Rörliga bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare smultronfot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 3 217
Sv: Rörliga bett

Detta har jag till mina hästar, även med vanliga bettringar (rider inte med det på bilden längre utan andvänder bara det med vanliga bettringar)
Funkar super tycker jag. Båda hästarna trivs på det.

ohh!! vad heter de bettet för något?`
Är de spec skarpt om man jämför med ett vanligt tredelat?

ohh!! vad heter de bettet för något?`
Är de spec skarpt om man jämför med ett vanligt tredelat?

Sweet Iron tror jag det heter. Finns som sagt med vanliga bettringar oxå och det upplever jag inte skarpare än ett vanligt tredelat. Mina hästar trivs iafa väldigt bra på det. Suger på bettet och blir inte alls "stumma" i munnen.

Okej, tack för svar! :) Kanske är ett altenativ. Ska kolla på fler också.

Någon fler med bett tips?

Detta har jag till mina hästar, även med vanliga bettringar (rider inte med det på bilden längre utan andvänder bara det med vanliga bettringar)
Funkar super tycker jag. Båda hästarna trivs på det.

Det kallas Tom Thumb-bett, min går superbra på detta! Jag kommer verkligen till ridning och han slappnar av mycket bättre på detta än på vanliga tredelade bett..

Sprenger och många andra har ju vanliga tredelade bett med rörligt mittdel som även är godkänd att tävla dressyr med.

Om man rider med bettet på bilden, fungerar "bettringarna" som lite hävstångs effekt då?
Blir de inte lite hisstångs effekt?
Men de fanns ju med vanliga bettringar.

Hittade ett bett med rörlig mittendel, de var med rörliga bettringar men jag skulle hellst vilja ha ett med fasta då jag vet att han går bättre på de.
Sprenger värkar ju jätte bra och jag har hört massvis med posetiva saker om dem, men dom kostar ju också..

Tack för alla tips och in med fler :)

Det kallas Tom Thumb-bett, min går superbra på detta! Jag kommer verkligen till ridning och han slappnar av mycket bättre på detta än på vanliga tredelade bett..

Aha där ser man, fick jga lära mig ngt nytt =) Stod Sweet Iron när jag köpte det men det kanske är för att bettet är gjort av "sweet iron"

Om man rider med bettet på bilden, fungerar "bettringarna" som lite hävstångs effekt då?
Blir de inte lite hisstångs effekt?
Men de fanns ju med vanliga bettringar.

Det blir inte hävstång eftersom det inte har kedja, det blir närmast ett hissbett (pessoa, gag, "kärt" barn har många namn...) eftersom mundelen kan löpa lite på bettringen.

Om du vill använda bettet på bilden, kolla noga vid inpassningen att lederna inte ligger ute på hästens laner och nyper. Mittdelen är väldigt lång, så den risken är ganska stor.

hmm, tack för tipset. Har ingen aning alls vad de blir för bett än.
Kommer säkert köpa flera för att pröva.

De behöver inte vara godkännt att tävla med. De är ju ett + men de ska till största del användas till uteritter och terrängträning då de är där han kan hetsa lite och då början han att tugga på bettet, prövade då ett D-ringsbett med kopparrulle som han inte gick vidare bra på men han slutade tugga han sög bättre på bettet.

Vad tror ni om dessa bett då?

http://www.lillhastenistav.se/pess3.jpg

Sedan hittade jag ett liknande som denna men som var av fullchek modell.
Vet att någon på buke red på detta med sin hopphäst, hon hade en tråd med bild på de bettet.

www.kallquists.com/files/hastutrustning/kallquists_bett.pdf

Här finns de betten jag funderar över.
De första bettet på sidan var de jag skrev om tidigare i inlägget.

De andra bettet känns lite tjockt på någon vis, någon som har erfarenhet?

Sedan på andra sidan av pessoas bett så finns fullchek bettet som jag funderat mycket över.

Vet inte om det är tillräckligt rörligt, men på denna sida finns ett rakt bett med fasta ringar som har en kopparrulle på mitten.

Tyckte själv det såg intressant ut! Bra pris, och dessutom såg jag att det hade 20% rabatt på bett just nu.

Min tränare sa att bett med små kopparkulor/ringar sticker på tungan på hästen. Vet dock inte om det stämmer, men det kan ju vara värt att tänka på.
Ett vanligt tredelat med sötmalm i mitten kan jag rekommendera:laugh:

Åh, det finns en webbutik som har massor med bett med rörliga delar, oftast i koppar. Jag kan för allt i världen inte komma på vad den heter. Det är blå/vit och har en undermeny med bara Pessoa-saker. Det är allt jag kommer ihåg. Någon som vet vilken jag menar?

Märks att jag la av med hästeriet för ett tag sedan :P

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Sesca
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 388
Trädgård & Växter Eftersom mitt vedskjyve rasade förra vintern och den erbarmligt idiotiska stadsplaneringen i byhåla gör att jag inte får bygga ett...
Svar
9
· Visningar
523
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka