Rotspetsabscess? *bild*

Jag har haft något liknande själv. En inflammation runt en död tand. Det gjorde jävulsiskt ont när det hade samlats var och äckel och var en sådan lättnad när bölden sprack. Så min erfarenhet säger att hon redan har det mycket bättre och att det är värt att vänta på en riktig tandläkare.

Fibusen

Trådstartare
Man behöver inte ge lika höga doser om sederingen ges intravenöst, som när man sticker i en muskel. Dessutom säkrare att en infart redan finns, om något händer.
Jag föredrar helt klart när det finns en kanyl, men vissa djur är så otroligt stressade och då kan det vara snällare att snabbt sticka i en muskel.

Ja då måste det nog vara därför, för först så skulle han sticka vanligt, men sen ändrade han sig och bad om kanyl istället när jag frågat tusen frågor om det här lugnande och hur hon blir påverkad, och om någon har slutat andats pga det någon gång, så jag tänkte att det är nog säkrare på något sätt att sätta kanyl då eftersom han valde det när han såg hur orolig jag var.

Fibusen

Trådstartare
Jag har haft något liknande själv. En inflammation runt en död tand. Det gjorde jävulsiskt ont när det hade samlats var och äckel och var en sådan lättnad när bölden sprack. Så min erfarenhet säger att hon redan har det mycket bättre och att det är värt att vänta på en riktig tandläkare.

Ja idag har det varit full fart och hon är som vanligt. Svullnaden är i princip helt borta och hon satt och gnällde när jag höll på med hennes mat. Hon fick ju aldrig någon kvällsmat igår så hon var väll hungrig.
Jag hoppas det håller med mjukare mat och smärtlindring tills vi får en tid nu. 🙏🏻

Fibusen

Trådstartare
Stackars Mollan ❤️
Ruben har dragit nästan alla tänder, har fem kvar och klarar sig jättebra utan. Han springer runt med sina leksaker och tuggar ben som om inget hade hänt så den biten hade jag inte varit bekymrad över.

Sövning är dock alltid massa stress och ångest. Han har varit lite besvärlig och vill inte andas på egen hand.
Klokt att inte välja en mindre klinik. Jag åker till den största med mest erfarenhet, de har narkossköterskor med lång erfarenhet, bevakat uppvak, sätter kanyl osv.
Sebast han sövdes var i höstas och det gick jättebra!
De söver så lätt som möjligt och gav en annan typ av smärtlindring än tidigare, hade bara ett par korta andningsuppehåll. Var lite däven på kvällen men dagen efter var det full sula igen, han åt mat som vanligt och surade över benförbud.

Ja, det var en mycket besviken Mollan som inte fick godis ur shoppen som hon brukar få när vi varit där. 🙈 Stod och stirrade på alla ben och favoriten, kaninöron, medans hon var illröd med hängögon, två långa tjocka deeggelstränger ur vardera mungipa, och bakbenen ville inte riktigt bära när vi stod still. Hon kunde inte alls förstå varför hon inte fick ett kaninöra att tugga på! 🙄

Fibusen

Trådstartare
396D5F4E-80BE-44E2-A96F-1AD310FE28A0.jpeg

Stor skillnad nu på svullnaden, och på hela henne! 🙏🏻❤️

Min snart 10 åriga rottistant opererade ut två kindtänder förra veckan. Hon har varit lite påverkad av smärtan i några dagar, men nu är hon tillbaka helt och hållet. Det är jobbigt att söva gamla hundar, hon hade det tufft under narkosen, men då fick de ge henne lugnande innan. Veterinären sa att nästa gång (om det behövs), söver de henne utan lugnande innan.

Fibusen

Trådstartare
Min snart 10 åriga rottistant opererade ut två kindtänder förra veckan. Hon har varit lite påverkad av smärtan i några dagar, men nu är hon tillbaka helt och hållet. Det är jobbigt att söva gamla hundar, hon hade det tufft under narkosen, men då fick de ge henne lugnande innan. Veterinären sa att nästa gång (om det behövs), söver de henne utan lugnande innan.

Ja, det är ju narkosen jag är så fruktansvärt rädd för! Men det lär ju göras, så är det ju bara. 😔

Ja, det är ju narkosen jag är så fruktansvärt rädd för! Men det lär ju göras, så är det ju bara. 😔
Jag förstår dig! Dom hade fått jobba med Doris under narkosen och reglera den allt eftersom, men jag har en levande hund hemma.
Dom var tvungna att ge henne lugnande innan eftersom hon helst inte blir hanterad av främmande människor. Nästa gång får de sätta kanyl medan jag är med, sen får jag lämna.
Nu hoppas jag att tanten ska slippa fler sövningar ❤

Liknande trådar

Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
1 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Fritid, Barn

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat