Rotfyllning

Fiorano

Trådstartare
Jag har påbörjat behandling för rotfyllning i en tand vilket har visat sig vara en betydligt mer plågsam upplevelse än tidigare rotfyllningar. Det är 6-7 år sen sist jag gjorde en rotfyllning och då hade jag en annan tandläkare eftersom jag bodde på annan ort. Det var en baggis och inget konstigare än en vanlig lagning även om det var uppdelat på flera besök. Det gjorde aldrig ont (jag var naturligtvis ordentlig bedövad) och har aldrig haft problem att äta tex efter behandlingarna.

Men nu. Efter första vändan (då jag fick lugnande i form av midazolam, pga en traumatisk utdragning av en annan tand) hade jag fortfarande så ont i tanden efter en vecka att jag fick komma tillbaka. Eftersom det då var en akuttid kunde jag inte få lugnande vilket var en riktig pärs. Då konstaterades det också att jag har en extra nerv i tanden vilket gjorde det hela mer problematiskt. Såklart. Än igen hade jag dock ont i tanden i en vecka innan det gav med sig och jag återigen kunde äta.

Igår var jag där igen för ny behandling. I min enfald trodde jag att detta var en "enkel" omgång där tanden skulle läggas igen och sen skulle det vara klart. Så jag hade inte bokat tid med lugnande efetrsom jag inte fått info att det handlade om en lång behandling. Hade dock bett att få bort en tandsköterska som jag inte litade på efter en mycket omilt lagd bedövning. Efter två timmar i stolen fick jag en praktfull ångestattack eftersom jag kände hur bedövningen höll på att släppa, plus att det blev sköterskebyte mitt i och att det helt enkelt tog hysteriskt lång tid. Mao hade de inget alternativ än att avsluta och lägga igen tanden utan att det blev klart.

Än igen har jag så sjukt ont i tanden att jag maxar ut både Alvedon och Ibumetin bara för att dämpa smärtan. Ny tid bokad i augusti (med lugnande) och en annan tandläkare som jag haft förut och gillar.

Hur har det varit för er vad det gller smärat efteråt vid rotbehandlingar? Jag är så himla brydd över att smärtan inte släpper på en veckan efter varje gång?

Inser att det låter som jag har helt urkassa tänder, men problemet är att lagningarna inte håller för mig av nån j-la anledning. Har inte haft ett enda hål nu på flera flera år. Men lagningarna faller isär och så kryper det in inflammationer där bakom.
 
Senast ändrad:
Sv: Rotfyllning

Jag har gjort 2 rotfyllningar hos en tandläkare och 1 hos en annan. Den som gjorde en rotfyllning ville jag mörda till slut för det gjorde så ont under tiden och efteråt också i flera dagar. En sköterska höll hårt i min ena hand, en annan höll den andra armen och la sin arm över magen på mig så jag inte skulle kravla därifrån och tandis tryckte in mitt huvud mellan sina bröst och hängde över mig så det inte fanns en chans att röra på mig...

Men de andra två rotfyllningarna med en ny tandläkare var inte alls så jobbigt. Jag blev rejält bedövad, med bedövningssalva först innan sprutan (min tandis skulle aldrig sticka mig utan, han är mån om att det ska vara så smärtfri behandling som möjligt) och han tog det lugnt och förklarade hela vägen. Jag hade inte ont alls efteråt. Det kändes bra från början helt enkelt.

Jag tror det också beror på vilken metod de använder samt även på själva tandläkaren, hur det känns efteråt Min tandläkare sa också en gång att en rotfyllning som görs helt på ett besök inte är lika bra som en som görs på två besök- ett där man rensar bort nerverna och ett där man täcker igen hålet ordentligt efter att tanden fått vila lite och man är säker på att alla nerver är borta.

Har du privat tandläkare? Folktandvården är inte bra så jag bytte till privat efter första rotfyllningen och min tandläkarrädsla modell stor har blivit mycket bättre- han har aldrig behövt hålla fast mig :p
 
Sv: Rotfyllning

Har bara varit hos folktandvården i båda fallen. Men han som gjorde de första har numera egen praktik. Är dock inte hållbart att åka 100 mil enkel resa till honom:p.
 
Sv: Rotfyllning

När jag fick inflammation i en tand, vilket följdes av en strulig rotfyllning och sedan ännu mer inflammation, så fungerade enbart Treo. Jag maxade Treo och fick dunderkur antibiotika av tandläkaren så i en veckas tid var jag konstant Treo-hög och hade konstant halsbränna.

Men Treo is the shit.
 
Sv: Rotfyllning

När jag fick inflammation i en tand, vilket följdes av en strulig rotfyllning och sedan ännu mer inflammation, så fungerade enbart Treo. Jag maxade Treo och fick dunderkur antibiotika av tandläkaren så i en veckas tid var jag konstant Treo-hög och hade konstant halsbränna.

Men Treo is the shit.

Ja Treo till max och alvedon till det, det tar udden av tandsmärtor! :)
 
Sv: Rotfyllning

Har bara varit hos folktandvården i båda fallen. Men han som gjorde de första har numera egen praktik. Är dock inte hållbart att åka 100 mil enkel resa till honom:p.

Finns det ingen privattandis där du bor? Oftast är de inte lika stressade och överarbetade heller utan är mer måna om sina kunder och sitt rykte.

Jag ska flytta typ 50 mil eller nåt och ska tvinga min tandis att ha kvar mig :angel: Så bra är han! :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 225
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 521
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 926
Senast: Rosett
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 432
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp