Bukefalos 28 år!

Roliga kattvanor

CeciliaT

Trådstartare
Upptäckte att det inte finns någon tråd om vilka roliga vanor våra katter har.

Fix idéer och saker som de gör som är personliga och som den har fått för sig. :laugh:

Min äldre katt biter mig och min sambo i tårna på morgonen när vi ska gå upp. Bäddar man in fötterna letar han efter ett hål under täcket och sticker in tassen. Först känner man en varm go tas och vips så är det vassa klor i låret.
Vissa mornar blir det en kapplöpning om vem som är snabbast, om vi kan baka in oss som en korv i täcket snabbare än han kan hoppa högre och högre upp och sticka in tassen.

Vår yngre katt älskar min sambos använda strumpor. Han ålar sig på dem, använder dem som snuttefilt och springer iväg med dem.

Berätta om era katters roliga vanor! :laugh:
 
Sv: Roliga kattvanor

Min katt jamar ytterst sällan, nästan bara om han är olycklig.
Men han hälsar alltid på en, genom ett kutter/kvitter. 'prrr'
Jag har aldrig hört en katt göra ett sånt ljud tidigare faktiskt, det är sjukt sött.

Sen ligger han oftast och sover på rygg, utsträckt så han blir jäääättelång.
Han ser nästan ut som ett sånt här pennfodral som har huvud och fötter om
nån fattar hur jag menar.

Haha, jag hittade en video av en katt som purrar ganska likt.
Dock purrar han bara en gång, som en hälsning när man
kommer innanför dörren ex. inte så där om och om igen :)

http://www.youtube.com/watch?v=aG0piuPejh4&feature=related
 
Senast ändrad:
Sv: Roliga kattvanor

Såfin är snällare -hon daskar bara till mig på kinden med klorna inne då hon vill att jag ska kliva upp. Om jag inte bryr mig så kan det möjligen komma ett litet, litet försiktigt nålstick! För länge sedan, då hon bodde tillsammans med dottern Tissel (som numera är ett "skilsmässobarn") så visade hon att det var hon som bestämde genom att helt enkelt lägga sig ovanpå henne om hon till ex låg i favorithörnan i soffan och Såfin ville ligga just där. Tissel såg mer och mer besvärad ut för det blev ju varmt och kvavt men Såfin låtsades som ingenting och till sist så lullade Tissel iväg. Tissel brukade följa med husse på toa och då han pinkade så ställde hon sig upp mot toastolen och tittade ned i den. Hon tröttnade aldrig på det för hon tyckte det var så spännande med vatten. En gång då hon var ca två år så såg jag henne stå vid en gatubrunn och peta ned snöslask bara för att få höra plasket. Men det värsta Tissetass gjorde var att släpa in en skata genom kattluckan och sedan tappa taget om den. Vi var inte hemma och då husse kom hem så kom hon och låtsades som ingenting, men kryddburkar och småsaker var nedrivna från fläkthyllan och han undrade hur... Dit upp tar sig ingen katt. Så fick han syn på skatan -den satt uppflugen på en kaffekvarn som stod på en hylla ovanför ovanför köksfönstret. Den var oskadd och återvände ut till sin flock. Men skatorna glömde aldrig det som hänt! Och dom kunde se skillnad på Tissel -korthårig och Såfin -semilånghår. Såfin fick vara ifred men inte stackars Tissel. Henne terrade dom med störtdykningar och "skällde på henne" medans hon låtsades som ingenting... Ung katt blir gammal och mogen till sist. Nu är hon en fin femtonårig kattdam som inte riskerar sin värdighet...
 
Sv: Roliga kattvanor

Mina katter är förutom mattes ögonstenar väldigt personliga och har sina egenheter.

Honkatten Spurs:
* Hälsar på jag kommer hem med att möta mig i hallen och jama några gånger
* Vill hon ha upmmärksamhet ställer hon sig på bakbenen med framtassarna upp mot mitt knä
* Så fort hon ser att jag har matkassar och är på väg mot köket hoppar hon väldigt ouppfostrat upp på köksbänken och ska lukta och pussa på varenda grej
* ÄLSKAR att pussa matte i ansiktet :love:
* Ligger hon ner kan man klappa henne på sidan och hon rullar över på rygg

Hankatten Brus:
* dricker gärna apelsinjuice på morgonen
* jamar alltid om jag säger något
* jamar om jag tittar på honom
* jamar om han ser mig
* jamar för skojs skull :p
* Jamar (l's: vrålar) så fort jag kommer hem
* Får han inte min odelade uppmärksamhet hoppar han gärna upp i brösthöjd och sätter sig i tröjan..

Underliga djur :angel:
 
Sv: Roliga kattvanor

Det enda "roliga" jag kommer på just nu, var för att hon gjorde det alldeles nyss! :D Hon har ner en eller två böcker ur bokhyllan varje dag, oftast bridget jones dagbok 1 & 2 :rofl:.
Hon önskar nog att hon kunde läsa ;).

Dom har fler knasigheter för sig, men nu feberyrar jag, så det kommer senare isåfall ;).
 
Sv: Roliga kattvanor

Vår huskatt Tussilago lägger sig ibland mitt på mattan så man måsta kliva över henne när man ska nånstans. Irriterande. Hon ser helt oförstående ut om man klagar på henne. Klappar man henne lägger hon sig på rygg och man får privilegiet att klappa världens mjukaste mage! Typiskt katter. De gör "fel" saker men deras sätt/reaktion är så bedårande att man förlåter dem allt!

Ibland följer hon med på promenad. Utan sele alltså. Hon travar med mig en runda i skogen och så "pratar" hon och jag måste svara för annars blir hon osäker och stannar. (Alltså jamar vi växelvis och hade jag mött nån hade jag blivit idiotförklarad...) När vi kommer hem är hon jättetrött och varm och brer ut sig på gruset och flyttar inte på sig.

Ett par gånger har vi blivit tvugna att vända för att hon följt med när vi skulle en längre runda. Vågar ju inte låta henne gå med om vi passerar hus med hundar tex. En gång följde hon med när min dotter red! Vilket givetvis tvingade oss att vända och släppa in henne i huset så vi kunde fortsatta.
 
Sv: Roliga kattvanor

Upptäckte igår när jag var på toa att min ena lilla tjejkatt - snart 16?veckor satte sig över duschbrunnen och kissade :o :) haha rumsren eller kanske inte? ;) det förklarar varför det luktat lite i badrummet, så jag spolade med duschen. - ps tror inte hon har gjort nr2 där. :p
 
Sv: Roliga kattvanor

Min Kossan har bestämt sig för att lådan inte duger för tvåan utan den måste göras ute.
Alltså sätter hon sig vid ytterdörren och jamar HÖGT och mycket tills nån släpper ut henne.
Ofta ser man att det är NÖD på henne. Så nu har hela familjen koll på hennes toavanor.

Sally ska alltid gå på lådan när man sitter på toan.
eller så passar hon att hoppa upp i knäet.
eller så ska hon dricka ur kranen.
Hon gillar badrummet helt enkelt :D
 
Sv: Roliga kattvanor

Kan berätta om några sköna katter jag haft:

Min gamla katt Hasse kunde släcka ljus! Han måttade med tassen och så slog han, och sen satt han och tittade på röken. Men en gång var han lite oförsiktig och då fick han krulliga morrhår.

Den älskade Mysan var väldigt social utomhus, och följde alltid efter oss. Jag och min lillebror älskade att leka tjuv och polis med henne (vi var tjuvar och hon polis). Vi gick runt huset, hon kom efter och så skrek vi "polisen kommer" och sprang för livet, när hon smög runt hörnet. Hon förstod nog inte riktigt, men verkade ändå gilla leken. Hon följde också ofta med på långpromenader, och när jag hade en tjej från ryssland på besök upplyste hon mig om att "i ryssland går vi inte ut och går med katterna". Konstigt nog fattade Mysan när vi bara skulle gå till bussen, då följde hon aldrig med.

Katten Brorsan som jag hade hand ett tag var också en skön typ, han tyckte duschen var väldigt rolig, gick ofta in och lekte med dropparna, och ett par gånger satte han själv på duschen mitt i natten och satt där helt fascinerad och tittade på strålen. Han gillade också att bära iväg med saker. Tamponger och sudgummin kunde man hitta lite varstans, och en gång när jag vände ryggen till var min halvätna macka försvunnen, hittade den bland kattmatsskålarna.

Charlie som jag har nu är bara en helt otroligt gosig kompis som är suverän på att dribbla med pingisbollar.
 
Sv: Roliga kattvanor

*Han börjar spinna HÖGT och ljudligt när han ser mig eller hör mig prata :love: Om jag sitter och tittar på tv och han ligger bredvid mig och sover, så börjar han när jag rör på mig utan att ens öppna ögonen!
*Han möter mig i hallen när jag kommer hem och "pratar" då högt och ljudligt!
*Han känner igen ljudet av min bil, och kommer rusande och jamar(vrålar) om han är ute när jag kommer hem/kör iväg! Han bryr sig inte om andra bilar, om jag kommer i en annan bil kommer han inte farandes förrän han hör mig prata ;)
*Han kommer farande i 190 och börjar tjata när jag tar fram folieförpackningen :D Han älskar nämligen att leka med en ihopknölad foliebit.
*Han vill ha burkmat varje gång han varit ute och kommer in, eller när han varit inne ensam och jag kommer in :angel:
*När jag hade lådan inne på toa skulle han ALLTID kissa samtidigt som jag! Nu står lådan på vinden dock.
*Han vaktar mig och vårt hus, om en annan katt kommer för nära morrar han som värsta tigern och blicken blir kolsvart :cool:

Han är vääldigt verbal pajken, 1 år gammal nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Roliga kattvanor

Wilma blir upprörd och gråter (piper/tjuter) varje gång någon nyser och man måste då trösta henne för att hon ska bli lugn :o
Hon apporterar även bollar och nåde den som inte kastar iväg bollen på nytt efter att hon hämtat den... :cool:

Laban slickar på plast, dregglar som en hund när han njuter och sover på rygg med benen i vädret... :D
 
Sv: Roliga kattvanor

Olympia är tjej uti klospetsarna och äääälskar skor och väskor! Man sover på/i väskorna och skorna gosar man med (eller somnar med nosen nere i mattes arbetsskor :eek:).

Oden har inga direkta specialiteter, förutom att han gärna ligger på hatthyllan eller ovanpå vardagsrumsdörren. Han kommer på inkallning och svarar på tilltal, man kan föra långa diskussioner med honom!
 
Sv: Roliga kattvanor

Ena kissen blir jätteupprörd om jag och sambon härjar i sängen, eller soffan. Alltså, skojbrottas och han kittlar mig så jag tappar andan av skratt. Lillkatten blir jätteförskräckt och kommer alltid och avbryter genom att jama helt hjärtekrossande om vi håller på. En gång kom hon och la tassen på min panna samtidigt som hon jamade så där ledset, så då blev jag ju tvungen att ta fram ett par räkor åt henne så hon skulle bli glad igen.

Den andra katten är verkligen "Pappas flicka" ut i klospetsarna. När jag är hemma på dagarna och husse jobbar, då duger jag att ligga bredvid i soffan. Klia får jag bara göra på hennes villkor. Ibland blir hon gossjuk och kan komma och puffas lite på mitt lår eller så, men det är inte mer.
Så fort hon hör husses steg i trapphuset dock, så rusar hon till ytterdörren och ålar sig som en tokig när han kommer innanför dörren. Han hinner knappt sätta sig ner i soffan förrän hon ligger i knät på honom, spinner som en galen och ska ha kli överallt och lite till. Och när husse har kommit hem så är det knappt att jag duger till att hälla upp mat åt primadonnan.
 
Sv: Roliga kattvanor

Min tjej på 9 år kissar i duschen:angel:, hon dreglar asmkt när hon spinner mkt, hon ger personer hon ogillar sura blickar och de är verkligen bitchblickar! Hon pussar mej på munnen innan hon får en ostbit :love:.
När hon va ca 1 så va hon en bitch, så fort något inte passade henne så gick hon direkt till bordet och puttade ner alla papper eller så gick hon raka vägen och puttade ner krukor.
 
Sv: Roliga kattvanor

Vilken härlig tråd! :)

Min lilla Tussa älskar att pussas. Gör man en pussmun åt henne så kommer hon direkt och ska pussas :laugh:
Hon sover bara där hon känner för, det är ingen ide att lyfta upp henne i knät när hon ligger i soffan tex men hon ligger gärna 2 dm ifrån eller på kuddarna i ryggstödet. Jag sover alltid vänd in mot väggen, det tycker hon inte om för då får hon ju inte plats brevid :idea: så då brukar hon peta mig i ansiktet med tassen så jag ska göra lite plats ¨åt henne, lika vill hon alltid ligga på min arm så om armen inte ligger tillräckligt bra så petar hon på den också tills man flyttar den rätt :D
 
Sv: Roliga kattvanor

Knapplånar mig själv och tänkte berätta mammas katter.

Den lilla huliganen älskar att hitta på hyss, och utforska. Han är nyfiknare än fan själv.
Första dagen han kom hem till oss klättrade han på väggarna. Bokstavligt talat. Gillestugan nere har väv på väggarna. Perfekt för nyfikna kattassar. Först klättrade han rakt upp och sen klättrade han sidledes över hela väggen och så hoppade han ner igen. Mammas andra katt satt på golvet nedanför och tittade jättekonstigt på det där spektaklet på väggen.

En dag var sotaren här och skulle sota skorstenen. Det första katten gjorde var att hoppa in i sotarens skåp på bilen och undersöka.
Sotaren börjar arbeta, men efter en stund kommer han och knackar på dörren för att tala om att våran katt står på skorstenen. Dock när vi kommer ut allihopa och ska se efter så har katten gått och satt sig på taket till garaget istället.
När sotaren var klar skulle mamma städa i öppna spisen nere i gillestugan, och eftersom hon precis sett katten utomhus så öppnade hon luckan och sen gick hon och hämtade grovdammsugaren. Vem tror ni tittade ut på henne från öppna spisen när hon kom med dammsugaren? Katten. Som då var kolsvart och inte gyllengul som han brukar vara. :D

Vi brukar skoja lite om att denna katten måste vara bög. Och min bror och min sambo verkar ha blivit hans stora kärlekar.
Så fort nån av dom tar i katten så börjar han spinna, och dregla. Det rakt rinner ur truten på katten när han får bli ompysslad av brorsan eller sambon. Han har lämnat blöta fläckar av dregel på sängöverkast och i soffan när dom har kliat på honom.
 
Sv: Roliga kattvanor

kl

Min gammelgubbe springer alltid till dörren när han hör mig i trappan och står allid PRECIIS innanför dörren när jag öppnar, alternativ kommer springande om han sovit :love:

Han gapar högljutt när han vill något, speciellt om jag pratar i telefon eller lagar mat - för det är sååå tråååkigt. Blir han riktigt irriterad går han in på toaletten och skriker för där ekar det och låter mest pga kaklet (seriöst, han gör det :p)

Vad gör han mer... när han går sådär och jamar och ojar sig, så tar man då upp honom i knät kurrar han som om man inte brytt sig om honom på fleeera daar, fast det kanske egentligen var bara nån timme eller knappt ens det!

Ja, och varje kväll lägger han sig vid mig tills jag somnar, sen går han till soffan och sover där (han ligger oftast där när jag vaknar).

för övrigt är han bara världens sötaste och goaste misse :love::love:


Lilltjejen har jag inte haft så länge det lustigaste hon gör är väl att hon kan sova djupt, som det ser ut, sen helt out of the blue vakna och skrika rakt ut, komma hoppandes och gosa sig mot mig eller Tiger. Eller rent av bara somna om igen... haha!

På balkongen hade jag i sommar en sån grön "gräsmatta", men tog bort den nu till hösten. Och sen dess så varje gång hon går ut (om det är torrt) så kastar hon omkull sig och ååålar på betonggolvet, kliar skönt tydligen!

Ja, det är väl vad jag kommer på nu. Ja, förutom alla tok-spring-ryck då, men det får väl alla katter ibland :rofl:
 
Sv: Roliga kattvanor

Zelma är nog den mest speciella katt av de katter jag har haft i alla fall, för så säger väl varje kattägare om sin katt antar jag :angel:

När jag går och lägger mig går hon och lägger sig, när jag går upp går hon upp. Spelar ingen roll om resten av familjen är vakna eller när jag går och lägger mej/ går upp. Dessutom, om jag av någon anledningen inte sover hemma måste mamma gå och lägga sig i min säng, annars kan lilla Zelma inte sova :love:

Hon älskar vantar! Hatthyllan är favoritstället när man kan ligga på alla vantarna. Fast numera har vi vantar lite överallt. På mattan, i badkaret, i soffan, på diskbänken.

Så fort hon blir uppspelt, trött, luktar på något, förvånad, glad, ja i princip hela tiden, så står hon och stirrar på en blickstilla med helt öppen mun. :rofl:

Hon tycker dessutom om att leka pjätt och kurragömma, med mig såklart. Hoppa studshinder är också rolig :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Behöver lite råd här tack! Har ett litet problem...som egentligen är ganska stort för mig... Jag har ju precis skaffat en vuxen katt...
Svar
9
· Visningar
7 842
Senast: Atalantha
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att reda ut vår snart treåriga stövarhanes beteende, jag känner att när jag försöker tänka igenom detta själv fastnar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 104
Senast: escodobe
·
Trav För att göra en lång historia kort har jag en fyråring som inte hittat rätt med travet riktigt. Han är frisk och uppkollad och tränas av...
2
Svar
25
· Visningar
2 988
Senast: martha
·
Övr. Katt Många av er har säkert läst den här förut, men den tål att läsas igen, igen och igen. Det är inte ofta Prosit sitter ensam hemma och...
2
Svar
33
· Visningar
2 085
Senast: bengibollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp