Röntgen och besiktning av häst!

S

Skogsryttare

Är det köparen eller säljaren som står för röntgen och besiktningskostnaden?:confused:

Sv: Röntgen och besiktning av häst!

det finns många trådar angående detta. Vet att jag såg en så sent som slutet av förra veckan.

För att stärka sin ställning vid en konflikt bör köparen alltid stå för veterinärbesiktning då denne annars inte anses ha fullföljt sin undersökningsplikt. MEN det är fritt att avtala om vem som står för besiktningen.

hästen det gäller är röntgad för ett halvår sedan, behöver man röntga om....?
Den är inte riden sedan röntgen.
Det är en 3 åring.
Som jag fattar det ska jag som köpare stå för både röntgen och besiktning.

Som tidigare skrev så är det köparen som står för besiktningen. men många försäljnings stall låter en gårdsbesiktning ingå i köpet.

Hej!

Jag köpte nyligen en häst utan att rönktga om den. Han var rönkad i sommras ua. Jag som köpare fick stå för bes.

Lycka till!

Beror bl a på ras... För islandshäst kräver många fall som gått upp i rätten att köparen låtit friröntga hästen från spatt för att undersökningsplikten ska anses vara fullföljd.

För fullblod är den kritiska punkten KS (överridande tornutskott). För travhästar vill man gärna se att knäna är felfria, och vad gäller tyngre hästar kan det vara vits att fundera på hovbroskförbening.

Det är nog omöjligt att rekommendera dig generellt, vad som känns viktigt är att kunna överta en försäkring, gärna från det att hästen föddes så du har veterinärvård och livförsäkring för medfödda fel (de som kan anses vara dolda och inte märks vid en besiktning eller i vissa fall utökad besiktning, d v s röntgen).

Att byta bolag är alltid vanskligt, det nya bolaget brukar inte sällan hävda att problem som uppstår fanns där innan de tog över försäkringsansvaret för hästen. Gäller så klart inte rena olycksfall.

En annan parameter att räkna in i övervägandet är köpesumman. Är det en relativt liten köpeskilling kan man kanske våga riskera den, medan om priset är högre vill många ha en fullvärdesförsäkring på hästen och då kräver om inte annat oftast försäkringsbolaget röntgen.

Många tankar att gå igenom...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 745
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 036
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 465
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka