rövarspråket - och annat man kan tycka att varenda människa borde känna till...

ameo

Trådstartare
Moderator
Kan DU rövarspråket?
http://www.rövarspråket.se/

Det är nåt åtminstone jag lärde mig grunderna av redan som barn, även om jag faktiskt inte hade koll på att det härstammar från Astrid Lindgren och Kalle Blomkvist (filmen om Kalle Blomkvist har jag inte sett förrän mina barn började kika på den för ett par år sedan)

Ibland upptäcker man att det finns sånt som man tycker att varenda människa borde kunna eller känna till. För mig var rövarpråket en sån sak, men uppenbarligen finns det många som inte kan det...
Min äldsta dotter ställdes inför detta när de hade nån gruppgemenskapsövning på skolan och de gick en tipsrunda (typ) där en av frågorna var att läsa vad det står. Texten var typ "hohopoppopasos atottot noni hoharor enon totrorevovloligog dodagog". Och de övriga i dotterns grupp stod som levande frågetecken, de hade verkligen ingen aning om vad det stod där. Och än mer förvånade blev de när dottern enkelt läste vad det stod.
I vår familj har vi - fråga mig bara inte varför :p - lekt med rövarspråket sen barnen var små. De har alla fyra koll på hur deras namn uttalas på rövarspråket, utan att ens behöva tänka efter.

Finns det fler saker som man kan tycka att varenda människa "borde känna till"?
 
Lustigt jag tänkte på rövarspråket bara häromdagen! Trodde också att alla kunde det, det var ju jättekul att prata som barn :D

Finns nog massor av saker som alla "borde" känna till, men jag kommer faktiskt inte på en enda :p
 
Kan DU rövarspråket?
http://www.rövarspråket.se/

Det är nåt åtminstone jag lärde mig grunderna av redan som barn, även om jag faktiskt inte hade koll på att det härstammar från Astrid Lindgren och Kalle Blomkvist (filmen om Kalle Blomkvist har jag inte sett förrän mina barn började kika på den för ett par år sedan)

Ibland upptäcker man att det finns sånt som man tycker att varenda människa borde kunna eller känna till. För mig var rövarpråket en sån sak, men uppenbarligen finns det många som inte kan det...
Min äldsta dotter ställdes inför detta när de hade nån gruppgemenskapsövning på skolan och de gick en tipsrunda (typ) där en av frågorna var att läsa vad det står. Texten var typ "hohopoppopasos atottot noni hoharor enon totrorevovloligog dodagog". Och de övriga i dotterns grupp stod som levande frågetecken, de hade verkligen ingen aning om vad det stod där. Och än mer förvånade blev de när dottern enkelt läste vad det stod.
I vår familj har vi - fråga mig bara inte varför :p - lekt med rövarspråket sen barnen var små. De har alla fyra koll på hur deras namn uttalas på rövarspråket, utan att ens behöva tänka efter.

Finns det fler saker som man kan tycka att varenda människa "borde känna till"?

Oh ja!
Rövarspråket och i-sprikit. :up:
 
Kokalolasosfofinontot!
Gogamommomalol totanontot popå sosexoxio kokanon poproratota obobehohinondodroratot.
Upoppopvoväxoxtot momedod boböcockekerornona omom Kokalolole Boblolomomqoqvovisostot
 
Åh, jag älskar både rövarspråket och i-språket! Är uppvuxen med båda och minns väldigt tydligt en gång när min mamma var väldigt arg på någon maskin som inte fungerade och stod i köket och svor på i-språket, typ "hilvitis jivli skitmiskin, fin vid irg jig ir!"
 
Kan DU rövarspråket?
http://www.rövarspråket.se/

Det är nåt åtminstone jag lärde mig grunderna av redan som barn, även om jag faktiskt inte hade koll på att det härstammar från Astrid Lindgren och Kalle Blomkvist (filmen om Kalle Blomkvist har jag inte sett förrän mina barn började kika på den för ett par år sedan)

Ibland upptäcker man att det finns sånt som man tycker att varenda människa borde kunna eller känna till. För mig var rövarpråket en sån sak, men uppenbarligen finns det många som inte kan det...
Min äldsta dotter ställdes inför detta när de hade nån gruppgemenskapsövning på skolan och de gick en tipsrunda (typ) där en av frågorna var att läsa vad det står. Texten var typ "hohopoppopasos atottot noni hoharor enon totrorevovloligog dodagog". Och de övriga i dotterns grupp stod som levande frågetecken, de hade verkligen ingen aning om vad det stod där. Och än mer förvånade blev de när dottern enkelt läste vad det stod.
I vår familj har vi - fråga mig bara inte varför :p - lekt med rövarspråket sen barnen var små. De har alla fyra koll på hur deras namn uttalas på rövarspråket, utan att ens behöva tänka efter.

Finns det fler saker som man kan tycka att varenda människa "borde känna till"?

Soså koklolarortot!
 
Jag lärde mig aldrig rövarspråket :angel: Har tagit igen det nu på senare år genom att lära mig gammalhebreiska, arabiska och viss latin istället. Men vet i sjutton om inte rövarspråket varit mer användbart i familjen just för tillfället :D
 
Japp :D Sambon tycker dock att jag är urtöntig när jag då och då använder det. Han visste inte ens vad det var för nåt! :confused:
 
Jag tycker sånt här är så intressant. Det där med "allmänbildning" - saker man tror att alla kan. Jag blir helt ställd när folk inte alls känner igen klassiska musikstycken som De fyra årstiderna, Für Elise eller Bethoveens femma. Och då menar jag förväntar mig att folk vet vad styckena heter eller vad de heter, men bara att man har hört dem förut - det trodde jag fram till för någon månad sedan att alla visste.

Jag har en vän som är helt extrem i vad hen kan och inte. Hen är nördig på ett sätt som jag inte har träffat maken till innan. Hen är bättre än FASS på medicinska frågor men är osäker på vad vår statsminister heter. Det är både fascinerande, underhållande och bitvis lite skrämmande :o
 
Kan DU rövarspråket?
http://www.rövarspråket.se/

Det är nåt åtminstone jag lärde mig grunderna av redan som barn, även om jag faktiskt inte hade koll på att det härstammar från Astrid Lindgren och Kalle Blomkvist (filmen om Kalle Blomkvist har jag inte sett förrän mina barn började kika på den för ett par år sedan)

Ibland upptäcker man att det finns sånt som man tycker att varenda människa borde kunna eller känna till. För mig var rövarpråket en sån sak, men uppenbarligen finns det många som inte kan det...
Min äldsta dotter ställdes inför detta när de hade nån gruppgemenskapsövning på skolan och de gick en tipsrunda (typ) där en av frågorna var att läsa vad det står. Texten var typ "hohopoppopasos atottot noni hoharor enon totrorevovloligog dodagog". Och de övriga i dotterns grupp stod som levande frågetecken, de hade verkligen ingen aning om vad det stod där. Och än mer förvånade blev de när dottern enkelt läste vad det stod.
I vår familj har vi - fråga mig bara inte varför :p - lekt med rövarspråket sen barnen var små. De har alla fyra koll på hur deras namn uttalas på rövarspråket, utan att ens behöva tänka efter.

Finns det fler saker som man kan tycka att varenda människa "borde känna till"?
Självklart kan jag rövarspråket!
Hur hade annars mördaren blivit avslöjad?

Såg mäster detektiven blomkvist som barn och hade ljudbok med. Mina systrar o jag tyckte det var väldigt effektivt språk för mamma o pappa hängde inte med.
Dom kunde ju bara försök att kollra bort oss med "candy" och "ice cream" o tro att vi inte förstod.
Men när vi satte igång med rövarspråket så var de körda på riktigt. De förstod nog hur de var uppbyggt (de satt ju i bilen och lyssnade på ljudbok lika många mil som vi) men de hann inte med o lösa det när vi pratade fort.
 
Rövarspråket kan jag ju. Det pratade vi mycket när jag gick på lågstadiet. Lärde mig däremot i denna tråden just nu var det kommer ifrån :o
 
Ha ha, rövarspråket är väl nästan som det andra språket efter svenska som man lär sig
ELLER HUR!! :laugh:
(undrar om man kan få läsa rövarspråket som Cspråk i skolan? :p )

dottern som var ensam i gruppen om att kunna det, är 14 år...
(och tänk du cirkus, att det betyder att det snart är 14 år sen jag hämtade pryttlar hos dig! :eek: )

Självklart kan jag rövarspråket!
Hur hade annars mördaren blivit avslöjad?
"nu är det sommar, nu är det sol..." :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp