rövarspråket - och annat man kan tycka att varenda människa borde känna till...

Jag kan inte rövarspråket och kan ej minnas att vi höll på med sånt när jag var liten??
Ver vad det är så klart men fattar det inte :D
 
Har aldrig hört talas om rövarspråket, fick googla nu :confused: det hittade nog aldrig till byhålan jag är uppväxt i.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hopopoppoparor inon fofrorånon unongogdodomom. Jag är 22 och vi pratade också rövarspråket när jag var liten. Kan prata det utan att behöva tänka så mycket, jättekul ju! :D
 
Kan DU rövarspråket?
http://www.rövarspråket.se/

Det är nåt åtminstone jag lärde mig grunderna av redan som barn, även om jag faktiskt inte hade koll på att det härstammar från Astrid Lindgren och Kalle Blomkvist (filmen om Kalle Blomkvist har jag inte sett förrän mina barn började kika på den för ett par år sedan)

Ibland upptäcker man att det finns sånt som man tycker att varenda människa borde kunna eller känna till. För mig var rövarpråket en sån sak, men uppenbarligen finns det många som inte kan det...
Min äldsta dotter ställdes inför detta när de hade nån gruppgemenskapsövning på skolan och de gick en tipsrunda (typ) där en av frågorna var att läsa vad det står. Texten var typ "hohopoppopasos atottot noni hoharor enon totrorevovloligog dodagog". Och de övriga i dotterns grupp stod som levande frågetecken, de hade verkligen ingen aning om vad det stod där. Och än mer förvånade blev de när dottern enkelt läste vad det stod.
I vår familj har vi - fråga mig bara inte varför :p - lekt med rövarspråket sen barnen var små. De har alla fyra koll på hur deras namn uttalas på rövarspråket, utan att ens behöva tänka efter.

Finns det fler saker som man kan tycka att varenda människa "borde känna till"?
Jag tycker det hör till allmänbildningen vad polcirkeln är och att det inte är midnattssol i Östersund. Och inte i Boden heller.
 
Jag tycker det hör till allmänbildningen vad polcirkeln är och att det inte är midnattssol i Östersund. Och inte i Boden heller.
och att Sundsvall ligger i södra Sverige...

(i ärlighetens namn så har jag inte koll på exakt var gränsen går, men min Kalixfödda mamma roade sig med att ha en stor sverigekarta på sitt kontor för att kunna visa tvivlare att Sundsvall ligger söder om mitten...)
 
och att Sundsvall ligger i södra Sverige...

(i ärlighetens namn så har jag inte koll på exakt var gränsen går, men min Kalixfödda mamma roade sig med att ha en stor sverigekarta på sitt kontor för att kunna visa tvivlare att Sundsvall ligger söder om mitten...)
Ha ha! Den biologiska norrlandsgränsen går vid limes norrlandicus.

Men säg det inte högt på Buke att Sundsvall ligger i södra Sverige för jag höll på att bli kölhalad när jag inte tyckte att ett besök i Gävle var kvalificerande för att ha varit "i Norrland".
 
Ha ha! Den biologiska norrlandsgränsen går vid limes norrlandicus.

Men säg det inte högt på Buke att Sundsvall ligger i södra Sverige för jag höll på att bli kölhalad när jag inte tyckte att ett besök i Gävle var kvalificerande för att ha varit "i Norrland".

Haha, och jag tycker att gränsen till Norrland går vid klimatzonen precis norr om Örebro :p

För att återgå till trådämnet, kan också rövarspråket. Lärde en yngre kollega det i höstas, han hade aldrig hört talas om det eller iaf kunde han alls inte hur det fungerade.
 
Jojagog kokanon dodetot nonäror jojagog fofåror lolitote totidod popå momigog atottot totänonkoka :angel: gogåror dodocockok inontote soså bobrora nonäror jojagog soskoka foförorsoskoka poproratota dodetot foflolytotanondode, sospopecocielollolt inontote momedod lolitote lolänongogrore orordod. Totogog jojätottotelolånongog totidod bobarora atottot lolärora momigog momitottot nonamomnon. (Gogabobrorielollola) :p

/Matros Storm-skägg
 
lolekoktote alolloltotidod "rorödoda ocochoh vovitota rorososenon" popå lolågog- ocochoh momelollolanonsostotadodietot bobådode popå rorasostoterornona ocochoh efoftoteror soskokololanon.

Men det var inte alla som fattade vad vi "poppande" om ;) :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp