RÖr Inte Russen!!

Sv: RÖr Inte Russen!!

Men vad är problemet? Kan dom inte bygga en ligghall som alla andra måste göra?

Men själva grejjen är ju att russen på lojsta ska leva så fritt och så ursprungligt som möjligt. De har jättestora hagar med skog som skydd och har levt på gotland i 5000 år.

Det är skillnad på "alla andra" och lojsta, jag känner inte till någon som har lika bra bete till sina hästar som de på lojsta, med samma naturliga skydd.

Fast jag tycker inte 650 tunnland uppdelat på sommar/vinter och hösthagar för 50-70 djur låter sådär jättestort ??!!

650 tunnland är ju bara typ 3 hektar om jag räknat rätt. Fast det kanske är stort...men jag tycker inte det.

Men själva grejjen är ju att russen på lojsta ska leva så fritt och så ursprungligt som möjligt. De har jättestora hagar med skog som skydd och har levt på gotland i 5000 år.

Det är skillnad på "alla andra" och lojsta, jag känner inte till någon som har lika bra bete till sina hästar som de på lojsta, med samma naturliga skydd.
:bow: :bow:

Fast jag tycker inte 650 tunnland uppdelat på sommar/vinter och hösthagar för 50-70 djur låter sådär jättestort ??!!

650 tunnland är ju bara typ 3 hektar om jag räknat rätt. Fast det kanske är stort...men jag tycker inte det.

hmm det låter inte riktigt logiskt...är du säker?

Att bygga en ligghall som inte kan blåsa bort godkänd för upp till 80 ponnyer är en miljonaffär skulle jag tro. Ett russ kostar inte många 1000lappar. Min gissning är dock att de får fortsatt dispens när de bytt stängsel och flyttat fodringsplatsen närmare vattnet. DSM tycker att russen får gå for långt för att dricka efter maten. :confused: HH

Glömde siffror samt mattekunskaperna ;)..He he !

Fast med dessa ytor då..så är det väl ingen direkt konst att slänga upp en ligghall, eller ett par ?! Bygget behöver ju bara bestå av 3 väggar och tak...kan ju vilken hobbysvensson som helst kirra.

Att bygga en ligghall som inte kan blåsa bort godkänd för upp till 80 ponnyer är en miljonaffär skulle jag tro. Ett russ kostar inte många 1000lappar. Min gissning är dock att de får fortsatt dispens när de bytt stängsel och flyttat fodringsplatsen närmare vattnet. DSM tycker att russen får gå for långt för att dricka efter maten. :confused: HH

Hahahaha, skrattade gott när jag läste detta :rofl:

450 meter var det va ? ;)

Fast skämt å sido. Ska man hårdnackat dra det, så mig veterligen föredrar ju en häst att äta, slurpa vatten lite om vartannat. Men å andra sidan kanske det är att ta i och gny över 450 meter tycker jag.

Speciellt med tanke på ponnyers förmåga att äta konstant så tror jag det är nyttigt om dom gör ett avbrott och går o dricker alltemmellanåt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 484
Senast: Edla
·
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 367
Senast: Tantan
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 304
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa länet för häst?
  • Födda 2022