Röntga 2 åring?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 980
H

Havregryn

När kan man röntga en häst och säga att tex. lösa bebitar ej kommer mer?

Funderar lite om jag skulle ta och röntga min 06.a efter sommarbetet i år, men är de "värt" så i längden att om han ska säljas efter 3 års testet att man godkänner dom plåtarna som köpare?

Sv: Röntga 2 åring?

Alltså, OCD utvecklas ju tidigt, oftast redan i fölstadiet. Så är din unghäst drabbad borde det synas redan nu. Men för att vara på den säkra sidan som försäljare så gäller ju alltid att ju färskare plåtar, desto större trovärdighet. Men prata med en veterinär om saken (ring på rådgivningstid, det kostar ju inte mer än telesamtalet), de vet ju förmodligen bättre än någon annan vad som gäller.

Sen också: misstänker du OCD redan nu ska du ju självklart röntga redan nu så att du kan få hästen opererad direkt (om det anses nödvändigt) så att det inte behöver bli operation mitt under inridning eller tävlingsperiod.

misstänker inget osv fick bara upp denna fundering just i huvet.. så tänkte se om hjag fick något snabbt svar här.. min tanke var också att ringa kliniken och höra med dem idag på morgonen..

Det som normalt kallas lösa benbitar, Osteochondros, utvecklas ju tidigt, så det bör de hitta på röntgen nu. Sedan kan man ju om man ha otur råka ut för sånt som chipfrakturer som också ser ut som "lösa benbitar" på röntgen, åtminstone för amatörer som mig, och även pålagringar förekommer ju på unghästar, så en köpare kommer troligen att vilja röntga om. Men det troligaste röntgenfyndet är nog Ostecochondros, och det kan ju vara skönt att veta att hästen inte har det.

Jag hade ingen erfarenhet av lösa benbitar o röntgade inte min 2½åring. den hade hårda gallor bak.
Böjdes för första ggn på Kvalitén o reagerade på ena bak o op. i bägge bak. Det var sämre i det ben som den ej reagerade på:confused:
Alla dens syskon hade likadant framkom det senare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 324
Senast: Sassy
·
R
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 646
Senast: Sel
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 066
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 😢
  • GVFÖ 2025
  • Datorproblem

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka