Bukefalos 28 år!

Royal Canin vs Mjau

Sv: Royal Canin vs Mjau

Och jag har inte sett det sambandet i mitt arbete (RC=allergier alltså). Vad gäller just foderallergi så är det ju trots allt så att det i de allra flesta fall rör sig om allergi mot ett eller flera specifika proteiner, t ex kycklig. Då spelar det ingen roll alls vilket namn som står på foderpåsen - finns det kyckling i så reagerar katten oavsett pris och inköpsställe.

Många hudproblem går inte att härröra till fodret, men däremot är ett foder med bra byggstenar för huden viktigt oavsett orsak. Foder som en del i behandlingen används allt mer (t ex vid hypotyreos (inte så aktuellt på katt, men ett bra exempel!), atopier, hudinfektioner). Katter som får ett för dem dåligt foder brukar ha torr seborré i varierande grad, övervikt, torr och matt päls, skivig päls m fl symtom från huden. Magproblem är inte heller ovanligt, inte sprutande diarré just utan lite kletigare avföring än nödvändigt, lite bubblig mage osv. Och sedan kommer förstås urinproblemen.

Jag upprepar att jag inte kan prata för det sortiment som säljs i djuraffärer mm utan endast veterinärfodren. Jag vet i ärlighetens namn inte hur stor skillanden är.
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Ja alltså jag vill nog hålla med dig,den katt som nu är i vår ägo fick problem med kristaller i urinen när hon gick på sk Konsum mat. Hon fick börja äta RC något med urin i namnet, sedan tyckte veterinären att vi skulle ta oss över på ett mer normalfoder antingen inom RC sortiment eller faktiskt Orijen som veterinären rekommenderade men alltså undvika någon av de billigare sorterna då de ofta innehåller merparten spannmål.

Vad kan man säga då? Ja hon äter sitt Orijen med god aptit, men faktum är att skulle man blanda i lite RC så äter hon det först. Hon vann ju RC i en fototävling, så vi blandar i sånt mellan varven och det är RC indoor.
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

kl
mina katter har alltid varit förtjusta i mjau så det smakar tydligen mkt. men nästan alla blir dåliga i magen av det! lös mage och avföringen blir orange dvs det måste vara mkt färgämnen i det. rc är inte så poppis men hills tycker dom om, och magarna blir bra direkt på det. köper från veterinären men inte sjukfoder utan friskfoder anpassat till ålder etc.

helst vill jag ge rått kött.... men det vill dom inte ha... någon som har tips på vad för sorts kött man kan ge och hur man ska preparera det för att det ska likna mer på burkmat?
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Hur man kan preparera det har jag ingen aning om. Men har du provat med kycklinghalsar? Det brukar vara riktigt populärt hos katter och mina blir helt knäppa när de får det! Man brukar få be butik att ta in alt. kontakta slaktaren direkt.

Jag bjuder mina på: Kycklinghjärta, njure och ibland lever, färs av kyckling och lamm, kycklingvingar och sedan bjuder jag på spillbitar från den egna maten. De var lite kinkiga i början.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har precis kommit hem med min nykastrerade honkatt (Norsk skogkatt). Operationen gick bra och såret ser fint ut, jag fick inte ens med...
Svar
14
· Visningar
2 028
Senast: MonteRose
·
Övr. Katt Har två innekatter (hankatter) som är födda i mars respektive juli. Den ena är kastrerad. Dessa två är helt extremt hungriga jämt...
Svar
2
· Visningar
959
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp