Röntga häst?

Sv: Röntga häst?

Jag är väldigt kluven i denna fråga. Om man röntgar så tycker jag att det är upp till köparen att betala (det är ju jag som köpare som vill veta att jag köper en vara som är u.a). Men säg att du letar häst, hästen går igenom ua på besiktningen men du vill även röntga, det visar sig att hästen har någon form av förändring. Du vill inte köpa hästen. Då har du lagt ut ca 4500kr på besiktning och röntgen.
Du fortsätter leta häst, nästa häst är också ua på besiktning men visar sig ha t.ex en lös benbit.
Hur många hästar ska man egentligen röntga? Det blir rätt mycket pengar i slutändan. Jag tror att man kan hitta fel på de flesta hästar men det betyder inte att hästens användbarhet kommer att påverkas, precis som att den kan komma att göra det.
Det här är verkligen en jättesvår fråga att besvara.

Men det kan verkligen rusa iväg ekonomiskt om man har oturen att hitta flera hästar som inte är u.a

/Q

Men det kan verkligen rusa iväg ekonomiskt om man har oturen att hitta flera hästar som inte är u.a
/Q
Det håller jag med om! Men det blir oftast billigare att röntga, hitta ett fel och säga nej till den hästen, än att behöva stå med vårdkostnader för en häst du äger.

Sedan skulle jag inte röntga eller veterinär besiktiga en häst om jag inte var helt säker på att jag ville ha den, med kravet på att den är frisk. Att lägga ut lite undersöknings-pengar på en häst känns mycket bättre, än att behöva betala för hela kalaset efteråt eftersom man var snål och inte tog reda på allting från början.

Jag har som uppfödare blivit tillfrågad ett antal gånger om jag vill betala!!! för röntgen! Det skulle jag aldrig gå med på- jag går inte ens med på röntgen. Är de intresserade av min häst och vill ha den får de gärna åka till en klinik - men någon röntgen går jag inte med på. Varför? Jag vet exempel där säljaren gått med på att röntga en häst vars böjprov var helt ua. Köparen ville ändå röntga för att vara säker. De hittar såklart en liten förändring, köparen vill inte ha hästen och säljaren får nästintill skänka bort hästen bara för att bli av med den. Samma häst har jag nu sett till salu för 65 000 kr och till råga på allt står det vet.be. ua. Hade jag råkat ut för något sådant hade jag blivit minst sagt förbannad. Nä- de som vill röntga sina hästar får köpa av någon annan!! Och dessutom ha fräckheten att begära att säljaren ska betala!

*knapplån*

Jag hade inte röntgat en billigare, väl försäkrad häst. Risken är där sorg och en livförsäkring som faller ut. 2 000 - 4 500 på t.ex. 45 000 är mycket pengar. Jag hade inte haft mage att begära att säljaren skulle stå för detta, och ha en osäljbar häst och problem med försäkringsbolaget om plåtarna inte var ua.

Jag hade röntgat en dyrare häst (100 000), en häst som var menad för tävling på elitnivå, en importpålle eller en pålle från banan (dettta brukar försäkringsbolaget kräva).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 036
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 982
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka