RUL, TUL eller 3D/4D Ultraljud för att kolla kön?

Bexzor

Trådstartare
Jag är inte gravid än, men vet att jag vill kolla könet på nästa barn.

Då det utav medicinska skäl kan vara vårt sista barn så vore det häftigt med 3D/4D ultraljud. Men det ska tydligen ske inom vissa veckor för bäst resultat, och jag har hittills alltid fått extremt stor mängd fostervatten i mina graviditeter. Det är redan bestämt att mina kommande graviditeter kommer ha minst 1 TUL för att bla kolla preliminär födselvikt pga extremt tungt barn över tiden utan medicinsk orsak.

Vi vill givetvis ha med så hög procentsäkerhet som möjligt, och för vår del spelar inte könet någon roll utan vi är bara ute efter upplevelsen att veta. RUL känns väldigt tidigt, och lite osäkert att få hög procent av eftersom vi vet några det inte stämt på.

När har ni kollat könet? Har ni gjort 3D/4D, något att rekommendera?
 
Vi kollade könet på RUL i v. 19-20 och sen var vi på TUL i v. 25 och då frågade vi igen. Som jag har förstått det är det svårt att se könet typ efter v. 30 (?) för då är det så trångt i livmodern.
 
Har aldrig kollat kön på RUL även om jag velat. Det känns lite för osäkert eftersom man hört om dom som fått veta fel, och då vet jag hellre inte alls :)

Men jag har gjort könsul med båda mina. Med sonen i vecka 31-32 och det var ett vanligt ul. Lite svårt att hitta med det men så var det i sista stund vi gjorde det med.

Sedan har jag gjort två st med tösen och då var båda 3D/4D. Första i vecka 21 och det var svårt att se så mycket men hon hittade till slut.
Sedan gjorde vi det andra i ca vecka 31. Då syntes allt jättebra och det var en häftig upplevelse!

Nu väntar vi nr 3 och var på RUL igår men jag valde att avstå att fråga eftersom det inte känns helt säkert.
Istället kommer vi göra ett 3D/4D runt vecka 26-27.
Det känns som det borde vara det bästa tiden med tidigare erfarenheter :)
 
@hvala Ja, det har jag hört också. Och jag vet inte när de planeras TUL, men det blir nog absolut efter vecka 30 för det är först då man ser om barnet är tungt över tiden.

@Matmissbrukaren Ja, det verkar häftigt med en 3D/4D ultraljud. Fick ni bilder med hem?
 
@Matmissbrukaren Ja, det verkar häftigt med en 3D/4D ultraljud. Fick ni bilder med hem?

Yes!

Massa bilder med hem på en cd-skiva. Runt en 70 st på det i vecka 31 på cd, några utskrivna på papper samt några kortfilmer med på cdn. Kommer inte ihåg hur mycket vi fick med första gången men något liknande. Det var olika kliniker.

Hade några tillgängliga här på mobilen.

Tösen i vecka 21.
AQFAAAACjnFodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQzMzkzMDcyNDQ1MF81NTc4MGJmMTJhNmIyMjUwZjhkMjFmMDYuanBn


Och i ca vecka 30-31.
AQFAAAACuDtodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQzMzkzMDc0MTIwNF81NTc4MGJmZjJhNmIyMjUwMWE4YWQyMzguanBn


AQFAAAACYhxodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQzMzkzMDc1NTAzOV81NTc4MGMwZDk2MDZlZTVhZGUxZjRhZmIuanBn


AQFAAAACiQFodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQzMzkzMDg0ODI5N181NTc4MGM2YzJhNmIyMjRmYWY1OWZkMTEuanBn


AQFAAAAC_BhodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQzMzkzMDg1ODE2OF81NTc4MGM3NmRkZjJiMzYxMzFiMzI3N2EuanBn
 
Vi har kollat könet på 4 av 5 barn och vid RUL. Detta har sedan kollats även senare i grav pga ul av andra skäl. Det har stämt alla gångerna. Sista grav så sa läkaren vid KUB: men här har vi ju henne. Sen om det bara var en slump eller att hon såg låter jag vara osagt, för så tidigt ska man ju inte kunna skilja könen åt om jag fattat rätt.
 
Här nekar de 3D-ul om det inte finns medicinska skäl. Vi ville ha ett denna gången och med 20 ul så saknades det ju inte tillfällen om vi säger så.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 053
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp