Ruggad päls av sadel

Bonita4

Trådstartare
Min häst var och provade ut en sadel för 3 veckor sedan, och hans päls ruggas upp när man rider..
Vad är detta ett tecken på?
Kan den göra det om den är för vid? Utprovaren sa nämligen att den var liiite vid men att han skulle muskla sig mer.

Sv: Ruggad päls av sadel

Min häst får ibland lite ruggad päls av sadeln, om jag då använder en fårskinnspad så försvinner problemet. Brukar lägga på den när det är ruggat, ha den en-två veckor och sen brukar hon kunna vara utan ett bra tag. Hon faller ur ganska lätt, förmodligen därför det blir från-och till.

sadeln passar inte optimalt än, lägg en pad mellan sadel och schabrak ett tag, tills hästen byggt upp sig lite, så kommer det försvinna.

min dam kan bli så när hon faller ur i ryggen.
på med fårskinnet, så bygger det ut lite, så löser det sig!

Pälsen ruggas för att sadeln inte ligger an ordentligt där. Med en omstoppning borde problemet vara löst eller så kan du också prova med fårskinn.
Glider sadeln också fram är det något mer i passformen som är fel, och då är det inte säkert att det hjälper med en pad eller liknande.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
327
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
930
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31