? :O

Har hört att vår "vanliga groda" kan ha väldiga färgvariationer, däribland röd. De kan ju bli 10cm i storleken också. Väldigt osäker dock, hade den inga svarta/mörkare tecken alls? Kanske kan ha varit någon ovanlig avvikelse? Synd att du inte hade möjlighet att fotografera den, hade varit kul att se!

Edit: Missade att du skrivit att skinnet var helt slätt. Kankse en långbensgroda, de kan vara lite rödaktiga de också (ute och fiskar vilt xP) eller.. en rymling! :O:O

hbrIMG_8531r_200x150.jpg

Långbensgroda, Rana dalmatina. Liknar den din groda alls?
 
Senast ändrad:
Sv: Röd-Orange groda?

Inte riktigt knallröd utan lite mera röd/orange i tonen, sen mörkare röd/oranga ränder/spräcklor längs med ryggen. Inte ett endaste spår av grönt eller brunt!

Den liknade faktiskt din långbensgroda lite grann, dock klarare i färgerna. Det var antagligen en väldigt ovanlig färgkombination på min groda! Jag måste säga att färgen gjorde att den såg något giftig ut! :p
Jag har fösökt hitta den igen för att fota, men det är inte vidare lätt att upptäcka ens en sådan groda i ett sumpigt dike med en halvmeter dy i botten. Ska kika i dag också!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 876
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 421
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 135
Senast: Acto
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 959
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp