Röntgen & nervositet

Sv: Röntgen & nervositet

Åh grattis, vilket härligt besked :bump::banana::bump:

Jag går redan nu och oroar mig för min lilltjejs röntgen senare i år (hon är 6 månader nu :crazy:. Kommer inte att kunna andas ut ordentligt förns jag har resultatet :p!

Jag skulle vilja säga " det är inget att oroa sig för, det blir som det blir" men tyvärr upptäckte jag att det inte var så lätt att tänka på det viset ;)

Man får istället intala sig att man är en ansvarstagande person gentemot sig själv, hunden, rasen som sådan och uppfödaren som faktiskt tar reda på hur det är ställt med ens hund. Nervös är man hur som helst :D

Vad härligt att han har fina höfter och armbågar. Grattis!!!

En allmän fråga - när är bäst att röntga, ålder på hunden alltså?

Skiljer det sig mellan storlekar på raser? Jag är ivrig att få det överstökat med vår schnauzer. Hon blir 10 mån i februari. Är det för tidigt?

Vad jag vet måste de vara minst 1år gamla för att man ska få ett officiellt resultat;)

apocalypsen - Grattis till fina resultat!:bump:

*kl*

Om man som jag inte klarar av att ringa skk men ändå är väldigt nyfiken på vad ens hund fick för resultat - Hur snabbt tror ni resultaten är uppe på hunddata? Min tjej röntgades samma dag som TS fast på morgonen:laugh:

För mig har det tagit alltifrån 2-3 dagar till uppemot 2 veckor. Allt verkar bero på hur mycket dom har att göra med annat tyvärr.

Kan du inte be någon annan ringa åt dig? Bara att uppge ditt namn, och hundens namn/regnr så får man resultatet.

Äsch jag har egentligen inte bråttom, är bara så hiskeligt nyfiken av mig:angel: Så tar det inte mer än 2 veckor kan jag vänta:D

Vet inte hur lång tid det tar innan det kommer upp. Det verkar segt och de har ju en hel del att beta av efter juluppehållet. Jag hade ringt, de var väldigt trevliga att prata med ;)

@ prinsessfeminist - jag har ju skjutit på det ganska länge. När hunden kom till mig var den nästan 14 månader men hans kropp var otroligt gänglig och omusklad och inget satt liksom ihop och lägg där till att han var väldigt uppe i varv mentalt. Kändes meningslöst att röntga då.

Alla säger olika men jag följer filosofin att hunden ska vara mer åt det vuxna sidan, kroppen ska ha börjat hitta rätt och är det en tik ska den minst ha haft sitt första löp. Jag har hört lika många argument för som emot men det var linjen jag valde.

Knapplån och lite trådkapning.

Jag har en tik som blir 3 år i maj (herregud så fort åren går :crazy: ) som borde ha röntgats förlänge sen, men av olika anledningar har det inte blivit av. Men nu är det dags!

Undrar lite vad man ska tänka på inför röntgen? Finns det någon lista på veterinärer som är bra på detta eller är det "bara att gå till vem som helst"? Hur fungerar det sen? Skickar vet in plåtarna in till SKK?

Hör dig för vilka veterinärer som finns i din närhet och som folk anser är bra. Jag hade jättetur som fick kontakt med personer som kände veterinären jag vände mig till. Hon röntgar alla polisens hundar bla och har väldigt gott rykte, halkade på ett bananskal in på en reservtid annars brukar det vara lång kö till duktiga veterinärer eller snarare, duktiga veterinärassistenter som är erfarna av att lägga upp hunden och hålla den rätt mellan plåtarna tas.

Det enda besked jag fick var att hunden inte fick äta något på ett visst antal timmar innan vi skulle dit. Någon diskussion om vilket preparat som skulle användas för att söva ner var det inte heller. Han fick en spruta direkt när vi kom och när allt var klart och veterinären godkänt plåtarna så fick han en ny spruta så att han kvicknade till igen.

Det du behöver ha med dig är hundens stamtavla/regpapper så de kan kontrollera att det är rätt hund som röntgas. Du får fylla i en blankett som de bifogar med röntgenplåtarna till SKK med ett referensnummer, det är veterinären som skickar iväg dem. Längst ner på blanketten sitter ett inbetalningskort med samma referensnummer på och den får du med dig hem. SKK läser inte av plåtarna förrän du har betalt och de ser att betalningen har kommit in.

Hör dig för vilka veterinärer som finns i din närhet och som folk anser är bra. Jag hade jättetur som fick kontakt med personer som kände veterinären jag vände mig till. Hon röntgar alla polisens hundar bla och har väldigt gott rykte, halkade på ett bananskal in på en reservtid annars brukar det vara lång kö till duktiga veterinärer eller snarare, duktiga veterinärassistenter som är erfarna av att lägga upp hunden och hålla den rätt mellan plåtarna tas.

Det enda besked jag fick var att hunden inte fick äta något på ett visst antal timmar innan vi skulle dit. Någon diskussion om vilket preparat som skulle användas för att söva ner var det inte heller. Han fick en spruta direkt när vi kom och när allt var klart och veterinären godkänt plåtarna så fick han en ny spruta så att han kvicknade till igen.

Det du behöver ha med dig är hundens stamtavla/regpapper så de kan kontrollera att det är rätt hund som röntgas. Du får fylla i en blankett som de bifogar med röntgenplåtarna till SKK med ett referensnummer, det är veterinären som skickar iväg dem. Längst ner på blanketten sitter ett inbetalningskort med samma referensnummer på och den får du med dig hem. SKK läser inte av plåtarna förrän du har betalt och de ser att betalningen har kommit in.

Jag frågade idag när jag ringde till ett par olika kliniker för att boka tid för provtagning vad det kostade. En tog 900 och en annan 950. Det kostade bara 100 kr extra om man ville röntga armgågarna också. Är det gängse pris?

Jag har fått tips om en särskild veterinär i mitt område som sägs vara duktig på röntgen, men om det är vet.assistenten som lägger upp hunden så undrar jag varför veterinärerna har rykte om sig att vara olika kunniga? Jag förstår att det är vet som godkänner plåtarna som skickas in, men ändå... jag blev lite fundersam. :o

Jag frågade idag när jag ringde till ett par olika kliniker för att boka tid för provtagning vad det kostade. En tog 900 och en annan 950. Det kostade bara 100 kr extra om man ville röntga armgågarna också. Är det gängse pris?

Jag har fått tips om en särskild veterinär i mitt område som sägs vara duktig på röntgen, men om det är vet.assistenten som lägger upp hunden så undrar jag varför veterinärerna har rykte om sig att vara olika kunniga? Jag förstår att det är vet som godkänner plåtarna som skickas in, men ändå... jag blev lite fundersam. :o

Jag betalade 1200:- för höfter och armbågar så det verkar ligga runt 1000:-
Sedan var det 300:- till SKK för att de skulle läsa av plåtar för både höfter och armbågar.

Jo man kan ju undra men veterinären kanske har rykte om sig att vara bra för att de är petiga med plåtarna. Oavsett vem som lägger upp hunden och tar bilderna så vill det ju till att den som godkänner dem och skickar iväg dem är noggrann och kan avgöra om det är en bra eller dålig bild.

Oavsett vilket så är det ju ingen som röntgar en hund på egen hand. Vi var tre, jag som höll i huvudet och höll emot om frambenen, en person som stöttade på mitten och höll honom i balans och veterinärassistenten som drog ut bakbenen och kontrollerade att allt såg rätt ut innan hon tryckte av för bilden. Veterinären var duktig på att läsa plåtarna och kontrollera deras kvalité innan hon godkände dem så på det stora hela var det väl en teaminsats :idea:

Lite trådkapning..

Har en liten fråga bara. Finns det någon "övre åldersgräns" för röntgen? En bekant har tagit över en äldre hund (8 år) och undrar om man kan få HD-status på en sån gammal hund?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • WE-tråden
  • Stärka 3 åring
Tillbaka