Bukefalos 28 år!

Röda och rinnande ögon

S

Sduillght

Halloj!
Tänkte höra om någon där ute har tips på vad man kan göra mot röda och rinnande ögon (på hästen alltså) Min isis har nu i sommar fått lite röda och irriterade ögon och det rinner även en tår då och då, jag antar att det beror på alla dessa icke önskvärda flugor mm. Har fått rådet att tvätta ögonen med vatten vilket jag har gjort varje dag men det blir ingen förbättring och inte värre heller för den delen. Finns det nåt annat man kan ta till??
Tacksam för svar.:confused:
 
Sv: Röda och rinnande ögon

Du är inte ensam om problemet. För att förebygga problemet rekommenderas en flughuva. Ögonen brukar bli bättre på ett par dagar när flugorna inte kommer åt längre.
 
Sv: Röda och rinnande ögon

Tack för det. Jag har kikat i hästsportbutiken men bara hittat såna huvor med öron på(hoppas du vet vad jag menar) Hade en förr utan öron som fungerade jättebra men den blev till slut utsliten.
 
Sv: Röda och rinnande ögon

En flughuva fungerar lika bra med som utan öron :)
Om det inte är en flughuva man använder vid ridning som du menade?
 
Sv: Röda och rinnande ögon

Jag smörjer runt ögonen på mina med Mjukon. Flughuva kan du beställa från fler platser via nätet, B****s har billiga, köp fler.
 
Sv: Röda och rinnande ögon


Håller med.
Köp flera stycken, och gärna av olika sorter som du kan variera med så minskar du risken för skav. Hästarna gillar olika huvor olika mycket, jag har ÄNTLIGEN hittat en huva som hästen gärna behåller på. Alla andra huvor brukar hon lämna någonstans på backen :p
Det finns även flugpannband man kan använda utan grimma, smidigt :)
 
Sv: Röda och rinnande ögon

Tack för det. Jag har kikat i hästsportbutiken men bara hittat såna huvor med öron på(hoppas du vet vad jag menar) Hade en förr utan öron som fungerade jättebra men den blev till slut utsliten.

Vi använder en variant med öron som även har hål för pannluggen. De sitter jättebra, vilket annars kan vara ett problem när pannluggen blir som en boll under huvan.
 
Sv: Röda och rinnande ögon

kl
Jag använder flughuvor men tar av dem till kvällen. Hur gör ni?
Jag har fått för mig att de ser för dåligt igenom på natten.
De skyddar ju inte heller mot knott så till kvällen brukar de få flugpannband. De är dock inte tillräckligt effektiva dagtid.
 
Sv: Röda och rinnande ögon

Om du skall skölja ögonen med ngt så är det koksalt lösning, inte vanligt vatten, som kan ha bakterier med sig.

finns även ögondroppar som är receptfria och bra på djur, som heter zilkeye. Köp på apoteket. Var noga med att hålla koll att det inte blir värre, ögon är känsliga saker!

använd flughuva, det är bästa medlet sommartid som flera andra redan sagt. se till att den sitter bra, det finns en del rent livsfarliga som säljs, som smiter åt för mycket runt ögonen och kan skada synen. se även till att flugorna inte kan krypa in under luvan. på de bra som sitter som de ska, kan man klippa bort öronskydden om man inte vill ha de, på de sämre, om man klipper bort öronen, kommer flugorna in under huvan. se även till att ha huvor att byta med och tvätta de använda, som annars lätt blir smutsiga just för ögonen vilket gör att hästen ser dåligt, samt det blir bakteriehärd på de skitiga ställena om de sitter över ögonen.
 
Sv: Röda och rinnande ögon

Röda, rinnande och kanske svullet runt ögon är alla tecken på ögoninflammation.
Mitt sto får olika allvarliga grader av ögoninflammation så fort hon lyckas ta av sig flughuvan, det är flugorna som är boven allt som oftast på sommaren!
Tvätta med ögonvatten dagligen, få ut allt "klegg" och ge dig inte! Långvariga ögoninflammationer är inte att leka med, ögon överlag är inte att leka med. Går det inte över är det nog dags att ringa veterinär.
 
Sv: Röda och rinnande ögon

Håller som sagt med, ögon är otroligt allvarliga saker om de får gå infekterade utan uppsyn. Om det gått någon dryg vecka så skulle jag absolut ringa och konsultera veterinär!
 
Sv: Röda och rinnande ögon

Nu är huvor införskaffade och påsatt. Hoppas det ska bli bättre nu. Min grannes dotter som är veterinär har kikat på henne och trodde inte det var nån fara.
 
Sv: Röda och rinnande ögon

Min islänning har problem med irriterade och lite svullna ögon när hon är ute soliga dagar i det här varma vädret.Har köpt flughuva på H...s, en blå variant, men "stadigt" nät för ögonen, öron och hål för pannluggen. Andra varianter har hon fått av sig på en gång, eller haft sönder. Med huvan håller ögonen sig fina, men slarvar jag en dag så är problemet där igen. Med huvan igen blir ögonen bra igen efter två tre dagar. :)Hon står alltid inne nattetid utan huva.
 
Sv: Röda och rinnande ögon

kl
Jag använder flughuvor men tar av dem till kvällen. Hur gör ni?
Jag har fått för mig att de ser för dåligt igenom på natten.
De skyddar ju inte heller mot knott så till kvällen brukar de få flugpannband. De är dock inte tillräckligt effektiva dagtid.
Jag tar av huvorna på kvällen också.Jag tror som du att de ser sämre med dem på natten,sen är det nog skönt att slippa se genom "rutor" ett tag.

Sen är det ju ett smart att kolla ögonen noga när man tar av huvan.
Och om hästen rullar sig mkt kan jord fastna i näten och störa hästens synfält.
Jag kollar ögonen noga på hästarna två ggr dag,när huvan sätts på på morgonen och när den tas av på kvällen,är flughuvorna skitiga hinner man tvätta och torka dem till nästa morgon.:idea:
 
Sv: Röda och rinnande ögon

använd flughuva, det är bästa medlet sommartid som flera andra redan sagt. se till att den sitter bra, det finns en del rent livsfarliga som säljs, som smiter åt för mycket runt ögonen och kan skada synen. se även till att flugorna inte kan krypa in under luvan. på de bra som sitter som de ska, kan man klippa bort öronskydden om man inte vill ha de, på de sämre, om man klipper bort öronen, kommer flugorna in under huvan. se även till att ha huvor att byta med och tvätta de använda, som annars lätt blir smutsiga just för ögonen vilket gör att hästen ser dåligt, samt det blir bakteriehärd på de skitiga ställena om de sitter över ögonen.
Bra inlägg och råd.:bow:
Jag har sett huvor med skarvar på insidan på huvorna som är sylvassa,och man kan ju lätt gissa vad som händer om den skarven gnuggas in i ögonen..:eek:

Viktigt som du säger att ögonen är fria från tryck av huvan och att den passar väl och hålls rena!
 
Sv: Röda och rinnande ögon

Tack!

Ja det har tyvärr blivit vanligt enligt min egen veterinär, med ögonskador pga huvorna, av de anledningar jag varit inne på. så det är viktigt att veta hur de skall sitta och sköta dem noga.
 
Sv: Röda och rinnande ögon

Du ska INTE tvätta ögonen med vanligt vatten. Utan tvätta med natriumklorid (destilerad vatten), finns att köpa på apoteket.
Och sätt sen på en flugluva
 
Sv: Röda och rinnande ögon

*KL*

Ett tips om hästen inte gillar flughuvor eller om man har svårt att hitta passande, kan vara att ha 'dubbla' flyweils.

Ls ögon är väldigt känsliga för insekter, och han har normalt huva (Buzz Off) under insektssäsong. Har provat flyweil men det har inte räckt.

I våras hittade jag inte min uppsättning huvor :o så som 'nödlösning' tills jag hittat alla huvorna så köpte jag en sån där flyweil som har en näthätta och nätöron och sen flyweilremsor. Kan användas utan grimma. (Köpte min på Hööks). På betesbegränsaren sitter det en flyweil, mest för att fungera som 'pannband' och hålla på plats. Det blev alltså nätskydd för öronen, och sen dubbla flyweils.

Och det kör jag med än - inte en enda ögonirritation. Jag har hittat huvorna men inte behövt använda dem.

Så som sagt, dubbel flyweil kan vara värt att prova om man har svårt få ihop det med huva. 'Kräver' ju dock grimma i hagen (eller hinkmodell av betesbegränsare ;))
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
746
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 546
Senast: Glimra
·
Småbarn Hej. Min 6 åriga son har fått gräsallergi. Vi var hos jourhavande läkare igår och fick medicin utskrivet men jag glömde fråga när vi...
Svar
5
· Visningar
1 004
Senast: Pudlan
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
777
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp