Bukefalos 28 år!

Rollande trav

M

mammamu

Jag har en underbar fyra gångare som börjar bli riktigt duktig i samtliga gångarter, och det känns roligt eftersom vi har kämpat en hel del.
Det enda som ligger kvar är att han, speciellt på volten, men även ibland i hörnerna i paddocken rollar i traven. Det känns som om han ska fatta galopp.

Är det någon som har erfarenhet av vad det beror på och hur man kan träna för att få bort detta?
 
Sv: Rollande trav

Kan det vara så att den inte riktigt har balansen och musklerna som krävs riktigt än? Många islänningar tappar traven i hörn och på volter litegrann.
 
Sv: Rollande trav

Du har säkert rätt. Har Du eller någon annan något bra tips på träning? :D
 
Sv: Rollande trav

Du har säkert rätt. Har Du eller någon annan något bra tips på träning? :D

Det enda som jag tycker hjälper är att träna mycket trav i ojämn terräng, så hästen verkligen får hitta sig egen balans. Detta kan man göra på lite längte tyglar då så ingen balanserar upp hästen med handen.

Löslongering, samt longering i lina på olika stora volter är också super för detta! När hästen är stadig i traven så kan man börja göra det under ryttare sen.

Det är bäst att låta hästen hitta sin balans och styrka utan ryttare först :)
 
Sv: Rollande trav

Som sagt brukar det bero på att den rätta styrkan ej infunnit sig ännu för att traven skall vara jämn. Tänk på att hålla ordning ordentligt på bogarna på böjt spår, att man tappar ytterbogen är en vanlig orsak till att hästen tappar balansen. Det är bara att kämpa på med muskler och styrkan, ta det i intervaller och låt honom växa fram lugnt. Arbeta gärna från marken för att börja "rama in" honom där och sedan ta med det upp när du sitter på honom.
 
Sv: Rollande trav

Löslongera i trav på en lagom stor volt skulle jag rekommendera som en del av träningen. Då har ju inte hästen dig på ryggen och störs ju inte, utan kan hitta sin egen balans. Så tränade jag upp galoppen på min femgångsvalack.

Har också en fråga ang rollning, fast han rollar ALLTID med vänster i tölten. Hur ska jag göra för att stärka upp detta? Han har fått upp tempot lite i tölten sedan vilan, och jag vill inte han ska gå i för långsamt tempo heller.. Ställer jag honom åt vänsterblir han bättre, men någon som har fler tips om vad jag kan göra?
 
Sv: Rollande trav

Han tar inte i jämt med bakbenen då kommer en bogen längre fram därav att han rollar. Prova och rida rätt mycket i volt arbete och få honom att använda rumpan, du kanske ska sänka tempot lite ändå och tölta i den takten han klarar av och öka succesivt några steg.
 
Sv: Rollande trav

Om hästen rollar på höger fram kan det hälpa att ryttaren lägger lite mer tyngd på höger sida för att inte uppmuntra hästen att söka sig i höger gallopp, och kontrollera så han/hon inte sitter skruvat i sadeln och omedvetet faktiskt ber hästen om en galloppfattning!!:cool:

Det kan hjälpa att ställa hästen mer till höger, (om det nu handlar om en höger galopproll!)men det är ingen säker regel!! Först måste ryttaren kolla upp sig själv, gå tillbaka ett steg o kanske börja mer från marken, longera i trav o galopp, få hästen att förstå skillnaden mellan galopp o trav! Antingen är det gallopp, eller så är det trav, inte allt i bland!!! :bump: O ryttaren bestämmer vad som är när, inte hästen!!! ¨Låt hästen va när han travar lungt o rent, så fort han börjar rolla så låt han galoppa ett tag tills han tröttnar (+ lite till) o bjud honom att trava igen. Om du gör så systematiskt o envist o inte ger upp så kommer han snart att fatta att det faktiskt är mycke trevligare o enklare att bara trava!!

ålamod, tålamod och åter tålamod!!!:bow:
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 048
Senast: JohannaB
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 240
Senast: nullo-modo
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 300
Senast: Skrämd
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 421
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp