rövarspråket - och annat man kan tycka att varenda människa borde känna till...

Sosjojälolvovkoklolarortot kokanon momanon rorövovarorsospoproråkoketot! Alolloltotidod lolikoka kokulol atottot soskokrorivova dodetot momedod!

Gjorde testet på sidan och fick namnet Kölhalare Ful-svin. Vet inte om jag gillar det eller inte, haha
 
Jag tycker sånt här är så intressant. Det där med "allmänbildning" - saker man tror att alla kan. Jag blir helt ställd när folk inte alls känner igen klassiska musikstycken som De fyra årstiderna, Für Elise eller Bethoveens femma. Och då menar jag förväntar mig att folk vet vad styckena heter eller vad de heter, men bara att man har hört dem förut - det trodde jag fram till för någon månad sedan att alla visste.

Jag har en vän som är helt extrem i vad hen kan och inte. Hen är nördig på ett sätt som jag inte har träffat maken till innan. Hen är bättre än FASS på medicinska frågor men är osäker på vad vår statsminister heter. Det är både fascinerande, underhållande och bitvis lite skrämmande :o
Undrar om jag är din vän?!!! Fass är ju skithuslektyr dvs bra att läsa lite då och då hyfsat återkommande. -Vilket jag gör. Bara för att det är intressant. Men så är jag lite störd. Dock vet jag vad statsministern heter.
 
Jag är också väl förtrogen med rövarspråket men utifrån trådens rubrik är jag högst förvånad att du inte visste var det kom ifrån :D
 
Rövarspråket kan jag men har legat av mig i vuxen ålder. Det flyter inte riktigt som förr nu när jag försöker :(

En annan sak som jag trodde var allmängods är milstenar. Hade en ca 30-årig (universitetsutbildad) person i bilen en gång. Hen frågade vad de där gravstenarna som stod utefter vägen var. Var det för att hedra de som dött i bilolyckor? Ungefär som vägkyrkor i andra länder?

Så, vet ni vad milstenar är?
 
Kan DU rövarspråket?
http://www.rövarspråket.se/

Det är nåt åtminstone jag lärde mig grunderna av redan som barn, även om jag faktiskt inte hade koll på att det härstammar från Astrid Lindgren och Kalle Blomkvist (filmen om Kalle Blomkvist har jag inte sett förrän mina barn började kika på den för ett par år sedan)

Ibland upptäcker man att det finns sånt som man tycker att varenda människa borde kunna eller känna till. För mig var rövarpråket en sån sak, men uppenbarligen finns det många som inte kan det...
Min äldsta dotter ställdes inför detta när de hade nån gruppgemenskapsövning på skolan och de gick en tipsrunda (typ) där en av frågorna var att läsa vad det står. Texten var typ "hohopoppopasos atottot noni hoharor enon totrorevovloligog dodagog". Och de övriga i dotterns grupp stod som levande frågetecken, de hade verkligen ingen aning om vad det stod där. Och än mer förvånade blev de när dottern enkelt läste vad det stod.
I vår familj har vi - fråga mig bara inte varför :p - lekt med rövarspråket sen barnen var små. De har alla fyra koll på hur deras namn uttalas på rövarspråket, utan att ens behöva tänka efter.

Finns det fler saker som man kan tycka att varenda människa "borde känna till"?
Gud ja! Aldrig använt i skrift dock men pratade rövarspråket kombinerat med P-språket med ett par av mina bästa vänner. Perfekt, inte många som förstod oss alls så kunde ha hur många fnissiga hemlisar som helst. :D
 
Jag har haft två aslånga dagar on the road. Jobbigt men kul att se nya delar av Sverige.

Sitter nu med en skål marinerad vitlök och ett glas vin. Min middag. Sååå trött är jag.
 
Jag är också väl förtrogen med rövarspråket men utifrån trådens rubrik är jag högst förvånad att du inte visste var det kom ifrån :D
Eftersom Kalle Blomkvist inte kom in i mitt liv förrän härom året, så har jag verkligen inte haft en aning. Och jag har inte direkt funderat över det heller, det finns ju rätt många företeelser med okänt ursprung...
Läste sen, för övrigt, att det var Astrid Lindgrens make som introducerade det för Astrid, så hon är åtminstone inte skapare av det...
 
Eftersom Kalle Blomkvist inte kom in i mitt liv förrän härom året, så har jag verkligen inte haft en aning. Och jag har inte direkt funderat över det heller, det finns ju rätt många företeelser med okänt ursprung...
Läste sen, för övrigt, att det var Astrid Lindgrens make som introducerade det för Astrid, så hon är åtminstone inte skapare av det...
Nej men du ser då ironin precis utifrån ämnet tråden avser - saker man blir jätteförvånad över ;)
 
Rövarspråket kan jag men har legat av mig i vuxen ålder. Det flyter inte riktigt som förr nu när jag försöker :(

En annan sak som jag trodde var allmängods är milstenar. Hade en ca 30-årig (universitetsutbildad) person i bilen en gång. Hen frågade vad de där gravstenarna som stod utefter vägen var. Var det för att hedra de som dött i bilolyckor? Ungefär som vägkyrkor i andra länder?

Så, vet ni vad milstenar är?

O_o

Hur kan man missa vad det är?! :nailbiting:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp