Rosslig hosta

T

Tant Gredelin

I våras upptäckte jag att min gammelkatt hostade några gånger i veckan. Det ser ansträngande ut och hon lägger liksom ner huvudet mot marken och sträcker ut halsen raklång samtidigt som hon hostar ända nerifrån lungorna tills det kommer upp något blött (ingen hon spottar ut men man hör hur det smäller till lite)

Först tänkte jag att det var hårbollar och var inte speciellt bekymmrad, men sen kom jag på att eftersom hon är rexkatt borde det ju inte bli några direkta hårbollar att tala om :crazy:

Ringde veterinär som sa att det kunde vara mask som kommit upp i lungorna, hon gav mig ett namn på ett avmaskningsmedel. Nu ringde jag även uppfödaren som sa samma avmaskningsmedel, men uppfödaren trodde inte att det var mask eftersom hon är innekatt. Jag avmaska och lät några veckor förflyta men eftersom hon fortfarande hostade då och då valde jag att ta henne till veterinär för en hälsoundersökning.

Detta var i augusti. Veterinären sa att hon var vid perfekt hälsa och hörde inget på lungorna trots att hon lyssnade länge. Hon trodde att katten kunde vara lätt astmatisk och att det förvärrats av den hemska pollenvåren som varit och att jag inte skulle oroa mig.

Nu tycker jag att hostan blivit värre och att det rosslar mer från lungorna, hon hostar inte oftare men jag tycker det låter rossligare, innan lät det mer torrt (typ som när katten i shrek får en hårboll).

Så symptom, hostar tre-fyra gånger i veckan låter som hon hostar upp slem. Något överviktigt fyraåring. Spyr ibland på mornarna. C-rex. Någon som har en ide vad det kan vara? Tror ni också på astma? Eller något annat? Vad ska jag göra?
 
Sv: Rosslig hosta

Hostar när som helst? Min ena kisse hostar ibland efter att han har druckit vatten. Symptomen är lika din katts. Han har gjort så sen han var liten och är drygt 6 år. Eftersom hans allmäntillstånd är friskt för övrigt verkar det mer som om han sätter i halsen.

En annan katt som vi hade för länge sen hostade med så (oavsett om hon drack eller inte) och henne trodde vet att det var någon form av astma/allergi. Hon fick tabletter och blev bättre, men tyvärr fick vi ta bort henne för det var något annat med. Kommer inte ihåg vad, men det var ungefär samtidigt vad gäller tid. Sakerna kan ha haft samband, men vi utredde aldrig vad som var fel. Hon fick somna in bara.

Vet inte vad du ska göra, men kan du inte bara ringa och rådfråga någon annan vet? De kan ju ha olika erfarenheter helt enkelt. Din vet har ju föreslagit astma, men har ni provat någon medicin mot det bara för att se om det blir bättre?!
 
Sv: Rosslig hosta

Kontakta veterinären igen och om inget händer, kontakta en annan.
 
Sv: Rosslig hosta

jo hon hostar när som helst, men man kan också reta fram den när man kliar henne på halsen. Vi har inte provat någon medecin. Vet. tyckte det var onödigt eftersom lungorna lät bra när hon andades normalt, pluss att hon är så pass välmående i övrigt och att hostningarna sker så sällan. Jag skulle höra av mig om hon blev sämre så skulle vi prova medecin då.
 
Sv: Rosslig hosta

Kontakta veterinären igen och om inget händer, kontakta en annan.


Jag hade tänkt gå till en annan på en gång och jag ska gå snart eftersom jag tycker att det låter lite värre, men tänkte höra här förts om någon hade en aning om vad det kan vara, det är alltid bra att ha en ide själv när man går till vet.
 
Sv: Rosslig hosta

Tycker också du ska kontakta vette.

Men grunnar ändå på om det inte kan vara spolmask. Även om man avmaskat enligt instruktion, kan masken finnas kvar. De tar ofta dåligt, de receptfria preparaten, och man har ju kommit fram till att maskarna börjat utveckla resistens. Axilur t ex har jag dålig erfarenhet av, bredspektrumpreparat dessutom och det säger sig själv det tar enskilda maskar sämre. Masken har funnits kvar fast jag bergsäkert gett rätt dos. :crazy:

Kanske skulle du köpa ett Kolla Masken-set på Apoteket eller skicka bajsprov till SVA?
 
Sv: Rosslig hosta

ursch, ja det ska jag göra då! Det är ju lite mardrömsscenario om det skulle vara mask. Då har de ju krupit runt i lungorna på henne i över ett halvår. Ger det permanenta skador? Hur gör man när man har två katter som går på samma låda? Gäller ju att skicka rätt bajs
 
Sv: Rosslig hosta

Om det ger skador på lungorna har jag alls ingen koll på... *rys* Det har ju mina kissar också i så fall, som jag måst avmaska många gånger då de äter råtta. Men finns ju många katter som aldrig avmaskats och ändå levt till hög ålder, så ta det lite kallt... :cool:

För min del är det enkelt att skicka rätt bajs, eftersom jag ser direkt på korven vem av dem som gjort den. :p Annars blir det till att springa till lådan så fort du hör att någon av dem är där, tills rätt katt levererat. Nåt annat kommer jag inte på...
 
Sv: Rosslig hosta

Det är förresten inte så att spolmaskarna kryper kring i lungorna, utan äggen hamnar där via blodomloppet. De förs även över när kissungar diar, via mjölken.

När katten hostar är det äggen som kommer upp i munnen. Sedan sväljs de och blir till mask nere i magen. Där krälar de kring, otäckningarna. *rys*
 
Sv: Rosslig hosta

du tror inte båda missarna har mask då ev? om den ena har så har förmodligen den andra?
 
Sv: Rosslig hosta

Jo, visst är det läbbigt med mask... *spysmiley* Men katter har haft det "i alla tider" och de får nåt slags immunförsvar mot det. Värre för oss människor än för katten själv tror jag... Men att spolmaskäggen är så seglivade, kan ligga latent till och med, gör ju att det är svårt få bort det helt om de väl fått det. Katter som varit strikta innekatter i generationer och blivit avmaskade enligt konstens alla regler som ungar, är väl de enda man kan vara säker på inte har mask.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rosslig hosta

Visst är det äckligt med mask! På en föreläsning jag var sa de att springmask kunde människor få och ha ett tag utan att ens veta om det. Gällde vuxna. Usch! Föreläsaren sa deras ägg kunde spridas via luften på toaletten. Det lät ännu värre och jag undvek offentliga toaletter där ett tag!
 
Sv: Rosslig hosta

Så, kolla om hon har mask du! Har aldrig hört om katter som drabbas av mask så de hostar, men det stämmer säkert. Och prata med vet igen eller annan vet. Min katt hostar som sagt var ibland, nån gång varannan vecka. De har inte blivit värre och han har gjort så i alla sina 6 år. Det är inget man kan "reta" fram.

Kan berätta en riktig skräckhistoria som stallägaren berättade för ett tag sen. Hon hade en vännina som satt i bilen och började hosta för att det var nåt i halsen. Hon hostade upp en låååång mask ca 10 cm (tror jag, den var iaf stor). Men hon fann sig och åkte till vårdcentralen och de berättade att om man äter fallfrukt och liknande kan man få dessa. Vet dock inte vad det var för en typ av mask. Så, nu vet ni detta med.
 
Sv: Rosslig hosta

Jo, visst... Inte är vi människor helt förskonade från parasiter heller, det är ju en del av naturen. Springmask som du nämner och huvudlöss t ex som är rätt vanligt bland barn. Man har ju till och med anordnat en speciell nationell avlusningsdag, när alla föräldrar i hela Sverige ska luskamma sina barn.... :crazy:

Apropå skräckhistoria så kom en bamsebandmask ut vid kastratens senaste avmaskning, som var 40-50 cm lång men vikt flera gånger. Hade jag dragit ut den borde den varit minst 1,5 m... *spysmiley* Stackars katt som hade haft nåt så långt i sig... Och han avmaskas regelbundet minst 2 ggr per år eftersom han jagar så flitigt...

Men men, ska man grunna på det blir man ju bara nojig... :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rosslig hosta

jo det är väl värre för oss. har tre här hemma, har lyckats avmaska de små men fick inte i mamma det hon skulle ha så nu ska jag prova med annat så hon blir avmaskad hon med.

får väl ev, återbehandla igen om 2v. som det står i bipackssedeln för att vara på säkra sidan att de verkligen blir av med maskarna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 405
Senast: Capybara
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
8 913
Senast: mollyphlox
·
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 057
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp