Rolf-Görans stigbyglar

Vica

Trådstartare
nån som vet var man kan hitta stigbyglarna som bla rolf-göran använder? de ser ju näst intill läskiga ut!

tacksam för svar!

Sv: Rolf-Görans stigbyglar

Menar du sådana som Maria Gretzer red med nån tävling? De som är öppna på utsidan? tror inte de finns till försäljning utan är nog bara en prototyp så länge, men vet faktiskt inte, kan ju hända att de kommit ut på marknaden nu.

ser dom inte ut som vanliga stigbyglar fast de inte är någon utsida på dem.. ?
de borde ju gå o ta ett par vanliga med en såndär gummirem som utsida.. o sen abar plocka bort gummiremmen..

Man sitter fast med foten i plattan med en "pinne" som man trycker ihop i ett hål när man sätter dit foten. Öppen utsida för att inte kunna fastna med foten vid avramling!

Har för mig att Skara Hästsport säljer dem!

Senast ändrad:

stigbygel.jpg
.

tack för alla svar!:bow: var så nyfiken på stigbyglarna.. alltså, sitter man fast med foten eller har man den lös? :confused: för har man den lös så kan man ju lika väl rida utan!

Som jag skrev här över:

Man sitter fast med foten i plattan med en "pinne" som man trycker ihop i ett hål när man sätter dit foten. Öppen utsida för att inte kunna fastna med foten vid avramling!

no need to be upset! då jag inte sett dem live har jag lite svårt att placera alla hål å pinnen osv.. bilden avslöjar inte allt;) men om jag fattat det rätt så är det som en release på själva pinnen som man trycker in i ett hål? måste man inte ha nån speciell stövel eller sko för det då? tänker typ cyklistskor eller liknande..:D

Jag vart inte upprörd eller nått, förtydligade det jag skrev över då du frågade om en sak jag redan skrivit och tog förgivet att du inte sett vad jag skrev.

Bra fråga, jag skulle tippa på att det kanske är någon speciell sula man får sätta på stövlarna som har det där "hålet" som ska matcha in "pinnen" på stigbygelplattan.

Hittade en gammal tråd där jag fann dessa kommentarerna om stigbyglarna...

Det sitter en "pigg" i stigbygelplattan som klickas fast i ett hål i stöveln (stövlarna och stigbyglarna hör ihop). Det gör att det nästan är omöjligt att tappa dem, men om man trillar av löser de ut väldigt lätt. Så det är en säkerhetsstigbygel. Kom för något år sedan och fanns hos var o varannan elitryttare (vaddå produktplacering ), men idag verkar de flesta återgått till Sprenger igen.

Sedan såg jag en ryttare som ändå lyckades tappa stigbygeln av misstag, och då hade han inte en suck att få stigbygel på plats igen under resten av ritten, kunde inte gärna göra halt... Med vanliga stigbyglar så har man oftast övat upp en viss färdighet att fånga upp dem igen under ritten.

Lite bilder...

Catalogue%20SPORTS-42326.jpg

Catalogue%20SPORTS-42467.jpg

well.. my question too.. funderar på om det inte är sprenger som gör dem..:confused:

Sorbe skrev:
Hittade en gammal tråd där jag fann dessa kommentarerna om stigbyglarna...

Lite bilder...

Catalogue%20SPORTS-42326.jpg

Catalogue%20SPORTS-42467.jpg

Vilka vidriga stövlar! *spysmiley*

Uäck nej, jag skulle störa ihjäl mig på att ha 30 jäkla rynkor på vaden.

Ring till Fuchs å klaga på att han ska byta stövlar då! Har numret om du behöver! ;)

Ja banne mej...!

Fixar du Whitaker så fixar jag Fuchs.
:D

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
567
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
663
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Tillbaka