Ruggad rygg!!

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Rene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 481
R

Rene

Jag har problem med min häst. Hon blir ruggad av sadeln bakom sätet på båda sidor. Pälsen blir avgnuggad. Rider mest med westernsadel, men ska nu mer o mer börja med min bomlösa Knights sadel, men har märkt att den oxå ruggar pälsen. Vad gör man? Hon blir ju av med pälsen samt så blir hon öm där. Hjälp!!!!:bow:

Sv: Ruggad rygg!!

Under western sadeln har jag en vanlig western pad och under den bomlösa en pad från källqvist för bomlös. Vad är det för skinn man kan ha under? Blir det inte lätt veck eller skav under?

jag har en bih horn sadel, och jag provade ett tag med att ha "western pad" under men fick min häst fick skav av det. så numera använder jag vanliga shabrak med renskinn under. det funkar jätte bra!

Renskinn är det skinn jag använder, och jag tycker inte att det blir väck, utan tvärtom att det är väldigt följsamt.

Renskinn är det bästa men lammskinn kan också hjälpa. Sök gärna på renskinn så finns det trådar om det.
// Linda

Psykskaft skrev:
jag har en bih horn sadel, och jag provade ett tag med att ha "western pad" under men fick min häst fick skav av det. så numera använder jag vanliga shabrak med renskinn under. det funkar jätte bra!

Renskinn är det skinn jag använder, och jag tycker inte att det blir väck, utan tvärtom att det är väldigt följsamt.

Fast en pad är ju ett måste till western sadlarna, annars blir det ju ingen tryckfördelning och stötdämpning..:crazy:
Tror inte att ett schabrak och renskinn är tillräckligt!

kanske bättre med en pad med renskinn under! annars finns det ju alltid padar med ull undertill..;)

Tryckfördelningen sitter i bommen på en westernsadel. Det är inget en pad behöver göra.
Därimot har w-sadeln inga bossor så stötdämpningen behövs av något under sadeln. Ett schabrak med renskinn under blir lika tjockt som en pad och renskinnets egenskaper är bättre än en filtpad.
// Linda

Varför ska man använda både renskinn & schabrak/padd? Ett renskinn i sig hjälper nog väldigt bra. Man kan få tag på prova på skinn från www.nordichorseselect.com för 675:- (XL som är 60 - 80 cm långa) Skinnet i sig är så luftigt att du absolut inte behöver ha mer under sadeln. Renens päls består av luftfylldaceller som gör att du i princip lägge rluft mellan hästens rygg & sadeln.

Nickis skrev:
Varför ska man använda både renskinn & schabrak/padd? Ett renskinn i sig hjälper nog väldigt bra. Man kan få tag på prova på skinn från www.nordichorseselect.com för 675:- (XL som är 60 - 80 cm långa) Skinnet i sig är så luftigt att du absolut inte behöver ha mer under sadeln. Renens päls består av luftfylldaceller som gör att du i princip lägge rluft mellan hästens rygg & sadeln.
Jag håller fullständigt med dig. Svarade bara på golden_tinkas inlägg.
// Linda

Så kanske det är, fast jag tycker ändå inte att det känns som att renskinnen är såpass tjocka och luftiga, att dom tillsammans med ett schabrak blir lika tjocka som en pad, inte dom renskinn jag har sett iaf..:crazy:
Varför skulle det inte gå att använda renskinnet tillsammans med paden?:)

En tränare/sadelmakare sa till mig att ruggad rygg berodde på att sadeln inte låg still och därmed inte passade perfekt. Inte vet jag?

golden_tinka skrev:
Så kanske det är, fast jag tycker ändå inte att det känns som att renskinnen är såpass tjocka och luftiga, att dom tillsammans med ett schabrak blir lika tjocka som en pad, inte dom renskinn jag har sett iaf..:crazy:
Varför skulle det inte gå att använda renskinnet tillsammans med paden?:)
Renskinnets hår är ihåliga så det finns mycket mer luft som kan cirkulera i ett renskinn än i en filtpad.
Varför ha mer under sadeln än vad man behöver? Visst är sadeln något för vid kan det vara bra att padda upp den men passar sadeln som den ska är det sämre att lägga för tjockt i mellan. Då blir sadeln smalare.
// Linda

Lägg ett fårskinn under eller skaffa en fårskinnsvojlock.
Jag hade problem med att min ponny fick håren bortskavda under bossorna under distanstävlingar. Hände aldrig annars. Det syntes inte heller förän håren började växa ut, dom var då vita. Hon blev alltså inte ens ruggad under sadeln utan fick skav ändå. Köpte en skinnvojlock o så var problemet löst. Fårskinn under sadlen gör att det kommer in luft under så att det inte blir tätt o kan orsaka brännskador o skav.

det är vad jag lärt mig med.. Finns ju uppbyggbara padar, som man kan fylla upp där det behövs, men det bästa är ju såklart att skaffa en sadel med perfekt passform..;)

Det lät bra!:)
kollade rut på hemsidan, och såg att det fanns två typer av renskinn, klass 1 och 2 tror jag det var, dom skinn jag har sett har nog vart dåliga klass 2, mycket skinn med lite hår på...:crazy:
Användes flitigt på en hästutbildning jag gick, utan nämnvärt resultat.
Därav min kritik.
Men ett klass två skinn är nog inte fel! :idea:

Förstod det, men det är nog inet klass 2 skinn du sett de brukar hålla sig ganska fina. Renskinnet deles upp i fyra klasser.
Sen finns det ju de skinnen som är torkade på baksidan (som man brukar se folk sitta på ute på snön) & de håller inte heller så bra & sen luktar de pyton :p

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 200
Senast: super
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 176
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 231
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025