Ruggat under sadeln hjälp!

TinyWiny

Trådstartare
Vad gör man när det nästan alltid är ruggat under sadeln?
Bor ju på ett berg så det blir ju mycket backar upp och ner, nån som har någon bra lösning?
Sadeln är en allround Wintec som är utprovad av sadelutprovare, dock har hon tappat lite muskler under den snöiga vintern, kan det bero på det:confused:
Köpte hästen i januari i år.
Om vi rider på plan väg=kort tur ca 30 minuter så blir det inget rugg utan det är så fort det är backar.
Snälla någon är det någon som har en bra lösning:confused:

Sv: Ruggat under sadeln hjälp!

Om det blir så när hästen fäller så skulle jag inte oroa mig så mycket, men om det fortsätter så är det ide´att låta en sadelmakare kolla på både sadel och häst. Presis som du säger så kan den även passa sämre om pålle har tappat muskler. Fårskinnspad är super för inpassning av sadel, även om det optimala är att sadeln ska ligga bra utan pad.
/Kicki

Ja, det kan bero på att hästen har tappat lite muskler. Men sedan kanske det är så att sadeln ligger halvbra, och det märks när du rider upp och ner för en massa backer då den glider fram och tillbaka. Ta ut en utprovare igen, och se om h*n kan hitta en sadel som det inte blir så på.

Tigertofflan skrev:
Så då skulle detta kunna avhjälpas tillfälligt med tex en fårskinnspad?

Ja eller varför inte en Action Back Pad då kan jag garantera dig att din häst inte får bort ruggad päls mera.

Det är inte säkert. Paden kanske är för tjock, och då kanske sadeln glider ännu mer. Men en pad KAN göra att det funkar i ett par veckor tills man har hittat en ny sadel, men det beror ju på hästen. Man tar ju alltid en risk när man börjar experimentera med paddar, för ibland gör dom mer skada än nytta.

Vad är det för något? Aldrig hört talas om!

DK: Fast de flesta paddar kan man ju göra tunnare, och andra sidan. Skulle jag köpa en sadel varje gång min häst musklar om sig skulle jag fått köpa ny sadel varannan vecka. Ska jag det behöver jag ha ett såntdär träd det växer tusenlappar på.

Jag sitter mest och funderar på om det är som sadeln är för vid, eller om det är som den är för böjd. Men det känns som att i vilket fall som helst så skulle en pad kunna hjälpa tillfälligt.

Därför köper man en sadel som är för vid om hästen fortfarande växer.
Men om man inte är villig att lägga ut de pengar som behövs för en passande sadel så får man ju kompromissa, men så får även fråga sig om man gör hästen en tjänst genom att göra så.

Jag ville inte köpa en bomsadel som jag fick byta efter någon månad. Därför köpte jag en bomlös istället. Nu ahr jag även en hoppsadel som jag redan har stoppat om en gång (köpte den för 3 veckor sen eller nåt) och kommer behöva stoppa om den snart igen då den snart är för smal, så jag måste ta ut en del stoppning. Men om hästen växer ur den här gör det inte så mycket, för jag har min Torsion som funkar ändå.

Jo, men sadeln är lite för vid också. Just nu går han med en gelpad som ägaren envisas med att han ska ha, men jag funderar på om inte fårskinn kan vara bättre. Då får man dels ryggraden fri, och dels så fyller den ut mer, och lägger sig inte bara som en stor blaffa över hela ryggen :crazy:

Tycker som du att en bra fårskinnspadd är bättre....åtmindstånde har mina hästar tyckt det..

Jag håller med dig och palle, fårskinnspaddar är bra. Men som jag redan har sagt: det gäller att paden ska få plats under sadeln också.

Tyvärr var hästen sned i sin muskulatur då jag köpte henne så därför var det svårt att hitta någon sadel som satt bra, därför köpte jag en cair alltså luft fylld för att den skulle ligga så bra så möjligt.
För att få bort snedmusklingen rider jag mycket i backar rakt fram, hon får inte skav och sadeln ligger bra på henne förutom rugget, tycker den ligger på ryggen inte ovanpå som en del jag provat.
Har provat diverse paddar men tycker att sadeln hamnar ovanpå henne då, kan det fungera med en fårskinns vojlock? tänker att det blir mindre friktion då:confused:

Kl delvis..

Min häst får ruggad päls och skav av sin sadel i fällningstider. utprovaren sa att det berodde på att han rörde på ryggen för mycket, sadeln hänger inte med. Det blir friktion. Jag kommer att smörja på glidgrejs från apoteket och ta av voljoken.

Litar på honom, då det var på P** på M******. Han kunde lätt ha rekommenderat en ny sadel till mig och därmed tjänat mer pengar.

Hästryggen är ju annorlunda när man rider i backar. Då har inte hästen ryggen likadant som när man rider på plan mark. Så det behöver inte vara att sadeln inte passar utan helt enkelt att ryggen jobbar annorlunda i backarna och då rör sig sadeln.
Prova med en fårskinnsvojlock eller renskinn. Jag tror det är bättre att ha ludd närmast hästen och inte ha fårskinnspad med vojlock under.
// Linda

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 911
Senast: Karminnie
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 889
Senast: Varmblod90
·
Utrustning nu ger jag snart upp.. :( hittar inte nån sadel som ligger någorlunda på min häst. har skrivit i alla sadeltrådar här på buke men de har... 2
Svar
25
· Visningar
2 326
Senast: Nominous
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 475
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Gps-halsband
  • Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II