Bukefalos 28 år!

Rullade in i stängslet.

Sv: Rullade in i stängslet.

En?

Jag har en ponny son hoppar över om det är lägre än 140cm, en som går under om det är mer än 30cm från marken och en som klättrar emellan om det är för glest mellan trådarna...

Har haft 5 trådar hela vintern (sträckta och säkrade). Ska testa tre nu när vi gör om. En vore ngt...

Behöver heller inte byta still om ngn fastnar, det är ju bara tråden som går av.
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Men alltså...

hur är det med strömmen?

Ett ELstaket bygger ju på att det 'är kräm i tråden.
 
Sv: Rullade in i stängslet.

7000volt runtom, mätt och kontrollerat, även på vintertid. Den som hoppar testar inte tråden ;) Jag började med tre trådar på normal höjd men fick hämta lösa ponnyer på löpande band.
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Vilken typ av tråd har ni? Vi har haft slät järntråd och de hästar vi haft har inte försöka hoppa över en sådan tråd om den inte sitter på ett staket eller något annat som gör att de kan taxera hindret. Respekten för elstängslet är för stor för att de skall våga försöka när de inte ser tråden tydligt nog. Men ponnyer som tar sig förbi under har jag sett, och vi har väl också haft ett eller annat föl som lärt sig det men då oftast när strömmen varit för svag, efter ett par riktiga stötar så har de inte vågat längre.

Man har det antal trådar som behövs för att hålla inne hästarna, men det är värt att tänka på att risken för att hästen skall fasta ökar med antalet trådar.
 
Sv: Rullade in i stängslet.

På slutet Biltemas billigaste tunna tråd, inga lättaxerade band. Stakethoppning ligger i släkten.

Vi byter till försträckt trippelgalvaniserad järntråd nu. Tillräckligt högt. Ingen hos mig har fastnat, tråden går av utan märken på ponnyn och resten av tråden är sträckt då jag fäster på varje stolpe.
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Det går att stänga in vilket djur eller människa som helst med el.

Jag skulle fråga mig varför de vill ta sig ut.

Trivs de inte med varandra? Hur är det med motion o annat som kan stimulera dem?

Min ena går inte att få ut om jag öppnar upp på ett ställe som varit stängslat under en lång tid. Mental barriär som elen ska ge.
 
Sv: Rullade in i stängslet.

Den som kryper betade sig ut, kopplade elen till bara de två nedersta trådarna och då slutade hon. Hopparen kan möjligen ha blivit trängd, stannar på gården de fyra gånger hon varit på fel sida. Den som går emellan har inte gjort det hos mig.

Hade en lånad valack och sen han flyttade här alla varit där de ska vara. Flocken trivs tillsammans, de umgås iaf större delen av dygnet.

Just nu betar de på annat håll och har stannat inne.

Motion är lite begränsat, de är födda 2012 och 2011 :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Rullade in i stängslet.

Nej faktiskt inte jag vet en ponny (D-ponny) jag hade kontakt med för många år sedan som det inte fanns en chans att stängsla in med el den hade nog varit fakir eller något liknande i sitt tidigare liv något stod inte rätt till i skallen på den när det kom till elstaket i alla fall ;) Tror den stackars ägaren hade provat allt som fanns att prova inkl alla fulla metoder. När den såg ett elstängsel så bara gick den rakt in i det som en bulldozer trots att det small så det hördes gång på gång så bara fortsatte den helt lugnt rakt igenom gång på gång, samma sak med trästaket. Till slut gav de upp och den fick en hage av järnrör det stod emot hans utbrytningsförsök. Inte heller fanns det någon förklaring till att han skulle bryta sig ut oftast stannade han precis på andra sidan och lät sig snällt fångas precis lika mkt gräs i hagen som utanför, det verkade faktiskt som att den dumma nöten såg det som en utmaning att ta sig igenom staketet. Har tack o lov aldrig stött på någon liknande senare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 674
Senast: kma
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 565
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 895
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 456
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skola om galoppör
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp