Rött Kiss ?

asaria

Trådstartare
Jag har lite hjärnsläpp..
Vad är det när det är rött kiss? :confused:
När det ser ut som det är blod i kisset ?

Senast ändrad:
Sv: Rött Kiss ?

ojdå. det låter iallafall inte så bra

Men alltså jag har fått för mig att det itne är något farligt? utan det är något (typ värde?) som är förhöjt och kisset blir så.
Eller att brunstiga ston kan få rött/blod kiss?

Men grejen är att jag minns inte hur det är :confused:

Men alltså jag har fått för mig att det itne är något farligt? utan det är något (typ värde?) som är förhöjt och kisset blir så.
Eller att brunstiga ston kan få rött/blod kiss?
är det kanske ammoniak du pratar om?

Är det inte för mkt av ämnet Koppar? det har jag för mig!

asså om du menar att halmen- spånet är rött när du mockar år det för att det har hänt en kemisk reaktion med kisset och det bildar ämnet ammoniak ( var tvungen att visa mina MVG kunskaper i kemi:rofl:)men om hästens kiss är rött-det har jag ingen aning om. när min häst är brunstig kissar hon iallfall inte ngt rött

**Raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Hästen kan kissa rött vid korsförlamning men det kan också vara en reaktion mellan halm/spån och golv. Kan också vara att de ätit asp eller gran.

När min häst kissade rött var det faktiskt blod. :( Lång historia som slutade med avlivning.

Det enda jag kan tänka mig är att det skulle vara ett väldigt högt järnvärde i vattnet som din häst får. Vet att ridskolehästarna iblande "kissade rött" och i det stallet var det hög järnhalt i vattnet. Det blev brun i handfaten mm.
Bara en liten tanke...

Det här är den vanligaste frågan vintertid...Eftersom man ser det i snö men inte i jord på sommaren. Din häst dricker för lite. Veterinärer brukar rekommendera en icke nämd uppvärmbar vattenkärl som man kan köpa lite här och där.

En av mina kissade rött i vintras, fick veta här att det blir så när dom äter snö och det verkade stämma, när dom fick en större vattenbalja i hagen försvann det. Vet inte om du har snö så det kanske inte var något bra svar :o

Tack för alla svar!
Det enda jag kan tänka mig är att han dricker för dåligt. Har en hink + vattenkopp, Inte säkert att han använder vattenkoppen för att dricka mängder. Så ska sätta in en större balja.

Liknande trådar

Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
20 452
Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
513
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Igår på morgonen började jag kissa rent blod från ingenstans. Precis efter varje gång jag hade kissat klart gjorde det sjukt ont, i...
Svar
16
· Visningar
2 076
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur