Bukefalos 28 år!

Rullade in i stängslet.

Sar

Trådstartare
Igår la sig min 3-åring för nära stängslet när hon skulle rulla och när ho rullade över åt andra hållet fick hon ena bakbenet över tråden. Som tur var gick tråden av men det rök en stolpe och hon fick ett ytterst ytligt litet brännsår.

Jag har aldrig varit med om detta med någon tidigare häst och jag undrar lite över era erfarenheter. Kan jag räkna med att hon nu lärt sig att inte lägga sig för nära när hon ska rulla? Att det blev en sorts lärpenning. Eller är det vanligt att de gör samma misstag gång på gång?
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Har sett ett föl göra det en gång, var första och sista gången. Tror det är rätt bra lärpengar på den typen av misstag. Just elstaket är ju jäkligt obehagliga att komma i kontakt med, dels är det obehagligt för hästen att känna att den plötsligt har linor runt benen, och dels får den stötar gång på gång så länge den är i kontakt med staketet.

Tror inte du behöver oroa dig nämnvärt för att hästen kommer göra detta fler gånger.
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Det låter betryggande! Det kändes som att mitt hjärta skulle stanna när jag såg vartåt det barkade, jag började springa men hann inte fram. Och någon möjlighet att stå och titta på henne dagarna i ända har jag inte.
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Har sett detta hända flera gånger ... Olika hästar men även en och samma häst flera gånget... Det har dock alltid gått bra f hästen men inte f tråd o stolpar ....
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Har sett detta hända flera gånger ... Olika hästar men även en och samma häst flera gånget... Det har dock alltid gått bra f hästen men inte f tråd o stolpar ....

Det lät ju inte riktigt lika skoj..
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Min häst gjorde det en gång och det kunde gått jäkligt illa eftersom den hagen hade telefonstolpar som satt många meter ner i marken (gammal hingsthage). Hamnade med stolpen precis framför bakbenen och helt intill magen så han kunde inte ta sig upp.

Som tur var så var han en klok häst och låg still istället för att försöka sparka sig loss och vi var tre personer där som kunde dra honom bort från staketet.

Han gjorde det aldrig igen och hade inte gjort det tidigare heller, en olyckshändelse med andra ord. Men pga detta har jag ingen el på mina staket, slår endast på den ibland om de börjar hänga på staketet. Fastnar de i eltråd kan i värsta fall hjärtat stanna.
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Hon aktar sig nog framöver.

Att tråd o stolpe gick av var bra. det visar att tråden inte bara löpte genom isolatorn. Tråden kan då ej gå av. Det krävs motstånd. att det sitter fast:)
KL
Ser bara folk som dragit REP utan att surra runt/ fast i isolatorn o repet blir elastiskt o går ej av förrän där det sitter fast om en häst fastnar. Då behöver man inga trästolp om man bara har stolp o isolator för att hålla repet ovan mark. Det ska vara ett hållfast staket även fast man har bra med ström.

hållfastheten/ brottstyrkan är numera deklarerad på tråd o band o det ska INTE vara för starkt.
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Tyvärr ingen garanti alls att de har lärt sig något, vissa gör samma dumhet gång på gång (ibland med bara en dags mellanrum, suck, men jag fick i alla fall förklaringen till hur sjutton hästskrället hade lyckats demolera delar av trästaketet (med eltråd också) dagen efter när hästen gör om precis samma sak och hamnar i och under staketet när den rullade sig och då åter demolerade staketet för att komma upp. Jagar de upptrampad jord/grus att rulla sig i så är det ju ofta vid staketen det har hunnit bli så i fräscha hagar.
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Har också varit med om detta flera gånger. I våras rullade en valack in under stängslet och tog med sig de två undre trådarna (de två övre klarade sig). Ledarstoet i hagen som valacken rullade in till var inte alls road. Han blev invallad i ena hörnan och blev inte alls så välkomen som han trodde att han skulle bli. Det var en mycket lättad häst som glatt lät sig räddas undan från det elaka stoet.

Jag försöker ofta undvika att göra fast tråden i isolatorerna just för att den skall kunna gå av och löpa ut och inte ta med sig stolparna. Och helst av allt inte skada hästarna. Tråden anpassar jag längden på. Är rätt svårt att säga vad som kan skada mest. En tråd som sitter fast och skär in eller en lös tråd som förhoppningsvis löper ut...
 
Senast ändrad:
Sv: Rullade in i stängslet.

Aldrig någonsin låta trådarna löpa det är då de riktigt allvarliga skadorna sker för då kan de trassla in sig i dem och får ingen styrka att dra av dem. Trådarna skall vara ordentligt spända och fixerade då har de en brottsstyrka som är långt under hästens styrka och de smäller av innan de skär (man skall aldrig använda för stark tråd det har i stort sett alla tillverkare gått ifrån även om det fortfarande figurerar gammal tråd som är nästan omöjlig att dra av)
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Så har Yngve också gjort ett par gånger. Lika oroande varje gång. Yngve drog med sig grindstolpen mitt i vintern, det var inte så kul att försöka få ordning på stängslet efter hans framfart (jag funderar på att gjuta ner järnstolpar).
 
Sv: Rullade in i stängslet.

kl.

Man bör heller inte ha fler trådar än vad som behövs för att hålla hästarna innanför stängslet, en tråd är i många fall tillräckligt.
 
Sv: Rullade in i stängslet.

min stora rullade in i staketet en av de första dagarna på nya stallet. La sig ner för nära och när han rullade runt fick han tråden mellan bakbenen. Han kastade sig upp och drog av tråden. Inte ett märke på hästen. Tror inte han gör om den missen igen...
 
Sv: Rullade in i stängslet.

kl.

Man bör heller inte ha fler trådar än vad som behövs för att hålla hästarna innanför stängslet, en tråd är i många fall tillräckligt.

En tråd räcker kanske för en del individer. Men när man har ett tiotal "storhästar" i en hage, femton "ponnier" i nästa och sedan ett antal privathästar, tävlingshästar så är en tråd ofta otillräckligt. En del hästägare gillar inte att deras hästar får besök av andra hästar. Både hästägare, stallägare, markägare och grannar skall tillfredställas avseende stängslingen. Sen är det ju det där med älgar och rådjur med som kommer på besök. Så det finns en hel del att tänka på utöver typ av tråd och hur många trådar man skall stängsla med. Har man sen även hingstar i en hage så ställer det ytterligare krav på stängslingen.

Hade tyckt att det varit jätteroligt om det räckt med en råd och så få stolpar som möjligt. Men verkligheten kräver ofta en mer omfattande stängsling. Om man kan dra en tråd runt hela hagen eller om det blir flera beror inte minst på hagens storlek och utsende. Trådar som inte går av kan man fakiskt använda om man gör det möjligt för dem att löpa ut. Sen får man anpassa längden på dem. Men så länge man stängslar in djur finns också alltid möjligheten att djuren skadar sig om något händer. Det finns många åsikter men regeln i slutändan är ändå att man får anpassa stängslingen efter situationen...

Det tråkigaste är att många med åsikter sällan själva klarar av att stängsla. Allt från att slå ner en stolpe till att hålla en hammare är jättejobbigt. Man trodde att en del skulle klara av att skruva i isolatorer med hjälp av en skruvdragare men inte. Peppar, peppar hur många med häst kan ens klara av att göra en riktig knop (förlåt, menar knut) på ett snöre?
 
Senast ändrad:
Sv: Rullade in i stängslet.

Aldrig någonsin låta trådarna löpa det är då de riktigt allvarliga skadorna sker för då kan de trassla in sig i dem och får ingen styrka att dra av dem. Trådarna skall vara ordentligt spända och fixerade då har de en brottsstyrka som är långt under hästens styrka och de smäller av innan de skär (man skall aldrig använda för stark tråd det har i stort sett alla tillverkare gått ifrån även om det fortfarande figurerar gammal tråd som är nästan omöjlig att dra av)

Det där går inte att gardera sig för. Även den svagaste tråd blir tillräckligt stark om den trasslar sig tillräckligt många varv runt en hästs ben. Och sen är det ju inte direkt jätteroligt om trådarna är så svaga att hästarna kan gå igenom dem utan skador men sen bli påkörda av förbipasserande lastbilar på vägen utanför hagen.

Ser hellre att man använder sig av en såpass styv tråd att den löper ut utan att det blir några bukter på den som hästarna trasslar in sig i. En kraftigare och tyngre tråd faller desutom lättare till marken vilket minskar risken för skador. Men det finns aldrig några garantier.

Slutligen handlar det om kostnaden med. Ett bra staket kostar lätt över 150 kr/metern. Det blir 15000 för en hage med hundra meters omkrets. Och det finns hagar som är mycket större...
 
Senast ändrad:
Sv: Rullade in i stängslet.

Tråden ska vara spänd o fastsatt.
då kan den inte fastna "många varv" runt benen.

Det är för att det bara löper igenom isolatorerna som långt rep kan bli "elastiskt" just pga längden. Stolpen ger då den stadga isolatorn behöver för att repet/ tråden ska kunna slitas isär..

Om du bara drar den igenom-tänk noll motstånd förrän där borta- kanske flera 100 m där den sitter fast.
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Vilken del i att den skall vara fixerad vid varje stolpe så att den aldrig löper ut utan smäller av istället var det du inte förstod ? Hur skulle en häst kunna få en tråd som går av innan den töjer sig varv efter varv runt ett ben ? Inga stängseltrådar skall någonsin slacka så att det finns någonting som de kan trassla in sig i, de skall vara fixerade vid varje stolpe som lämpligen är placerade var 3-4m då finns ingenting alls att trassla in sig i.
Om hästen redan är i staketet lär den komma ut i vilket fall som skillnaden är antingen kommer den ur hagen oskadd och har en chans att inte bli påkörd. Alternativt med din stängsling så har den snott in benen i 200 meter löpande lina antingen har den redan fallit när det plötsligt tar stopp och skurit av sig senor och ligament och det är nödslakt som gäller alternativt far den omkring jättestressad med en massa lina inlindad runt benen och springer i blind panik upp på vägen helt fokuserad vid det otäcka som hänger runt benen.
Tja välj själv vilket alternativ som låter som att det har en chans att sluta lyckligt.

Blir ganska löjeväckande när du sitter och hävdar att de som har åsikter inte vet något om stängsling, mig veterligen har jag aldrig sett i någon tråd att du äger några hästar än mindre själv någon gård eller anläggning eller hur ? Du har om jag fattat det rätt jobbat som hästskötare och arbetsryttare på galoppörer ?
Ett litet tips samtliga andra som svarat i tråden är folk med erfarenhet av egna gårdar och flerhästägare så jag tror nog att varenda en är van att stängsla hagar.............
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Vilken del i att den skall vara fixerad vid varje stolpe så att den aldrig löper ut utan smäller av istället var det du inte förstod ? Hur skulle en häst kunna få en tråd som går av innan den töjer sig varv efter varv runt ett ben ? Inga stängseltrådar skall någonsin slacka så att det finns någonting som de kan trassla in sig i, de skall vara fixerade vid varje stolpe som lämpligen är placerade var 3-4m då finns ingenting alls att trassla in sig i.
Om hästen redan är i staketet lär den komma ut i vilket fall som skillnaden är antingen kommer den ur hagen oskadd och har en chans att inte bli påkörd. Alternativt med din stängsling så har den snott in benen i 200 meter löpande lina antingen har den redan fallit när det plötsligt tar stopp och skurit av sig senor och ligament och det är nödslakt som gäller alternativt far den omkring jättestressad med en massa lina inlindad runt benen och springer i blind panik upp på vägen helt fokuserad vid det otäcka som hänger runt benen.
Tja välj själv vilket alternativ som låter som att det har en chans att sluta lyckligt.

Blir ganska löjeväckande när du sitter och hävdar att de som har åsikter inte vet något om stängsling, mig veterligen har jag aldrig sett i någon tråd att du äger några hästar än mindre själv någon gård eller anläggning eller hur ? Du har om jag fattat det rätt jobbat som hästskötare och arbetsryttare på galoppörer ?
Ett litet tips samtliga andra som svarat i tråden är folk med erfarenhet av egna gårdar och flerhästägare så jag tror nog att varenda en är van att stängsla hagar.............

Nej, jag har aldrig ägt häst själv men min syster har ägt häst liksom resten av släkten. Jag växte dessutom upp på gård så lärde mig stängsla för både kor, hästar och kor tidigt. Så nog har jag erfarenhet från både djur och egen gård, Gylle. Och var har jag skrivit att jag stängslar med 200 meter löpande lina? Jag stänslar normalt så att tråden är fast på var tredje eller fjärde stolpe. Där i mellan skall den gå av och ändarna skall inte vara längre än att risken för att de skall sno sig runt benen skall vara så liten som möjligt. Det är heller inte speciellt lustigt som någon påpekat om alla stolparna med tråd rycks upp eller går av. Det minskar inte direkt risken för skador.

Säkert är det så att de som läser den här tråden har stor erfarenhet av stängsling. Men jag vet att på många av de hästgårdar som dykt upp de senaste åren har mäniskorna inte någon större erfarenhet av stängsling. Det är knappast något man lär ut på ridskolan eller Hippologen. Som exempel jobbade jag ett tag på en ridskola i Skåne i höstas. När jag stod och reparerade stängslena (som var i bedrövligt skick) ett par dagar efter det jag börjat arbeta där kom grannen och beklagade sig att hästarna rivit stängslena i stort sett en gång i veckan den sommaren. Tyvärr är det inte det enda stället med dåliga stängsel. Sanningen ligger väl också i att både stolpar och tråd kostar pengar idag. Och många har inte råd, försöker hita billiga nödlösningar eller lägger pengarna på annat. Räcker oftast med att åka utefter många hästställen idag så ser man stängsel som borde åtgärdats för länge sedan. Stolparna är ruttna, tråden nödtorftigt reparerad och man har sällan eller aldrig röjt stänglena från träd och buskar.
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Har du inte uppdaterat din stängselkunskap sedan dess så förstår jag att du tror att man skall stängsla som du skriver, det har hänt massor på stängselbiten de sista 10 åren om du har missat det. Stor skillnad på gammalt stängselmaterial och vad som finns på marknaden idag.
Det är en enorm skillnad vilken styrka som behövs för att dra av en tråd 4 stolpar bort jämfört med 1 meter ifrån var den träffar tråden, du får heller aldrig en tråd tillräckligt spänd om du bara fixerar den på så långt avstånd. Det är när du fixerar den så sällan som stängselstolpar knäcks/dras upp det händer aldrig med fixering vid varje iom att tråden smäller långt innan stolpen gör det eller dras upp.

Jag blir mer och mer fundersam för varje tråd du skriver i vad du rör dig i för hästkretsar, oavsett vad som diskuteras så verkar du bara ha erfarenheter av rena avarter dras du till ruckelställen, kanske därför du har så fruktansvärt dålig erfarenhet av arbetsmiljöer och dylikt.
Vi har uppenbarligen väldigt olika erfarenhet av hur både hästar och stallar sköts och underhålls.
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Bra Gylle:)

Här i trakterna har ingen den kunskapen.

När det gäller band behöver man även där speciella isolatorer som LÅSER.

annars säger det bara swisch, plupp plupp plupp när de släpper o hästen gör sig illa. Bränner.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 428
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp