Router… Blir galen!!

AraSlei

Trådstartare
Jag försöker installera en router av modellen TP-Link TL-WR740N, men den får mig att känna mig dum i huvudet.
Jag har en macbook air, och därför har jag varken CD-läsare eller något uttag för en nätverkskabel.
Hur fasen ska jag installera den?
Det måste ju gå komma runt att behöva använda skivan eller att ansluta routern till datorn via kabel? Finns det inga inställningar att ladda ner?

:banghead::banghead::banghead:

Sv: Router… Blir galen!!

Du ska inte behöva någon cd eller ethernetkabel (nätverkskabel)
Slå på Airport på din dator, finns routern med i listan? I så fall ansluter du till nätverket.
Är nätverket skyddat så kolla om det sitter en nyckel under routern. Om du inte hittar routern under trådlösa nätverk behöver du en USB -> Ethernet-adapter.

Troligen har din router en ip-adress på 192.168.0.1.
Öppna Safari, skriv in 192.168.0.1 i adressfältet. Ange admin som både användarnamn och lösenord. Nu ska du kunna komma in i setupen för routern. Glöm inte att ändra lösenordet så att ingen obehörig kan logga in på routern!
Hur ansluter du din router? Via ett ADSL-modem? Eventuellt kan din router ha en annan ip-adress.

Senast ändrad:

Slå på Airport på din dator, finns routern med i listan? I så fall ansluter du till nätverket.
Är nätverket skyddat så kolla om det sitter en nyckel under routern. Om du inte hittar routern under trådlösa nätverk behöver du en USB -> Ethernet-adapter.

Öppna Safari, skriv in 192.168.0.1 i adressfältet. Ange admin som både användarnamn och lösenord. Nu ska du kunna komma in i setupen för routern. Glöm inte att ändra lösenordet så att ingen obehörig kan logga in på routern!
Hur ansluter du din router? Via ett ADSL-modem? Eventuellt kan din router ha en annan ip-adress.

Inget av det där fungerade på den jag hade köpt, så jag var tvungen att gå tillbaka till butiken och köpa ett nytt. Det funkade att koppla upp utan sladd eller skiva med den :)

Tack för svar!

Jag har en exakt likadan som jag inte får igång trots hjälp i en annan tråd,vad bytte du till?

Generellt när det gäller tekniska prylar. Och speciellt med datorprylar gäller: Man får alltid vad man betalar för! Köp inte en router för 300kr. Den är INTE bra i fråga om hastighet och användarvänlighet.

Fast jag började med en dovado för 700 spänn som gav upp en natt för 10 dagar sen,bara 5 mån gammal och jag fick ingen ny utan dom valde att den ska lagas i stället för att byta ut skiten.
Men man lär så länge man lever.

Min första kostade 400, den andra 150 och den tredje 379. Asusen slår alla de andra med hästlängder och leverar mina 100 som tåget :D

OT
192.168.1.1 är inte heller helt ovanligt. Förresten, helt ot - men på pc kan jag ju hitta ipadresserna via ipconfig, hur får man fram det i iOS?

När man säger windows/iOS så ska man komma ihåg att man pratar om två olika plattformar. Det ena är en dator med ett "fullvärdigt" operativsystem. (Sen kan vi ju diskutera hur bra Windows 8 är)
Och iOS är ett operativsystem för telefon/surfplatta. iOS är ju långt ifrån lika kraftfullt son Windows 8/OS X. Jag är osäker på om det finns appar man kan köra på en iPad/iPhone för att ta reda på routerna ip-adress. Det finns säkert.
i OS X har man en terminal liknande gamla DOS i Windows där man kan sepca inkopplade nätverksenheters ip-adresser likt windows ipconfig.

När man säger windows/iOS så ska man komma ihåg att man pratar om två olika plattformar. Det ena är en dator med ett "fullvärdigt" operativsystem. (Sen kan vi ju diskutera hur bra Windows 8 är)
Och iOS är ett operativsystem för telefon/surfplatta. iOS är ju långt ifrån lika kraftfullt son Windows 8/OS X. Jag är osäker på om det finns appar man kan köra på en iPad/iPhone för att ta reda på routerna ip-adress. Det finns säkert.
i OS X har man en terminal liknande gamla DOS i Windows där man kan sepca inkopplade nätverksenheters ip-adresser likt windows ipconfig.

Hah, herregud måste ha varit supertrött igår. Menade givetvis OS X.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har fiber hemma. Indragen med kabel från mina hyresvärdars hus, alltså inget eget. Används till att strama tv via chromecast, dator...
Svar
11
· Visningar
1 161
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 758
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Roliga saker som barn säger
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur