Rumpvärmare till djup sadel

Sv: Rumpvärmare till djup sadel

Jag har en jätte härlig rumpvärmare från horze och hööks :bump:
Den passar jätte bra till min djupa sadel;)

Om den inte är alldeles för kort kommer den väl forma sig efter sadeln? Bäst är ju en äkta och inte i teddy, formar sig bättre. :)

Eller så köper man en bit fårskinn. Klipper hål för stiglädren och sätter fast rumpvärmaren genom att trä stiglädren igenom. Vill man hindra skinnet från att fladdra när man rider lätt osv kan man sätta ett resårband under som man trär om sadeln. Voilà! En rumpvärmare i valfri storlek.:idea:

Mias är ganska bra för djupare sadlar annars kan du ju köpa en större än vad stl på sadeln är.

Marans tips är dock bäst :)

Har en i fårskinn som köpter för en billig peng på Gekås, den passar perfekt på min djupa dressyrsadel.

:)

jag har en kentaur medea och den har djup sits. till den har jag provat hööks fårskinn av äldre modell, inte den modellen dom har idag där fårskinnet ligger under halva bossorna. :crazy: den passar iallafall väldigt bra på sadeln.

Mias är ganska bra för djupare sadlar annars kan du ju köpa en större än vad stl på sadeln är.

Marans tips är dock bäst :)

Tack!:)

Jag som behöver sadel modell större (18") har hittills inte hittat en färdigsydd sadelmuff i butik som passar. De passar i bästa fall på allroundsadel i 17,5". Med reservation för att jag inte har provat allt som finns.;)

Min mias 18" passar alla större sadlar jag provat den på så den är super :) Men gillar mitt fårskinn bättre!

Eller så köper man en bit fårskinn. Klipper hål för stiglädren och sätter fast rumpvärmaren genom att trä stiglädren igenom. Vill man hindra skinnet från att fladdra när man rider lätt osv kan man sätta ett resårband under som man trär om sadeln. Voilà! En rumpvärmare i valfri storlek.:idea:

Ursäkta att jag gräver upp en gammal tråd men det är ju snart rumpvärmarsäsong igen. :D

Är det någon som har testat att göra som Maran fast med ett renskinn? Och hur fungerar det med hålen för stiglädren, behöver man förstärka dem på något vis som det inte spricker upp?

Jag har nämligen en rejäl extra bit renskinn som ligger i skåpet som borde vara ypperlig för vinterbruk om jag bara kommer på hur jag ska fästa den...

Jag förutsätter att mitt recept även kan användas till renskinn.;) Jag har inte behövt förstärka hålen för stiglädren och tror inte att det behövs i renskinn heller. Det är kraftigare än fårskinn. Däremot tror jag att renskinnet kan fälla mycket hår om det inte är ett av de där dyra skinnen som är specialbehandlade för att inte fälla.

Jo, men det är ett behandlat klass I skinn jag har så det ska nog vara lugnt ang. fällningen. Ska absolut testa, nu ligger den där extrabiten ju bara i skåpet och skräpar (resten brukar jag ha under sadeln när fröken fräken fäller).

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 105
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka