L
Luxus
Sv: Röntgen & nervositet
Hääääärligt!
Hääääärligt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hör dig för vilka veterinärer som finns i din närhet och som folk anser är bra. Jag hade jättetur som fick kontakt med personer som kände veterinären jag vände mig till. Hon röntgar alla polisens hundar bla och har väldigt gott rykte, halkade på ett bananskal in på en reservtid annars brukar det vara lång kö till duktiga veterinärer eller snarare, duktiga veterinärassistenter som är erfarna av att lägga upp hunden och hålla den rätt mellan plåtarna tas.
Det enda besked jag fick var att hunden inte fick äta något på ett visst antal timmar innan vi skulle dit. Någon diskussion om vilket preparat som skulle användas för att söva ner var det inte heller. Han fick en spruta direkt när vi kom och när allt var klart och veterinären godkänt plåtarna så fick han en ny spruta så att han kvicknade till igen.
Det du behöver ha med dig är hundens stamtavla/regpapper så de kan kontrollera att det är rätt hund som röntgas. Du får fylla i en blankett som de bifogar med röntgenplåtarna till SKK med ett referensnummer, det är veterinären som skickar iväg dem. Längst ner på blanketten sitter ett inbetalningskort med samma referensnummer på och den får du med dig hem. SKK läser inte av plåtarna förrän du har betalt och de ser att betalningen har kommit in.
Jag frågade idag när jag ringde till ett par olika kliniker för att boka tid för provtagning vad det kostade. En tog 900 och en annan 950. Det kostade bara 100 kr extra om man ville röntga armgågarna också. Är det gängse pris?
Jag har fått tips om en särskild veterinär i mitt område som sägs vara duktig på röntgen, men om det är vet.assistenten som lägger upp hunden så undrar jag varför veterinärerna har rykte om sig att vara olika kunniga? Jag förstår att det är vet som godkänner plåtarna som skickas in, men ändå... jag blev lite fundersam.![]()