Rotspetsabscess? *bild*

Visa bifogad fil 63565
Menar dom 1 tablett om dagen som delas upp i fyra gånger, eller fyra tabletter allt som allt? Tycker det låter otroligt mycket?! Hon väger 21 kg
Jag tycker att dosen är alldeles för hög och undrar var veterinären fått den i från.
10 mg/kg var 12:e timme dvs 2 ggr per dag står det i doslitteratur. Aldrig sett doser högre än så och så ofta som 4 ggr/dag.
En 21 kg hund hade jag absolut ej gett mer än 1/2 tablett Alvedon 500 mg morgon och kväll och då är det redan på övre gränsen.
Tål inte din hund NSAID eller varför får hon Alvedon?
 
Jag tycker att dosen är alldeles för hög och undrar var veterinären fått den i från.
10 mg/kg var 12:e timme dvs 2 ggr per dag står det i doslitteratur. Aldrig sett doser högre än så och så ofta som 4 ggr/dag.
En 21 kg hund hade jag absolut ej gett mer än 1/2 tablett Alvedon 500 mg morgon och kväll och då är det redan på övre gränsen.
Tål inte din hund NSAID eller varför får hon Alvedon?
Hon har fått metacam, då brakade magen direkt, sen fick hon onsior, då brakade magen på dag 12, sen vet jag inte om det är för att hon kom åt en halv tallrik makaroner eller om det var medicinen, men det blev en olycka inne på natten sen rann det ur magen på henne mellan 03-12, så då vågade jag inte ge mer av den, berättade det för veterinären idag och då fick jag Alvedon tydligen. Något jag aldrig gett djur öht så känner mig väldigt osäker!
 
Hon har fått metacam, då brakade magen direkt, sen fick hon onsior, då brakade magen på dag 12, sen vet jag inte om det är för att hon kom åt en halv tallrik makaroner eller om det var medicinen, men det blev en olycka inne på natten sen rann det ur magen på henne mellan 03-12, så då vågade jag inte ge mer av den, berättade det för veterinären idag och då fick jag Alvedon tydligen. Något jag aldrig gett djur öht så känner mig väldigt osäker!
Då förstår jag varför hon inte fick det. Men alvedonen hade jag inte gett så mycket av och undrar om veterinären kollat fel?
Jag dubbelkollade två referenslistor nu och där står det precis som jag alltid ordinerat; 10 mg/kg var 12:e timme.
 
35E70668-4DEE-439D-9826-A440D97648B3.jpeg

Hela hemgångsrådet
 
Då förstår jag varför hon inte fick det. Men alvedonen hade jag inte gett så mycket av och undrar om veterinären kollat fel?
Jag dubbelkollade två referenslistor nu och där står det precis som jag alltid ordinerat; 10 mg/kg var 12:e timme.

Då ska hon alltså inte ens ha en halv tablett var 12:e timme...Frågan är ju om dom menar att jag ska dela en tablett i fyra ändå då?
 
Då ska hon alltså inte ens ha en halv tablett var 12:e timme...Frågan är ju om dom menar att jag ska dela en tablett i fyra ändå då?
Då brukar man skriva: ge 1/4 tablett 4 ggr per dag.

Jag skulle ge henne max 1/2 tablett 2 gånger per dag dvs en halv tablett morgon och en halv tablett kväll. Det blir lite över rekommenderad dos men för några dagar så hade jag inte oroat mig.
För mer exakt dosering är det bättre att välja den orala lösningen (den för barn på 24 mg/ml). Då ska hon ha 8,7 ml morgon och kväll.
Tabletten får bara delas en gång så du kan tyvärr inte ge mindre än 1/2 tablett.
 
Då brukar man skriva: ge 1/4 tablett 4 ggr per dag.

Jag skulle ge henne max 1/2 tablett 2 gånger per dag dvs en halv tablett morgon och en halv tablett kväll. Det blir lite över rekommenderad dos men för några dagar så hade jag inte oroat mig.
För mer exakt dosering är det bättre att välja den orala lösningen (den för barn på 24 mg/ml). Då ska hon ha 8,7 ml morgon och kväll.
Tabletten får bara delas en gång så du kan tyvärr inte ge mindre än 1/2 tablett.

Ja, jag tycker ju också att dom borde ha skrivit det så i sånt fall, men samtidigt så lät dosen (4 tabletter) väldigt hög så jag reagerade på det.... Tusen tack för din input! :heart
 
Ja, jag tycker ju också att dom borde ha skrivit det så i sånt fall, men samtidigt så lät dosen (4 tabletter) väldigt hög så jag reagerade på det.... Tusen tack för din input! :heart
Det var jättebra att du reagerade!! Jag väljer nästan alltid att ordinera den orala lösningen till hundar under 25 kg och tabletter till dom som väger över 25 kg. Just för att doseringen blir mer exakt 😊
 
6494CED3-C5AB-4CCB-8AFB-02DB17D4B63B.jpeg

Nu börjar tanten vakna till liv lite mer och mer, sitter upp och tittar på tvn korta stunder, sen slumrar hon till en liten stund igen, sen blir det lite vaket igen. Ska lägga mig redan nu så hon blir lugn, upplever att hon är lite orolig och vankar runt lite mellan tv-tittandet, samt så somnar hon sittandes...🙈😅 Men hon är på gång iallafall! 🙌🏻 Nu ska jag baxa upp 21 kilos bulle uppför trappen! 😳😂❤️
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 639
Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 319
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp